پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 02.03.2021, 23:11

فرانسه قطعنامه‌ای علیه ایران در آژانس ارائه خواهد شد

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه سه‌شنبه گفت که طی روزهای آتی قطعنامه‌ای انتقادی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه خواهد شد که طی آن از تصمیم ایران برای کاهش همکاری با آژانس انتقاد می‌شود.

روز گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی خبر داد که انگلیس، فرانسه و آلمان در حال تلاش برای پیش بردن طرح آمریکا برای ارائه قطعنامه از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انتقاد از ایران به دلیل کاهش همکاری‌ها هستند.

طبق این گزارش، سه کشور اروپایی عضو برجام در نشست روز گذشته شورای حکام پیش‌نویس یک قطعنامه را در میان اعضا پخش کرده‌اند، که در آن نگرانی شدید نسبت به آنچه کاهش شفافیت از سوی ایران خوانده شده، ابراز و همچنین از ایران خواسته شده اقدامات خود را به عقب برگرداند.

رویترز نوشته است در این پیش‌نویس که برای اعضای شورای حکام فرستاده شده و به دست این خبرگزاری رسیده، همچنین درباره «عدم پیشرفت» در دریافت توضیحات از سوی ایران در ارتباط با ادعای یافتن ذرات اورانیوم در سه سایت ابراز نگرانی شده است.

روز گذشته رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام این آژانس در وین، از ایران خواست تا درباره مواد رادیواکتیو کشف شده در در دو مکان در ایران شفاف‌سازی کند.

گروسی با اشاره به اینکه ایران ۱۵ فوریه گذشته به آژانس اعلام کرده که دیگر به پروتکل الحاقی و موارد لحاظ شده در برجام پایبند نخواهد بود، اظهار داشت: پیدا شدن لوازم رادیواکتیو و اشیاء آلوده شده به رادیواکتیو در مکان‌هایی که ایران وجود آن را اعلام نکرده نشان دهنده مقادیر بالایی از ذرات هسته‌ای غنی‌سازی شده در این مکان است.

وی با اشاره به سفر هفته گذشته خود به ایران، افزود: با وجود اینکه ۱۸ ماه از یافته شدن ذرات رادیواکتیو می‌گذرد اما طرف ایرانی تاکنون دلیل قانع کننده و فنی ارائه نداده است. به همین دلیل نیز آژانس بین المللی انرژی اتمی از وجود مواد رادیواکتیو در مکان مذکور و عدم گزارش آنها از ایران به شدت نگران است.

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرده که به منظور عدم به وجود آمدن بن بست در مساله فعالیت‌های هسته‌ای ایران، آماده مذاکرات هدف محور است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024