چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.04.2021, 11:39

دادستانی دانمارک سه عرب ایرانی را به 'تامین مالی تروریسم' متهم کرد

بی بی سی: دادستانی دانمارک سه عضو “جنبش عربی آزادی بخش الاحواز” را به “تامین مالی و ترویج تروریسم” در ایران متهم کرده است.

در اطلاعیه دادستانی دانمارک این افراد متهم شده‌اند که با دستگاه‌های امنیتی عربستان سعودی در این زمینه همکاری داشته‌اند.

این سه نفر بیش از یک سال است که در بازداشت هستند و در صورت محکومیت ممکن است تا چهار سال زندان بگیرند.

کمی پس از حمله مرگبار به رژه نظامیان ایرانی در اهواز در سال ۱۳۹۷، دانمارک سه نفر را برای “ستایش تروریسم” بازداشت کرده بود.

مقام‌های دانمارکی در عین حال دستگاه‌های اطلاعاتی ایران را هم متهم کرده‌اند که می‌خواسته‌اند به تلافی حمله به رژه اهواز یکی از فعالان عرب ایرانی را ترور کنند.

لیز لوته نیلاس، دادستان پرونده در کپنهاگ، گفته است: “این پرونده‌ای بسیار جدی است که در آن افرادی اقدامات اطلاعاتی غیرقانونی انجام داده و از دانمارک به ترویج و تامین مالی تروریسم در دیگر کشورها پرداخته‌اند.”

خانم نیلاس گفته دانمارک اجازه نمی‌دهد چنین اقداماتی در خاکش انجام شود.

مطابق اطلاعیه دادستانی دانمارک امکان اخراج همیشگی سه متهم از خاک این کشور هم وجود دارد و برای یکی از آنها این امکان وجود دارد که شهروندی دانمارک از او سلب شود.

حبیب اسیود، از رهبران “جنبش عربی آزادی بخش الاحواز” پاییز گذشته در شرایطی مبهم در ترکیه ناپدید شد و سپس مقام‌های ایرانی اعلام کردند او در ایران در بازداشت است.

تلویزیون ایران اعترافاتی از حبیب اسیود پخش کرد که در آن او سه نفر را به دست داشتن در حمله به رژه اهواز متهم می‌کرد.

در ۳۱ شهریور ۹۷ مهاجمانی به رژه نظامی سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق در اهواز حمله کردند و ۲۴ نفر را کشتند. از این میان ۱۸ نفر نیروهای سپاه پاسداران بودند.

بلافاصله پس از حمله یکی از اعضای “جنبش عربی آزادی بخش الاحواز” گفت که “مقاومت ملی الاحواز” مسئول حمله بوده، اما چند ساعت پس از آن گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) هم جداگانه مسئولیت این حمله را پذیرفت و کمی بعد هم ویدئویی از مهاجمان منتشر کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024