جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 02.03.2021, 12:04

راه حل بحران سنگین اقتصادی ایران، سیاست خارجی است

یک کارشناس اقتصادی اعتقاد بر این دارد که که اگر تفکر تندرو‌ها به قدرت برسد، تمامیت ارضی کشور در معرض خطر قرار خواهد گرفت، چراکه افراط و تندروی می‌تواند اقتصاد کشور را در معرض تهدید و خطر جدی قرار بدهد.

مهدی پازوکی در گفتگو با «انتخاب» در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط کنونی، اقتصاد ایران در سال آینده نیازمند چه رویکرد و اقداماتی برای بهبود است، گفت: من اعتقاد عمیق کارشناسی دارم که اقتصاد ایران در گرو سیاست اعم از سیاست خارجی است و سیاست داخلی است. اقتصاد ایران به شدت از بی‌ثباتی رنج می‌برد و هر سیاستی که منتج به بی‌ثباتی می‌شود باید به صورت جدی کنار گذاشته شود. هر سیاستی که باعث تنش‌زایی در منطقه و جهان و یا باعث بی‌ثباتی و بی‌نظمی در کشور شود باید کنار گذاشته شود، چراکه به ضرر کشور و ملت ایران خواهد بود و در مقابل منافع و اهداف دشمنان و مخالفان کشور را مهیا خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: ما از طریق تعامل و صحبت و مذاکره با جهان می‌توانیم منافع خودمان به ویژه منافع اقتصادی کشور را حفظ کرده و توسعه داده و تقویت کنیم. متاسفانه یکی از مشکلات و چالش‌هایی که باعث می‌شود تا اقتصاد و سیاست کشور تحت تاثیر قرار بگیرد، این است که ما دنبال کش دادن برخی موضوعات و مسائل هستیم که اساسا ادامه دادن و طولانی شدن آن هیچ منفعت و سودی برای کشور ندارد. ما در عرصه سیاست خارجی باید مذاکره را به عنوان یک ابزار بپذیریم و از آن با استفاده از منطق و آگاهی از منافع کشور دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه امروز قدرت کشور‌ها وابسته به قدرت اقتصادی آن است و همین قدرت اقتصادی وابسته به توان تولید ناخالصی کشورهاست، گفت: ما اگر بتوانیم قدرت اقتصادی خودمان را افزایش بدهیم، رفاه بیشتری برای مردم تامین کردیم، فقر را در کشور کاهش دادیم و در کنار این اتفاقات با افزایش سرمایه‌گذاری و تولید در کشور می‌توانیم نرخ بیکاری و سایر معضلات اقتصادی و اجتماعی را در کشور کاهش بدهیم و در سطوح بالاتر می‌توانیم قدرت چانه‌زنی دیپلمات‌ها را مذاکرات و موضوعات بین‌المللی افزایش بدهیم. این شرایط دقیقا ممکن است برعکس نیز رخ بدهد، اگر کشور درگیر تحریم‌ها بشود و در کنار آن خودمان هم از خودتحریمی استقبال کنیم، عملا کشور را تحت فشار قرار خواهیم داد.

پازوکی اظهارکرد: اتفاقات اخیری که در منطقه رخ داد، نشان داد که ما می‌توانیم از طریق همکاری با کشور‌های همسایه به نتایج بهتری برسیم و اگر به این سمت حرکت نکنیم، خودمان متضرر خواهیم بود. اگر ایران به سمت با ثبات‌سازی اقتصادی با سیاست‌های درست حرکت کند قطعا موفق خواهد بود. همچنانکه آمار‌ها نشان داد که قریب به اتفاق شاخص‌های اقتصادی بعد از شروع برجام مثبت شد و وضعیت خوبی گرفت، ولی با خروج آمریکا از برجام این شاخص‌ها افت کردند و در وضعیت بدی قرار گرفتند. این آمار‌ها نشان داد که برجام برای کشور مفید بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اقتصاد ایران برای رشد و توسعه نیازمند برقرار ثبات و انضباط و امنیت مالی است، تصریح کرد: ما باید این مساله را به عنوان یک اصل در دستور کارمان قرار بدهیم که سیاست خارجه در خدمت رشد اقتصادی باشد. این در حالی است که ما بعضا از مجلس شورای اسلامی، صدا‌ها و رفتار‌های افراطی را علیه سیاست خارجه تعاملی شاهد هستیم که اگر بنا باشد این رفتار‌ها و پیشنهادات نمایندگان مجلس اجرایی شود، قطعا کشور دچار ضرر‌های جدی خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که پیشنهادات و مصوبات مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۰ چه نقشی در اقتصاد ایران ۱۴۰۰ خواهد داشت، گفت: اگر هر مصوبه یا تصمیمی به سمت افزایش هزینه‌های دولت یا کاهش منابع درآمدی دولت بشود، قطعا اقتصاد ایران را در سال آینده متضرر خواهد کرد. مجلس باید این مساله را به صورت جدی بپذیرد که دولت بخشی از مشکلات اقتصادی را باید از طریق تعامل با جهان برطرف کند تا بتواند در عین درآمدزایی، موانع رشد تولید و پیشرفت اقتصاد را فراهم کند. مجلس شورای اسلامی باید در مساله بودجه یک نگاه ملی داشته باشد، نه جناحی و نه شهری و قومی و سیاسی!

