شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 07.03.2021, 22:42

سفیر ایران چرا به وزارت امورخارجه لبنان احضار شد؟

رادیو فرانسه: وزیر امور خارجۀ لبنان روز شنبه اعلام کرد که محمد جلال فیروزنیا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت را برای روز دوشنبه ٨ مارس/ ١٨ اسفند به وزارات امور خارجه احضار کرده است تا در بارۀ اتهامات وارده بر کاردینال مارونی لبنان، بشاره بطرس الراعی، در تارنمای شبکۀ تلویزیون دولتی العالم منتشر شده خواستار توضیحات گردد.

چاپ این مطلب با ناخرسندی بسیارِ هواخواهان کلیسای مارونی لبنان و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده و آنان بصورت پیگیر از دولت این کشور خواستار احضار سفیر ایران و هشدار به وی شده بودند. اسقف بشاره بطرس الراعی شنبۀ گذشته در برابر هزاران تن از تظاهرکنندگانی که برای اعلام حمایت خود از وی در بکرکی، مقر کلیسای مارونی، اجتماع کرده بودند بر «بیطرفی» لبنان در نزاع‌های منطقه‌ای تاکید کرده و خواستار برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی تحت نظارت سازمان ملل متحد برای بررسی بحران خطیر حاضر در این کشور شده بود. او در سخنان خود حزب‌الله را که بر خلاف همه دیگر جناح‌ها و جوامع لبنانی، سلاح‌های خود را پس از پایان جنگ داخلی این کشور در سال ١٩٩٠ حفظ کرده است، مورد انتقاد قرار داده و نسبت به وجود «دو قدرت در بطن یک دولت» ابراز ناخرسندی کرده بود.

شبکۀ تلویزیونی عرب زبان العالم وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سخنان اسقف اعظم مارونی لبنان را با گفتاری درشت و خشونت بار مورد حمله قرار داده و اسقف الراعی را به «همکاری» با اسرائیل متهم کرده بود. 

در پی انتشار این متن، اتحادیۀ مارونی‌های لبنان از وزیر امور خارجۀ این کشور خواست با احضار سفیر ایران، ناخرسندی و اعتراض دولت را به او اعلام دارد.

سمیر جعجع، رهبرحزب «القوات اللبنانیه» نیز مطالب منتشر شده در «العالم» را «غیرقابل قبول» دانست و خواستار واکنش به آن شد.

شربل وهبه، وزیر امور خارجۀ لبنان، روز گذشته شنبه ۶ مارس، در گفتگو با رادیو لبنان اتهام اهمال و کُندی در این زمینه را که در شبکه‌های اجتماعی بر او وارد شده بود را رد کرد و گفت به محض بازگشت از سفر قاهره خواستار اطلاع کامل ار متن منتشر شده گردیده و بلافاصله با سفیر ایران تماس گرفته است. بگفتۀ او، سفیر ایران در پاسخ گفته است که «دولت این کشور مطالب العالم را محکوم می‌کند و مراتب پوزش خود را اعلام می‌دارد».

وی همچنین گفت «سفیر ایران را برای روز دوشنبه، فردا ٨ مارس/١٨ اسفند، به وزارت امور خارجه احضار کرده است تا توضیحات وی را در این زمینه بشنود. وی گفت با توجه به «دوستی میان دو کشور، گفتگو در این باره با صراحت صورت خواهد گرفت». شربل وهبه تاکید کرد که «مراتب عذرخواهی از اسقف اعظم به آگاهی وی رسیده است و من خود شخصا [روز یکشنبه] در آئین عشای ربانی در بکرکی شرکت خواهم کرد و به کلیۀ راهنمائی‌ها و دستورات او گوش خواهم سپرد».

وزیر امور خارجۀ لبنان ابراز امیدواری کرد که این تنش بسرعت پایان یابد.

مناسبات میان رهبر مارونی‌های لبنان و حزب‌الله از یک سال پیش به اینسو پُر تنش شده است. این تنش حاصل انتظارات حزب‌الله است که از نظر جوامع دیگر لبنان، خروج از بحران اقتصادی و اجتماعی را ناممکن کرده است.

نمایندگان دو طرف برای رفع این تنش تلاش می‌کنند و گفته می‌شود که به این منظور دیداری میان آنان در هفتۀ پیش رو صورت خواهد گرفت. این دیدار که ممکن است در روزهای سه شنبه یا چهارشنبۀ آینده برگزار شود، میان اسقف سمیر مظلوم، از مقامات عالیرتبۀ کلیسای مارونی لبنان و حارس شهاب، رئیس کمیتۀ ملی برای گفتگوی اسلام و مسیحیت از سوی جامعۀ مارونی‌ها و محمد سعید خنسا و مصطفی حاج علی اعضای دفتر سیاسی حزب‌الله صورت گیرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024