پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 01.03.2021, 21:23

انتقاد از حضور جوزپ بورل در نشست تجاری ایران و اروپا

یورونیوز: نشست تجاری ایران و اروپا که قرار بود در ماه دسامبر ۲۰۲۰ با عنوان نشست ایران و اتحادیه اروپا در تهران برگزار شود در «پی اعتراض شدید اروپایی‌ها به اعدام روح الله زم» معلق شد.

حالا دو ماه پس از لغو نشست اول در «اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران»‌، این برنامه روز دوشنبه اول مارس با قرائت پیام جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توسط معاون سیاسی او، انریکه مورا بناونت و سخنرانی پیمان سعادت، مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه ایران و سفیر پیشین ایران در بلژیک به طوری مجازی از تهران آغاز به کار کرد.

حضور اتحادیه اروپا در این نشست آن‌هم با پیام ويژه جوزپ بورل باعث شد تا بسیاری از مخالفان حکومت ایران، از اتحادیه اروپا و نماینده سیاست خارجی آن انتقاد کنند.

انتقاد از «ریا و تزویر» جوزپ بورل به خاطر شرکت در این نشست

گروه موسوم به «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» با انتشاریک نامه سرگشاده به «جوزپ بورل»، نماینده دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، او را «ریاکار و مزور» توصیف کردند.

هسته اصلی تشکیل دهنده این گروه را برخی از دیپلمات‌ها و سناتورهای جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا و مقام‌های سابق سازمان امنیت خارجی اسرائیل، موساد تشکیل می دهند.

فیا لونگ، یکی از سخنگویان این گروه در گفتگوی اینترنتی با یورونیوز گفت:‌‌ «‌ریاکاری ذاتی اتحادیه اروپا این است که از یک سو نقض حقوق بشر در ایران را محکوم می کند، و از سوی دیگر آشکارا و همزمان تجارت با حکومت را قبول و برای آن تبلیغ می کند.»‌

خانم لونگ با استناد به آنچه در این نامه سرگشاده آمده می گوید:‌ «ما از تمامی دیپلمات های اروپایی می خواهیم تا این نشست را تحریم کنند. چرا که این برنامه به دولت ایران فرصتی داده می شود تا تمام حرکات مجرمانه خود، از جمله به آزار و حبس شهروندان دو تابعیتی خود مشروعیت ببخشد.» سخنگوی گروه متحد علیه ایران هسته ای اعلام کرد هر گونه «حضور در نشست های مشترک با دولت ایران، به حکومت در تهران برای ادامه سرکوب شهروندان اعتبار و مشروعیت می دهد.»

این گروه بتازگی در نامه دیگری به جو بایدن، از رئیس جمهوری آمریکا هم خواسته تا ایالات متحده وارد مذاکره هسته ای با ایران نشود و راه دونالد ترامپ که از برجام خارج شد را ادامه دهد.

سخنگوی اتحادیه اروپا به یورونیوز:‌ ما برگزارکننده نشست نیستیم و تنها یکی از شرکت کنندگان آن هستیم

همزمان یورونیوز در بروکسل درباره حواشی پیش آمده بواسطه شرکت اتحادیه اروپا در این نشست تجاری، با سخنگوی اتحادیه اروپا و دستگاه سیاست خارجی این اتحادیه، پیتر استانو گفتگو کرد.

آقای آستانو در پاسخ به این سوال که «دلیل اصلی شرکت اتحادیه اروپا پس از دو ماه تعلیق در این نشست چیست؟» گفت: «در درجه اول باید بگویم که هدف اصلی برگزاری این نشست تجارت است. این یک نشست دو جانبه میان اتحادیه اروپا و ایران نیست. در واقع این نشست که قرار است تا سوم مارس طول بکشد، فرصتی برای بهبود وضعیت تجارت ایران و کمک به اقتصاد این کشور است.»

وی همچنین درباره اینکه «چه تغییری در رفتار ایران مشاهده شده است که پس از دو ماه اتحادیه اروپا حاضر شده در این نشست تعلیق شده، شرکت کند؟»‌ گفت: «این موضوع جزو بخشی از تعهدات برجامی ما است. چشم انداز توسعه اقتصادی جزو توافقات ما با ایران است. تجارت بیشتر بین اتحادیه اروپا و ایران، کار بیشتری تولید می کند و برای هردو طرف اتحادیه اروپا و ایران ثمرهای زیادی دارد.»

از یاد نباید برد که اتحادیه اروپا سازمان دهنده این نشست نبوده است و در ماه دسامبر زمانی که این نشست لغو شد، سازمان دهندگان نشست، بدلایلی آن را لغو کردند.

آقای استانو در این باره تاکید کرد: «ما سازمان دهنده نیستیم و تنها در این نشست با عالی ترین نماینده شرکت می کنیم. بار دیگر تاکید می کنیم که این نشست جایگاه مناسبی برای جلب شرکت های خارجی و ایرانی در تجارت است. اتحادیه اروپا این نشست را فرصت مناسبی برای تجار اروپایی می بیند.»

جمهوری اسلامی ایران از زمان اجرایی شدن برجام در سال ۲۰۱۵ بارها اتحادیه اروپا را به اهمال در برابر تعهدات و بی‌عملی در قبال این سند بین‌المللی متهم کرده است. نارضایتی تهران از طرف‌های اروپایی برجام به‌ویژه از سال ۲۰۱۸ و پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای، دوچندان شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024