پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 08.03.2021, 15:16

در سفر سه روزه پاپ فرانسیس به عراق چه گذشت

میدل ایست نیوز: پاپ با پایان سفر چهارروزه خود به عراق رؤیای خود و سلفش درباره دیدار از عراق را عملی ساخت و با عراق وداع کرد.

پاپ روز جمعه در سفری رسمی با استقبال «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، وارد بغداد شد. در فرودگاه بین المللی بغداد مراسم استقبال پرشوری تدارک دیده شده بود.

سپس پاپ فرانسیس از فرودگاه به «کاخ بغداد» یا کاخ ریاست جمهوری رفت تا مراسم استقبال رسمی از پاپ با حضور «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، و دعوت کننده پاپ که پیگیر اصلی اجرای این سفر بود، برگزار شود.

پس از مراسم استقبال رسمی و با ورود پاپ به کاخ ریاست جمهوری، برهم صالح، رئیس جمهوری عراق چند هدیه باارزش به پاپ اهدا کرد: دو دیوارنگاره از مجسمه ساز برجسته عراقی «محمد غنی حکمت»، یک عبای سنتی نجفی، یک صلیب کار دست هنرمندان عراقی و یک عرقچین سنتی کردها با نخ طلا. پاپ هم یک نشان ویژه واتیکان که برای سفر پاپ به عراق طراحی شده به رئیس جمهور عراق تقدیم کرد.

پس از آن پاپ در جمع گروه بزرگی از سران قوا، سران تشکل های سیاسی، نخبگان، روزنامه نگاران، و فعالان مدنی حاضر شد.

برهم صالح در سخنرانی خود در این مراسم که بسیار مورد توجه قرار گرفت تأکید کرد که آنچه سفر پاپ را برای ملت عراق باارزش تر می کند آن است که پاپ با وجود همه چالش های سخت بر انجام سفر پافشاری کرد.

او همچنین خواستار اهتمام به تأسیس مرکز ابراهیم برای گفت وگوی ادیان در منطقه تاریخی اور با حضور نمایندگانی از نجف اشرف، واتیکان، الازهر، دانشگاه زیتونه، و دیگر مراکز علمی بزرگ ادیان شد و تأکید کرد که این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

پاپ فرانسیس هم در سخنرانی خود در این جمع تأکید کرد که عراق طی دهه‌های گذشته با جنگ و تروریسم دست به گریبان بود که منجر به ویرانی، مرگ و آسیب‌های عمیقی شد، اکنون همگان در عراق و منطقه باید برای همبستگی،محبت و همزیستی تلاش کنند و این امر نیازمند گفت‌وگو و احترام به قانون است.

وی تصریح کرد: خشونت و افراط‌گرایی دیگر بس است. باید به تمام شهروندانی که خواهان ساختن کشور هستند و به هر کس که آماده است منافع شخصی‌اش را کنار بگذارد، عرصه‌ و مجالی بدهیم.

وی افزود: عراق برای تحکیم اصول جامعه‌ای دموکرات تلاش می‌کند. باید حقوق اساسی را برای تمامی شهروندان تضمین کنیم و نباید هیچ کسی شهروند درجه دو به حساب بیاید. ما باید به گام‌های افزایش همبستگی و آرامش ترغیب کنیم.

ساعاتی پس از این مراسم پاپ در کلیسای سیدة النجاء در منطقه کراده بغداد که در سال 2011 شاهد یک انفجار بزرگ تروریستی بود در جمع بزرگان مسیحیان عراق حاضر شد و در سخنانی خواستار توجه جدی به جوانان عراق شد.

پاپ فرانسیس در دومین روز سفر خود به عراق، صبح شنبه دیداری تاریخی با آیت الله العظمی سیستانی در نجف اشرف انجام داد.

