چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 02.03.2021, 20:23

تداوم صف‌آرایی نظامی در سنجار عراق

میدل ایست نیوز: گروه‌های مسلح عراقی به صف‌آرایی نظامی خود در شهر سنجار واقع در ۱۱۰ کیلومتری غرب موصل ادامه می‌دهند همزمان عناصر گروه پ ک ک نیز مواضع خود در اطراف این شهر و روستاهای کُردی و عربی خالی از سکنه را تقویت کرده‌اند؛ وضعیتی که عملا نشانگر به محاق رفتن توافق عادی‌سازی اوضاع در سنجار به شمار می‌رود که در ماه اکتبر سال گذشته میان بغداد و اربیل امضا شد.

بر اساس توافق بغداد و اربیل، پلیس و دستگاه‌های امنیت ملی و اطلاعات منحصرا مسئولیت امنیت داخل سنجار را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان‌ها و گروه‌های مسلح با نظارت فرماندهی عملیات مشترک و الحشد الشعبی به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد.

در این توافق همچنین تصریح شده که امنیت سنجار با تعیین ۲۵۰۰ نیروهای امنیتی داخلی تقویت خواهد شد و مشارکت عادلانه آوارگان سنجاری موجود در اردوگاه‌ها در این نیروها تضمین خواهد شد به طوری که ۱۰۰۰ تن از این نیروهای امنیتی از اهالی سنجار و ۱۵۰۰ تن از آوارگان تشکیل خواهد شد.

در ادامه بند مربوط به محور امنیتی همچنین ذکر شده که به حضور پ ک ک از سنجار و مناطق اطراف آن پایان داده خواهد شد و این گروه هیچ نقشی در این منطقه نخواهد شد.

افزایش حضور گروه‌های زیرمجموعه الحشد الشعبی پس از آن انجام شد که رهبران این گروه‌ها در بیانیه‌هایی جداگانه اعلام کردند ارتش ترکیه در حال آمادگی برای حمله زمینی به شهر سنجار است؛ گروه‌های مذکور تهدید کردند که در برابر این تحرکات ساکت نخواهند ماند.

هادی العامری در بیانیه‌ای با بیان اینکه اطلاعات امنیتی موثقی وجود دارد که ارتش ترکیه قصد دارد به کوه‌های سنجار حمله کند، از دولت ترکیه خواست تا دست از اقدامات خصمانه بردارد، اقداماتی که به سود منافع دو کشور نیست و تاثیرات پررنگی بر مناسبات بین‌المللی برجای می‌گذارد.

وی افزود: ما از دولت ترکیه انتظار داشتیم که به صورت کامل از اراضی عراق چه از منطقه بعشیقه یا نوار مرزی که اخیرا به اشغال خود در آورده است، عقب‌نشینی کند نه اینکه به اشغالگری بیشتر دست یازد.

العامری در پایان با تاکید بر اینکه دولت عراق باید همه اقدامات لازم را برای بازداشتن از هرگونه تعرض به اراضی عراق اتخاذ کند، اظهار داشت: نیروهای مسلح عراق، الحشد الشعبی و دستگاه‌های امنیتی قادر به دفاع و صیانت از خاک مقدس میهن هستند.

به گفته منابع محلی، شمار نیروهای وابسته به این گروه‌ها طی دو هفته اخیر در سنجار افزایش یافته و این نیروها از ساختمان‌های دولتی، مدارس و منازل خالی برای استقرار خود استفاده می‌کنند.

در همین ارتباط، «جهور علی بیگ»، وکیل امیر طایفه ایزدی‌ها در تماس تلفنی با العربی الجدید گفت: حضور عناصر پ ک ک و گروه‌‌های مسلح منجر به بروز بحران‌هایی در شهر سنجار شده است.

علی بیگ افزود: دولت عراق تاکنون هیچ اقدام جدی در اجرای بندهای توافق سنجار و دورسازی عناصر مسلح از این شهر انجام نداده است.

وی اظهار داشت: بسیاری از اهالی سنجار قصد دارند به دلیل حضور عناصر مسلح از شهر مهاجرت کرده و به مناطق اقلیم کردستان بازگردند اما ارتش عراق مانع از این امر می شود.

علی بیگ تصریح کرد: هر گونه نبردی در شمال عراق بر ایزدی‌ها تاثیر خواهد گذاشت و تا زمانی که پ ک ک در نینوا و مشخصا در سنجار حضور دارد، تنش در این شهر به قوت خود باقی خواهد ماند لذا باید با اخراج کامل همه گروه‌های مسلح و تسلط نیروهای امنیتی بر شهر این مشکلات را ریشه‌ای حل کرد.

از سوی دیگر، «محما خلیل»، فرماندار سنجار هم گفت: با حضور پ ک ک و گروه‌های مسلح که تصمیمات دولت فدرال را زیر پا می‌گذارند، اوضاع همچنان در سنجار متشنج باقی خواهد ماند به ویژه که عملیات ترکیه هنوز ادامه دارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024