جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 08.03.2021, 11:22

ایران در بمبگذاری نزدیک سفارت اسرائیل در دهلی نقش داشت

بی بی سی: روزنامه هندوستان تایمز، چاپ دهلی، به نقل از کارشناسان ضد تروریسم هند گزارش کرده است که ایران در انفجار بمبی نزدیک سفارت اسرائیل در هند نقش داشته است.

روز جمعه ۲۹ ژانویه بمبی دست‌ساز در حدود ۵۰ متری ساختمان سفارت اسرائیل در دهلی-نو منفجر شد که به چند خودرو آسیب رساند اما آسیبی به سفارت نزد و تلفاتی هم به جا نگذاشت.

هندوستان تایمز، نوشته است بمبی که ۲۹ ژانویه امسال در نزدیک سفارت اسرائیل منفجر شد، یک بمب ساده نبوده و مسئولان تحقیق دریافته‌اند که بمب به یک دستگاه کنترل از راه دور مجهز بوده و احتمالا از مواد انفجاری بالقوه کشنده PETN و یا ANFO ، در آن استفاده شده است. به گفته این گزارش هنوز نتایج آزمایشگاهی نهایی نشده است.

بنابر این گزارش، آژانس‌های ضد تروریسم هند فهرستی از مظنونان تهیه کرده‌اند. به ادعای این روزنامه آنها پس از بررسی‌های انجام شده نتیجه گرفته‌اند که نیروی قدس سپاه پاسداران هدایت این اقدام را بر عهده داشته است.

هندوستان تایمز به نقل از مقام‌های آگاه نوشت که یک گروه محلی شیعه هند در جاسازی این بمب دست داشته است. اما این روزنامه به این گروه اشاره‌ای نکرده است.

بنابر این گزارش، عوامل انفجاری نشانه‌هایی بر جا گذاشته‌اند که حاکی از نقش داعش در این انفجار باشد؛ اما ارزیابی سازمان‌های ضد تروریسم هند نشان می‌دهد این انفجار بخشی از کارزار و “جنگ نامتقارن” سپاه پاسداران علیه اسرائیل است.

بعد از این انفجار یادداشتی دست‌نویس در محل پیدا شد که در آن گروهی ناشناس به نام “جیش‌الهند” مسئولیت حمله را پذیرفته بود.

این نامه که به زبان انگلیسی خطاب به سفیر اسرائیل در هند نوشته شده، درباره “انتقام بهتر و بزرگتر” به تلافی کشتن قاسم سلیمانی و محسن فخری‌زاده هشدار داده است.

یک کارشناس ضد تروریسم که نخواسته نامش فاش شود به هندوستان تایمز گفته اینکه بمب از شدت زیادی برخوردار نبوده و قصد نداشته که تلفات جانی بر جای بگذارد، احتمالا به این دلیل بود که ایرانیان نمی‌خواستند در هند که از دوستان ایران محسوب می‌شود مشکلی ایجاد شود. اما پیام انفجار “واضح بود و تهدید واقعی.”

این دومین حمله به در هند و مرتبط با اسرائیل در یک دهه گذشته بوده است.

فوریه ۲۰۱۲ یک نفر با موتور بمب آهن‌ربایی به یک خودروی سفارت در چهارراهی چسباند. انفجار در ۳۰۰ متری دفتر نخست‌وزیر هند اتفاق افتاد. چهار نفراز جمله همسر یکی از دیپلمات‌های سفارت اسرائیل زخمی شدند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024