جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 07.04.2021, 12:45

«مُدرنا» وارد چرخه واکسیناسیون کرونا در بریتانیا شد

با افزایش نگران ها درباره لخته شدن خون در تعداد کمی از گیرندگان واکسن آسترازنکا در هفته‌های اخیر، واکسن شرکت مدرنا هم از امروز (دوشنبه) وارد چرخه واکسیناسیون در انگلیس شد.

به گزارش ایرنا از منابع محلی، «الی تیلور» ۲۴ ساله اولین داوطلبی بود که امروز این واکسن را در بیمارستان عمومی غرب ولز دریافت کرد. محموله واکسن مدرنا دیشب به ولز ارسال شد و امروز ۵ هزار واحد در بیمارستان‌های سراسر این منطقه توزیع شد.

مدرنا سومین واکسنی است که در کنار فایزر-بینوتک و آسترازنکا-آکسفورد برای استفاده در انگلیس تائید شده است. دولت لندن بالغ بر ۱۷ میلیون واحد از این واکسن خریداری کرده که برای واکسینه کردن ۸.۵ میلیون شهروند انگلیسی کفایت می‌کند. دانشمندان ادعا می‌کنند که این واکسن ۱۰۰ درصد دربرابر ویروس کرونا مقاوم و اثربخش است.

بیشتر مراکز بهداشتی بریتانیا هنوز واکسن آسترازنکا تزریق می‌کنند که نتیجه تحقیقات مشترک دانشمندان آکسفورد و شرکت داروسازی آسترازنکا است. با این حال مرگ ۷ شهروند انگلیسی بر اثر تشکیل لخته خون، پس از دریافت واکسن آسترازنکا نگرانی‌ها دریاره ادامه استفاده از این واکسن را در کشور افزایش داده است.

دیروز یک مقام آژانس دارویی اروپا تایید کرد که ارتباطی میان واکسن آسترازنکا و موارد گزارش شده خون‌لختگی در میان برخی دریافت کنندگان این واکسن وجود دارد. در همین پیوند محققان دانشگاه آکسفورد، آزمایش بالینی واکسن کرونا روی کودکان را متوقف کردند. آن‌ها می‌گویند هیچ نگرانی در زمینه بی خطر بودن واکسن آسترازنکا در آزمایش بالینی کودکان وجود ندارد اما قبل از انجام هرگونه واکسیناسیون بیشتر در این آزمایش ، منتظر اطلاعات اضافی از سوی سازمان سازمان تنظیم مقررات دارو و محصولات بهداشتی (اگلیس) در مورد بررسی موارد نادر« ترومبوز / ترومبوسیتوپنی» در بزرگسالان هستیم.

ترومبوز به موقعیتی گفته می‌شود که یک لخته در داخل عروق سالم تحت شرایطی خاص ایجاد شود که می‌تواند مانع جریان خون در عروق شود. ترومبوسیتوپنی یا کمبود پلاکت خون وضعیتی است که در آن تعداد پلاکت های خون کاهش می یابد و فرد مستعد خونریزی شود.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا می‌گوید که شهروندان این کشور باید فارغ از این تحولات، سریع‌تر واکسینه شوند. تاکنون ۳۱ میلیون و ۶۲۲ هزار و ۳۶۷ نفر در انگلیس واکسینه شده‌ و دولت قصد دارد تا تابستان امسال (۳۱ جولای) تمام جمعیت بزرگسال این کشور واکسینه شوند.

حالا شرکت مدرنا که به نظر می‌رسد رقیب اصلی آسترازنکا در انگلیس بشمار می‌رود ادعا کرده که این مصرف این ماده امن و اثر بخش است. اما برخی گزارش‌ها حاکیست افرادی که دوز دوم این واکسن را دریافت کرده‌اند دچار سردرد، خستگی، دردعضلات شده‌اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024