پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 08.04.2021, 16:12

در ماجرای "سوفاگیت" چه کسی مقصر است؟

دویچه وله: ترکیه اعلام کرد پروتکل نحوه پذیرایی و چیدمان نشستن رهبران اتحادیه اروپا در دیدار با اردوغان، براساس خواست اتحادیه اروپا تنظیم شده بود. رئیس شورای اروپا اما ماجرا را ناشی از “پروتکل سختگیرانه ترکیه” دانسته است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در ارتباط با پروتکل سفر  شارل میشل رئیس شورای اروپا و اورزولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا به ترکیه گفت اتهامات غیرمنصفانه‌ای به کشورش وارد شده، چون ترکیه تنها به خواست اتحادیه اروپا عمل کرده است.

در نشست سران اتحادیه اروپا با ترکیه فقط دو صندلی در کنار پرچم‌های ترکیه و اتحادیه اروپا برای نشستن اردوغان و شارل میشل، رئیس شورای اروپا در نظر گرفته شده بود و اورزولا فون‌درلاین مجبور شد دورتر از آنها روی یک کاناپه بنشیند.

چاووش‌اوغلو در پاسخ به این که فون در لاین لحظاتی را سرپا ماند گفت: «ترکیه کشوری ریشه‌داری است. ترکیه اولین بار نیست که مهمان می‌پذیرد. پروتکل نحوه پذیرایی و چیدمان نشستن رهبران اتحادیه اروپا در دیدار با اردوغان، براساس پیشنهاد اتحادیه اروپا تنظیم شده بود.»

وزیر خارجه ترکیه توضیح داده که قبل از هر دیدار مسئولان اجرای پروتکل‌ها در خصوص تنظیم آن صحبت می‌کنند. به تاکید او مشکلی که ایجاد شده به خود اتحادیه اروپا برمی‌گردد.

شارل میشل: پروتکل ترکیه سختگیرانه است

فون‌درلاین و میشل روز سه‌شنبه ۶ آوریل به آنکارا سفر کردند تا راه‌های بهبود روابط با ترکیه را بررسی کنند. در فیلم کوتاهی که از این دیدار منتشر شد، فون در لاین جا خوردن و آزردگی خود را با گشودن دست‌ها نشان می‌دهد. 

این ماجرا که در رسانه‌های غربی به “SofaGate” مشهور شده، انتقاداتی جدی را متوجه شارل میشل هم کرد که چرا وضعیت را پذیرفت. میشل اذعان کرده که باید به رفتار با همکارش اعتراض می‌کرد.

میشل از “برخورد تحقیرآمیز” با فون در لاین ابراز تاسف کرد و گفت این واقعیت که رئیس کمیسیون اروپا  نتوانست کنار اردوغان بنشیند، ناشی از “مفاد سختگیرانه پروتکل ترکیه” بود.

یونکر: از نظر پروتکل گاهی فرد شماره دو بودم

ژان کلود یونکر، رئیس سابق کمیسیون اروپا می‌گوید هنگام سفر به کشورهای خارج با او نیز به عنوان فرد “شماره دو” رفتار می‌شد و  پشت سر رئیس شورای اروپا قرار می‌گرفت.

یونکر به مجله اینترنتی “پولیتیکو” گفت: «برای همه روشن بود که از نظر پروتکل، رئیس شورای اروپا فرد شماره یک است.»رئیس سابق کمیسیون اروپا تائید کرده که او هم گاهی اوقات روی کاناپه می‌نشسته است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024