پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 08.03.2021, 15:00

به شکاف جنسیتی دستمزد در روزنامه‌نگاری پایان دهید

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران کمپینی جهانی برای پایان دادن به شکاف جنسیتی دستمزد در روزنامه‌نگاری آغاز کرده است.

این کمپین همزمان با هشتم مارس، روز جهانی زن آغاز شده و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) از رسانه‌های سراسر جهان خواسته است تا برای رفع شکاف حقوق و دستمزد بر پایه جنسیت اقدام کنند.

ماریا آنجلس سامپریو، رئیس شورای جنسیت فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در این زمینه گفت: «تعداد کمی از شرکت‌های رسانه‌ای شفافیت کامل در مورد حقوق و دستمزد را فراهم می‌کنند.»

وی وظیفه اتحادیه‌ها را نظارت بر نحوه پرداخت حقوق و فاش کردن میزان دستمزد‌ها دانسته و این اقدام را جهت ارزیابی و رفع شکاف جنسیتی دستمزد در رسانه‌ها ضروری خواند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در همین راستا در حال راه اندازی یک نظرسنجی جهانی است تا شکاف جنسیتی حقوق و دستمزد را در سطح ملی مستند کند.

فعالیت‌های این کمپین از طریق هشتگ #PayMeEqual در رسانه‌های اجتماعی در دسترس است.

برابری در دستمزد به این معناست که زنان و مردان شاغل در بازار کار با ویژگی‌های یکسان در تخصص حرفه‌ای، برای انجام کار با ارزش برابر از دستمزد برابر برخوردار باشند.

شکاف جنسیتی حقوق و دستمزد در جهان ۲۳ درصد تخمین زده شده است. این بدان معناست که زنان به طور متوسط ​​۷۷ درصد درآمد مردان را کسب می‌کنند.

روزنامه‌نگاری نیز از این بی‌عدالتی مستثنی نیست. از نظر بسیاری از اتحادیه‌های صنفی روزنامه‌نگاران، عدم وجود داده های تفکیک شده جنسیتی و همچنین عدم شفافیت پرداخت در رسانه‌ها از موانع اصلی چانه‌زنی برای کاهش نابرابری در دستمزد روزنامه‌نگاران زن است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024