چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 08.03.2021, 14:40

ایران به امید رفع تحریم آمریکا مقادیر زیادی نفت به چین فرستاده است

بی بی سی: خبرگزاری رویترز به نقل از شش منبع خود در پالایشگاه و صنایع نفت و گاز چین گزارش داده است که ایران در ماه های اخیر مقدار زیادی نفت خام خود را به چین فرستاده است.

همزمان گزارش ها از افزایش قیمت نفت در جهان حکایت دارد به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای اولین بار پس از همه گیری ویروس کرونا به به بالاتر از ۷۰ دلار رسیده است.

ایران امیدوار است که بتواند صادرات عادی نفت خود را پس از رفع تحریم های آمریکا از سر بگیرد. چین پیش از تحریم های ایالات متحده مشتری اول نفت ایران در آسیا بود.

بر اساس گزارش رویترز پالایشگاه های هند هم با تصور رفع یا کاهش تحریم های آمریکا علیه ایران خرید نفت خام از این کشور را وارد برنامه واردات سالیانه خود کرده‌اند.

هند هم از جمله بزرگترین مشتریان نفت خام ایران بود اما هر دو کشور مانند ژاپن و کره جنوبی دیگر مشتریان نفت خام، واردات از ایران را پس از بازگشت تحریم های آمریکا به طور رسمی قطع کردند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران به تازگی گفته است از زمان بازگشت تحریم های آمریکا که اردیبهشت سال ۱۴۰۰ وارد چهارمین سال خود می شود “حتی دوستان ایران هم نفت نخریده اند”.

آقای جهانگیری گفته بود که در زمان تحریم ها “برخی در حضور آیت الله خامنه ای گفتند که تحریم های نفتی را دور می زنند” اما گلایه کرده بود که چنین اتفاقی نیفتاد.

مقام های ایرانی گفته اند که در سال های اخیر تلاش کرده اند از راه های مختلفی که علنا آن را اعلام نمی کنند به فروش محدود نفت ادامه دهند. گفته می شود ایران نفت خود را عمدتا روی نفتکش هایی که ردیاب های خاموش است بر روی دریا و به قیمت های پایین تری به فروش می رساند تا ردی از آن باقی نماند و خریدار مورد تحریم احتمالی آمریکا قرار نگیرد.

ایران طی مدت تحریم چند محموله سوخت هم به ونزوئلا صادر کرده است. هر دو کشور عضو اوپک سازمان کشورهای صادرکننده نفت تحت تحریم ایالات متحده قرار دارند.

آمریکا می گوید تاکنون در دو مورد نفت نفتکش هایی را توقیف و مصادره کرده که متعلق به ایران بوده است. ایران چنین ادعایی را رد کرده است.

از زمان پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست آمریکا و آغاز به کار او، مقام های ایرانی درباره احتمال رفع تحریم هایی که از دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ آغاز شده ابراز خوشبینی کرده اند. حسن روحانی رئیس جمهور ایران حتی گفته که از نظر او دوره تحریم های آمریکا “به سر آمده است”.

با اینکه آقای بایدن در زمان رقابت های انتخاباتی وعده بازگشت به توافق برجام و رفع تحریم های را داده بود پس از آغاز به کار گفته است که ابتدا ایران باید توافق را به صورت کامل اجرا کند سپس ایالات متحده تحریم ها را رفع و برای توافق گسترده تری با ایران در زمینه برنامه موشکی و سیاست های منطقه آن وارد گفت و گو خواهد شد.

ایران این طرح را رد کرده و آیت الله علی خامنه ای گفته ایران پس از آنکه آمریکا تحریم ها را رفع کرد صحت آن را “راستی آزمایی” و سپس به اجرای کامل تعهدات خود در توافق هسته ای باز خواهد گشت.

تحریم نفتی ایران باعث کاهش شدید درآمد دولت این کشور شده است. مقام های دولتی می‌گویند این تحریم باعث شد درآمد نفتی از ۱۰۰ میلیارد دلار به کمتر از ۸ میلیارد دلار سقوط کند.

در حال حاضر ایران در تلاش است تا به میلیاردها دلار منابع مالی خود در کره جنوبی و ژاپن دست پیدا کند که حاصل صادرات نفت به این دو کشور قبل از تحریم های آمریکاست.

مقام های دولتی می گویند هنوز موافقتی با برداشت مبلغی از این منابع برای خریدهای ضروری از سوی آمریکا انجام نشده اما برخی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و عراق می گویند آمریکا با برداشت قسمتی از پول های ایران در عراق موافقت کرده است.

این پول ها، درآمد ایران بابت صادرات برق به عراق است.

ایران گفته است که طرحی برای رفع تحریم ها دارد و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران گفته این طرح را از طریق “کانال های دیپلماتیک” برای آمریکا ارسال خواهد کرد.

ایران پیشنهاد اروپا برای نشست مشترک اعضای توافق برجام با آمریکا را رد کرده و گفته انتظار دارد ایالات متحده قدم های عملی برای رفع تحریم ها بردارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024