جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 02.03.2021, 23:59

ویلیام برنز در یک قدمی ریاست سازمان سیا

صدای آمریکا: اکثریت اعضای کمیته اطلاعات سنای آمریکا عصر سه‌شنبه ۱۲ اسفند، ویلیام برنز دیپلمات کهنه‌کار را برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده موسوم به سی‌آی‌اِی یا سازمان سیا، تائید کردند. با این نتیجه،‌ آقای برنز باید در انتظار رای گیری در صحن سنا باشد.

به گزارش رویترز، «مارک وارنر» رئیس کمیته اطلاعات سنا همزمان با اعلام نتیجه رای این کمیته، در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که سنا نیز بدون تاخیر به آقای برنز به عنوان رئیس جدید سازمان سیا رای بدهد. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه اکثریت نسبی سنا در اختیار دموکرات‌ها است، او کار سختی در پیش نداشته باشد.

ویلیام برنز در صورت تایید سنا، به عنوان هشتمین رئيس سازمان اطلاعات مرکزی، جانشین جینا هسپل می‌شود که به عنوان نخستین زن، در دوران دونالد ترامپ رئيس سی‌آی‌ای شده بود.

دیپلمات با سابقه

آقای برنز سالها سابقه حضور در وزارت خارجه آمریکا را دارد. او در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ معاون وزارت خارجه آمریکا در زمان دولت باراک اوباما بود. آقای برنز همچنین به عنوان سفیر آمریکا‌ در کشورهای روسیه و اردن خدمت کرده است.

ویلیام برنز از جمله چهره‌های شاخص در مذاکرات هسته‌ای با ایران بود. مذاکرات هسته‌ای با ایران پیش از دوران حسن روحانی آغاز شد و از ویلیام برنز و جیک سالیوان به عنوان چهره‌های کلیدی آن مذاکرات نام برده می‌شود. آقای سالیوان نیز در دولت پرزیدنت بایدن به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید منصوب شده است.

ویلیام برنز هفته پیش در حاشیه جلسه خود با اعضای کمیته اطلاعات سنا درباره ایران گفت در صورت تایید، متعهد خواهد بود ارزیابی اطلاعاتی مربوط به ایران را صریحا در اختیار مقامات بگذارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024