پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 07.03.2021, 22:54

خوان گوایدو: ایران یک مقصد عمده برای اورانیوم قاچاق‌شده از ونزوئلا است

صدای آمریکا: خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا می‌گوید روابط جمهوری اسلامی و حکومت نیکولاس مادورو به جایی رسیده که ایران یک مقصد عمده قاچاق اورانیوم از ونزوئلا شده است.

خوان گوایدو در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه اسرائیل هیوم که یکشنبه ١٧ اسفند منتشر شد می‌گوید: «هر کسی می‌داند که چندین عضو ارتش به دلیل قاچاق اورانیوم از ونزوئلا بازداشت شده‌اند و به عقیده ما، ایران یکی از مقصدهای عمده [برای اورانیوم قاچاق‌شده] است.»

نگرانی از بازداشت احتمالی توسط رژیم نیکولاس مادورو، هشدار نسبت به نفوذ ایران در ونزوئلا، و نیز پیام ویژه به اسرائیل، از محورهای عمده سخنان گوایدوی ٣٧ ساله در این مصاحبه است که در اقامتگاه وی در کاراکاس، پایتخت، و تحت تدابیر امنیتی نیروهای اطلاعاتی این کشور سوسیالیستی انجام شد.

آقای گوایدو می‌گوید: «رژیم مادورو، در حالی که از ایران نفت وارد می‌کند، تبدیل به یک سندیکای جنایت شده است. در حال حاضر، تحقیقاتی مقدماتی پیرامون ذخایر اورانیوم ونزوئلا و کشورهای دریافت‌کننده آن در جریان است. ذخایر اورانیوم بزرگی در ونزوئلا است که از طرق غیرقانونی به بیرون از کشور قاچاق می‌شود.»

آقای گوایدو درباره روابط ونزوئلا و جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: «رژیم دیکتاتور مادورو به ایران اجازه ورود داد. [این روابط] زمانی آغاز شد که هوگو چاوز از شرکت‌های تحت تحریم ایالات متحده و سایر کشورها استقبال کرد.»

خوان گوایدو در پایان مصاحبه با اشاره به خطر بازداشت خود می‌گوید که همچنان در راهی که در پیش گرفته است، ثابت‌قدم خواهد ماند. به عقیده وی، «تنها بدیل برای ونزوئلا، برگزاری انتخاباتی آزاد و زمینه‌سازی برای فرایند استقرار حکومتی مشروع است.»

پیش از این ایالات متحده و بیش از ۶۰ کشور جهان، خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت و مشروع ونزوئلا به رسمت شناخته و خواستار کناره‌گیری تشکیلات نیکلاس مادورو از قدرت شده‌اند. اتحاديه اروپا ولی در بهمن ماه اعلام کرد خوان گوایدو برای آن‌ها دیگر فقط «مذاكره کننده ویژه» است.

بیانیه اتحادیه اروپا روز ششم بهمن پس از آن صادر شد که ۲۷ عضو این اتحادیه مصوبه‌ای تصویب کردند و گفتند از آن جا که خوان گوایدو در پی انتخابات اخیر ونزوئلا، دیگر رئیس پارلمان آن کشور نیست، به طور قانونی نمی‌توانند موقعیت او را به رسمیت بشناسند. ایالات متحده در دسامبر، ‌انتخابات پارلمانی ونزوئلا را غیرآزاد و ناعادلانه نامید.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024