پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 09.04.2021, 9:17

مجلسی: ایران نباید حامیان منطقه‌ای خود را حق مطلق بداند

مذاکرات تهران با طرف‌های برجام برای احیای این توافق پس از ماه‌ها انتظار و کشمکش ایران-آمریکا به رهبری جو بایدن در وین آغاز شد. طرف آمریکایی البته هنوز در این مذاکرات به‌صورت مستقیم حضور نیافته است. مسئله‌ای که خواه ناخواه در ادامه این مذاکرات یا طی روندی جداگانه با حضور اعضای برجام و قدرت‌های منطقه‌ای بدان پرداخته خواهد شد، دخالت نظامی سپاه پاسداران در چهار کشور خاورمیانه است.

در همین راستا، دکتر فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین ایرانی، استاد باسابقه روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی اظهار داشت: «تصمیم‌گیران جمهوری اسلامی طرف‌های مورد حمایت خود در منطقه را حق مطلق می‌دانند. این نوع موضع‌گیری امکان رسیدن به نتیجه مثبت را کم می‌کند. هرچند برجام و حضور ایران در منطقه، موضوعاتی کاملا مجزا هستند و به همین دلیل نمی‌توان این دو مسئله را در یک مذاکرات مطرح کرد».

وی افزود: «اینکه غرب در تلاش است حضور ایران در سوریه و یمن و غیره را در ضمن مذاکرات برجام لحاظ شود، منطقی نیست. توافق برجام طی چند سال مذاکره و برای جلوگیری از اتمی‌شدن ایران صورت گرفت. مثل کنفراس صلح و امنیت هلسینکی که چهل سال پیش برای مقابله با جنگ در اروپا برگزار شد. کشورهایی چون انگلیس و فرانسه به دلیل اصرار ایران بر شعار نابودی اسرائیل، می‌کوشند ملت ما را از داشتن سلاح دفاعی محروم کنند که این امر منطقی نیست».

دکتر مجلسی در ادامه دیدگاه خود پیرامون سیاست منطقه‌ای را چنین تشریح کرد: «درباره حضور سپاه ایران در منطقه باید گفت که اساسا نظامی‌گری سیاستی برای کشاندن ایران به سمت جنگ‌های فرسایشی است. این سیاست گره‌های زیادی در مناسبات اقتصادی ایجاد خواهد کرد و مردم را از پای درخواهد آورد. بنابراین سپاه علی‌رغم موفقیت در سرکوب داعش، باید از هر نوع اقدام تحریک‌آمیز خودداری کند تا کشورمان با خسارت مواجه نشود».

او در پاسخ به این نکته که « جامعه جهانی علاوه بر برنامه هسته‌ای، نسبت به سیاست منطقه‌ای ایران نیز حساس است»، اظهار داشت: «اگر ممانعت از مداخله‌جویی ایران در منطقه منجر به احیای برجام شود و در نتیجه مردم ما بتوانند نیازهای معیشتی خود را آسان‌تر تامین کنند و مشکلاتی بیکاری، فقط و فساد و غیره برای همیشه حل شود، همه باید سعی‌شان را به کار بگیرند تا این مهم عملی شود. ایران همچنین باید راهکاری در نظر بگیرد تا با کشورهای منطقه به تفاهم و همصدایی برسد».

مجلسی در پایان این مصاحبه گفت: «در رابطه با ورود ایران به مشکلات سوریه و همچنین لبنان، معتقدم که تصمیم‌گیران جمهوری اسلامی باید همه ثروت، دارایی‌ها و پتانسیل داخلی را برای دفاع از تمامیت ارزی و توسعه کشورمان و همچنین رفاه ایرانیان هزینه کند تا از این طریق به جهش اقتصادی و آرامش برسیم. البته این اصل فقط به ایران مربوط نمی‌شود و همه کشورها باید تصمیم بگیرند اقدامات مداخله‌جویانه را کنار بگذارند. تمام حکومت‌ها هنگام سیاستگذاری، باید در وهله اول مصالح کشور و منافع مردم خودشان را در نظر بگیرند».

در این زمینه، وی در گفت‌وگو با وبسایت «فرارو» نیز راجع به موضوعات مذاکرات وین گفته است: «در مورد مسائل منطقه‌ای تمام طرف‌های منطقه و همچنین قدرت‌های جهانی باید با یکدیگر گفتگو کنند. به اعتقاد بنده دیر یا زود در مورد پرونده‌ یمن بین ایران عربستان و همچنین سایر قدرت‌ها مذاکره خواهد شد. در پرونده سوریه نیز ما باید حضور خود را از بعد نظامی به سوی بعد اقتصادی و سیاسی تغییر فاز دهیم زیرا که طی این مدت ما هزینه‌های هنگفت نظامی در سوریه انجام داده‌ایم و تبعاتش را نیز پذیرفته‌ایم، اما از لحاظ اقتصادی ما نیاز داریم این هزینه انجام شده را برگردانیم، به بیان دیگر باید عایدی آن را نیز برداشت کنیم، بنابراین باید از فرصت‌ها و بازار سوریه استفاده کرد و در مذاکرات منطقه‌ای باید به چنین اهدافی دست یافت و این موضوع را تقویت کرد، در مورد عراق نیز این موضوع صدق می‌کند».




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024