آیت الله العظمی سیستانی در این دیدار به رنج های بسیاری انسان ها در سرزمین های گوناگون و ظلم و سرکوب و فقر و سرکوب دینی و فکری و محرومیت از آزادی های اصلی و نبود عدالت اجتماعی به خصوص در منطقه ما که دچار جنگ و خشونت و تحریم های اقتصادی و آوارگی های اجباری است به خصوص در سرزمین فلسطین پرداخته است.

مرجعیت عالی شیعه در این باره به نقش مهم رهبران دینی و معنوی در کاهش این رنج ها و واداشتن طرف های ذی ربط به خصوص در میان قدرت های بزرگ جهانی بر غلبه دادن جانب عقلانیت و حکمت و کنار گذاشتن گفتمان جنگ طلب و خودداری از توسعه منافع شخصی از حساب حقوق ملت ها در زیست آزادنه و کرامتمندانه و بر اهمیت افزایی در تلاش جهت تثبیت ارزش های همزیستی مسالمت آمیز و همبستگی انسانی در همه جوامع با رعایت حقوق و احترام متقابل در میان پیروان ادیان و رویکردهای متفاوت فکری تأکید کرده است.

نخست وزیر عراق به مناسبت این دیدار تاریخی روز 6 مارس را به عنوان روز ملی مدارا و همزیستی در عراق تعیین کرد.

پاپ پس از این دیدار راهی ناصریه شد تا در منطقه تاریخی اور، زادگاه حضرت ابراهیم(ع)، نشست گفت وگوی ادیان را با حضور نمایندگان همه ادیان و مذاهب عراق، شیعه و سنی و مسیحی و ایزدی و شبکی و صابئی برگزار کند.

پاپ در این نشست تأکید کرد که تروریسم از نام دین سوءاستفاده کرده و خواستار تلاش برای جلوگیری از این سوءاستفاده شد.

رهبر کاتولیک های جهان پس از این دیدار به بغداد برگشت و شنبه شب در کلیسای مار یوسف بغداد با حضور عموم مسیحیان بغداد مراسم عشای ربانی را برگزار کرد.

رئیس جمهور و رئیس مجلس و رئیس شورای عالی قضائی و رهبر جریان حکمت ملی عراق در این مراسم حضور داشتند.

پاپ فرانسیس در سومین روز سفر خود به عراق صبح یکشنبه وارد اربیل شد. او پس از استقبال نچیروان بارزانی و مسرور بارزانی، با مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان دیدار کرد و با بالگرد به موصل منتقل شد.

موصل اصلی ترین و قدیم ترین مرکز حضور مسیحیان در عراق است. جایگاهی که برای مراسم در موصل در نظر گرفته شده بود در دل بخش قدیمی شهر بود که در پی حملات تروریست های داعش به ویرانه تبدیل شده است.

پاپ بعد از سخنانی، با ماشینی مخصوص از بخشی از ویرانه های موصل دیدن کرد.

او سپس به شهر قرقوش، بزرگ ترین شهر مسیحی نشین عراق، رفت و در کلیسای جامع طاهرة الکبری که از بزرگ ترین کلیساهای عراق است مراسم عشای ربانی برگزار کرد.

پاپ سپس به اربیل برگشت و دوشنبه شب در ورزشگاه فرانسوا حریری اربیل، در جمعی با حضور دست کم 10 هزار نفر بزرگ ترین مراسم عشای ربانی در عراق را برگزار کرد.

رهبر کاتولیک های جهان سپس به بغداد برگشت و صبح امروز (دوشنبه 8 مارس) با بدرقه برهم صالح، رئیس جمهور عراق، بغداد را به مقصد رُم ترک کرد.

او پیش از ترک عراق با انتشار توئیتی نوشت: «امروز می توانم ببینم و حس کنم که کلیسا در عراق زنده است و مسیح زنده است و برای ملت مقدس و مؤمن عراق تلاش می کند».

پاپ پس از ترک عراق در روز جهانی زن در هواپیمایی که وی را به سمت رم می برد از زنان شجاع عراق تشکر ویژه کرد که همچنان منبع حیات در عراق هستند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024