چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 08.03.2021, 12:28

محمد نوری‌زاد در سالن ملاقات زندان اوین خودزنی کرد

«محمدحسین آقاسی»، وکیل دادگستری به «خبرنگاری جرم نیست» گفت که «محمد نوری‌زاد» روزنامه‌نگار و مستندساز سابق و فعال سیاسی زندانی در زندان اوین، لحظاتی پیش در ملاقات با همسرش در سالن ملاقات زندان اوین، با یک شی نوک‌تیز اقدام به بریدن رگ گردن و دست خود کرده است.

این حرکت در اعتراض به عدم انتقال او به بیمارستان برای مداوا بیماری قلبی‌اش بوده است.

محمدحسین آقاسی در توضیح بیشتر گفت: «این حرکت موکل بنده آقای نوری‌زاد در اعتراض به عدم انتقالش به بیمارستان برای جراحی قلب است. در عین اینکه پزشک مستقر در زندان اوین و همچنین پزشک سازمان “پزشکی قانونی” می‌گوید؛ این روزنامه‌نگار نیاز فوری به عمل جراحی قلب دارد تا فوت نشود، اما هربار که بنده به دادیار ناظر زندان اوین مراجعه می‌کنم، با مخالفت ایشان و سایر مقامات زندان اوین مواجه می‌شوم که تعجب‌آور است.»

محمدحسین آقاسی می‌گوید؛ ادعای دادیار ناظر زندان اوین این است که محمد نوری‌زاد باید به همان بیمارستانی منتقل شود که آن‌ها تشخیص می‌دهند، درحالیکه خود نوری‌زاد و پزشکان معتقدند که او می‌بایست به بیمارستان تخصصی قلب منتقل شود تا عمل جراحی قلب به صورت فوری بر روی او انجام بگیرد.

محمد نوری‌زاد از ماه‌ها پیش از حق دسترسی به تلفن برای تماس با خانواده‌اش و انتقال به بیمارستان برای مداوای بیماری قلبی‌اش محروم است و پیش از این نیز دست به خودزنی در زندان کرده بود.

محمد نوری‌زاد از همکاران سابق روزنامه کیهان است و تا پیش از اتفاقات سال ۱۳۸۸ از حامیان رهبر جمهوری اسلامی بود؛ اما در جریان اعتراضات به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ با راه‌اندازی وبلاگی به نام «فراموشخانه» نسبت به برخورد حکومت با مردم ناراضی از نتایج انتخابات، تبدیل به یکی از منتقدان حکوم شد و پس از آن به دلیل نگارش نامه‌هایی سرگشاده به رهبر برای پاسخ‌گویی او به آنچه در کشور می‌گذرد، بازداشت و محکوم به زندان شد.

او بارها در طی یک دهه گذشته بازداشت شده است.

محمد نوری‌زاد از امضاکنندگان نامه معروف به رهبر نظام جمهوری اسلامی و دعوت از او برای استعفا از مقام رهبری بوده است. پس از این نامه اکثر امضاکنندگان از جمله نوری‌زاد بازداشت شدند.

او در تاریخ ۲۲مرداد۱۳۹۸ در مشهد بازداشت شد و در شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی به ۱۵ سال زندان، ۳ سال تبعید و ۳ سال ممنوع‌الخروجی محکوم شد.

اتهامات محمد نوری‌زاد در دادگاه؛ «عضویت در گروه‌های مخالف نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور»،‌ «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تاسیس و اداره کانال تلگرامی به قصد برهم زدن امنیت کشور» شمرده شده است.

او در تاریخ ۱۳ اسفند امسال نیز به دلیل ماه‌ها محروم بودن از حق تماس تلفنی با خانواده‌اش در زندان خودزنی کرد و به بهداری زندان منتقل شد.

همچنین «فاطمه ملکی»، همسر آقای نوری‌زاد در تاریخ ۱۱ اسفند در ویدیویی که از خود منتشر کرد، گفته بود ماموران وزارت اطلاعات علی‌رغم بیماری حاد قلبی همسرش، به او گفته‌اند حداقل تا انتخابات ۱۴۰۰ باید در زندان بماند. نوری‌زاد اخیرا از مردم ایران خواسته بود، انتخابات را تحریم کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024