پازوکی ادامه داد: اینکه آقای ترکان به صراحت اعلام می‌کند که برخی نمایندگان به دنبال استخدام یا معرفی افراد مدنظرشان برای شرکت‌هایی مانند شستا هستند، نشان دهنده آن است که این دسته از نمایندگان دغدغه ملی ندارند و باید جلوی آنان گرفته شود. این درست نیست که برخی از نمایندگان بخواهند دنبال بده بستان باشند. من فکر می‌کنم این افراد باید مورد توجه شورای نگهبان قرار گرفته و ردصلاحیت شوند و همچنین نزد اذهان عمومی معرفی شوند.

این کارشناس اقتصادی افزود: اقتصاد ایران نیازمند این است که با شفافیت کامل و در بستر یک رقابت سالم اقتصادی قرار گرفته و تمامی مقدمات و زمینه‌های مناسب برای رشد و هدایت آن منطبق با استاندارد‌های علمی و اقتصادی فراهم شود. اگر مجموعه کشور به این سمت حرکت کند، می‌توان به حل و رفع بسیاری از مشکلات امیدوار بود.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر در سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: اتفاقات اخیر در استان سیستان و بلوچستان سرچشمه و ریشه‌های اقتصادی دارد. همه ما نسبت به این اتفاقات مسئول هستیم. چراکه وقتی یک نفر شغل مناسب ندارد و معیشت و شرایط مالی‌اش در خطر است، راهی جز سوخت‌بری و کولبری ندارد. ما باید برای مردم شغل مناسب ایجاد کنیم. ما باید سیاست‌های نگه‌داشت جمعیتی را در کشور مورد توجه قرار بدهیم. ما اگر با مسائل اقتصادی، علمی برخورد کنیم قطعا در آینده سرآمد کشور‌های منطقه خواهیم بود وگرنه کشور ضرر خواهد کرد. مهاجرت نخبگان یکی از نشانه‌های این مساله است که ما با مسائل اقتصادی علمی برخورد نمی‌کنیم.

پازوکی با بیان اینکه کشور برای نجات اقتصاد نیازمند یک عزم و اراده همگانی برای ثبات اقتصادی است، گفت: واقعیت این است که اگر تفکر تندرو‌ها در کشور به قدرت برسد، تمامیت ارضی کشور در معرض خطر قرار خواهد گرفت. چراکه افراط و تندروی می‌تواند اقتصاد کشور را در معرض تهدید و خطر جدی قرار بدهد. ما در پایان دولت آقای خاتمی توانستیم در یک شرایط خوب اقتصادی با ثبات قابل قبولی برسیم، ولی در پایان دولت آقای احمدی نژاد با وجود فروش فوق العاده نفت، اقتصاد کشور در وضعیت افتضاحی قرار گرفت؛ آنچنان که گفته شد اگر آقای روحانی بتواند کشور را به پایان دولت خاتمی برگرداند باید مجسمه او را در شهر ساخت که متاسفانه تحریم‌ها و برخی سیاست‌ها و مدیریت‌های داخلی این امکان را مهیا نکرد و حالا اگر دولت ۱۴۰۰ موفق به این امر شود، قطعا باید دولت قهرمان شناخته شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024