جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 28.02.2021, 21:26

الگوی بستری بیماران، بیشتر به سمت افراد جوان رفته

امتداد: وضعیت شیوع اپیدمی کرونا در کشور، شکل ثابتی به خود گرفته و در عین حال، روند سعودی را نیز با شیبی ملایم تجربه می‌کند. کما اینکه در روزهای اخیر نیز شاهد افزایش نسبی شمار جان باختگان کرونا در کشور و پایتخت نیز، هستیم.

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی(کرونا) بیمارستان مسیح دانشوری و معاون آموزشی گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شرایط کرونایی در تهران در گفتگو با امتداد، اظهار داشت: وضعیت کنونی پایتخت از نظر شیوع اپیدمی در حال حاضر به مانند هفته‌های گذشته است. با این ملاحظه که، تعداد تا حدودی بیشتر از قبل بوده اما در مجموع قابل کنترل به نظر می‌رسد.

وی افزود: آنچه که تا حدودی برای ما، نگران‌کننده به نظر می‌رسد، این بوده که الگوی بستری بیماران، بیشتر به سمت افراد جوان رفته است. به این شکل که افراد ۳۰ تا ۵۰ سال، نسبت به گذشته با تعداد بیشتری بستری می‌شود.

طبرسی، تصریح کرد: این مسئله، نشانگر این بوده که احتمالا، فرم انگلیسی کرونا با چرخش بیشتری در حال سرایت در میان افراد است. مسئله‌ای که واقعا نگران کننده بوده و این احتمال وجود دارد که تهران نیز به مانند استان خوزستان با وضعیت قرمز مواجه شود.

رئیس بخش کرونای بیمارستان مسیح دانشوری تهران، عنوان داشت: مسئله‌ای که در حال حاضر وجود دارد، بحث پیک چهارم کرونا است که اگر در کنترل و مراعات آن، موفق نشویم به طور جدی با مشکل مواجه خواهیم شد.

هرگونه تصمیم برای انجام سفرهای نوروزی اشتباه است

وی، همچنین در ادامه، اشاره‌ای هم به بحث احتمال انجام سفرها در نوروز ۱۴۰۰ داشت و خاطرنشان کرد: به طور حتم، هر تصمیمی برای انجام سفرهای نوروزی اشتباه خواهد بود. اینکه ما بخواهیم برای رونق حوزه گردشگری و احتمالا، کمک به صاحبان مشاغل این حوزه به مانند، فعالیت‌های اقامتی، هتل‌ها را بازگشایی کنیم و در مقابل، شیوع ویروس نیز قوت بگیرد، توجیه و ارزش علمی و منطقی نخواهد داشت.

مردم در ایام پایانی سال از حضور در مراکز شلوغ خرید پرهیز کنند

طبرسی، عنوان داشت: در ایام پایانی سال باید اقدامات جدی‌تری برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفته و مردم را توجیه کنند که حضور در مکان‌های شلوغ، نظیر پاساژها، مراکز خرید و مثلا بازار تهران، می‌تواند در آستانه سال نو ما را با دردسرهای جدی مواجه کند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت‌ تخت‌های بیمارستانی برای درمان کرونا در تهران نیز، یادآور شد: درخصوص اینکه آیا ما تا چه میزان، تخت خالی در پایتخت داریم، نمی‌توان به شکل دقیق و جدی اظهار نظر کرد. بیمارستان‌های محدودی در حال حاضر، بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند که تخت‌های این مراکز درمانی پر شده اما در صورت تشدید وضعیت شیوع بیماری، سایر مراکز نیز، نسبت به پذیرش بیماران اقدام خواهند کرد. به هر حال، آمار وزارت بهداشت در حال حاضر در دسترس قرار دارد و بر مبنای آن، ما بالغ بر ۳۷۰۰بیمار بستری کرونایی در کشور داریم.

معاون آموزشی گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: در زمان پیک قبل، شمار بیماران بستری تا ۷ الی ۸هزار بیمار نیز رسیده بود که این رقم در حال حاضر به نصف نیز، کاهش یافته است. با این حال، همانگونه که گفتم، اگر رعایت‌های لازم در حوزه دستورالعمل‌‍‌ها و پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و مسئولین صورت نگیرد، فاصله زمانی زیادی تا بازگشت به همان شرایط قبل نخواهیم داشت.

پیک چهارم در صورت وقوع از پیک‌های قبلی به مراتب شدیدتر و بدتر خواهد بود

طبرسی در پایان نیز، خاطرنشان کرد: اگر پیک چهارم در کشور شیوع پیدا کند، متاسفانه از همه پیک‌های قبل شدیدتر و بدتر خواهد بود و امیدواریم با تمهیدات لازم و مراعات مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، شاهد این رخداد تلخ در کشور نباشیم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024