سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 28.02.2021, 11:54

جانسون اند جانسون؛ سومین واکسن کرونا در آمریکا مجوز گرفت

اعتماد آنلاین: واکسن جانسون اند جانسون روز جمعه از سوی هیاتی متخصص در سازمان غذاوداروی آمریکا (F.D.A) تایید و آخرین مانع قبل از اعطای مجوز رسمی که انتظار می‌رود روز شنبه صادر شود

واکسن جانسون اند جانسون روز جمعه از سوی هیاتی متخصص در سازمان غذاوداروی آمریکا (F.D.A) تایید و آخرین مانع قبل از اعطای مجوز رسمی که انتظار می‌رود روز شنبه صادر شود برطرف شد. اولین محموله‌های واکسن جانسون اند جانسون در روزهای آینده ارسال خواهد شد.
سومین واکسن کرونا در آمریکا

به گزارش نیویورک تایمز، این سومین واکسنی است که از سال گذشته، وقتی اولین موارد شیوع ویروس کرونا در آمریکا گزارش شد، در اختیار ایالات متحده قرار می‌گیرد و اولین واکسنی است که به جای ۲ نوبت فقط در یک دُز تزریق می‌شود.

فرمول واکسن جانسون اند جانسون در آزمایش‌های بالینی به ویژه در برابر نوع شدید بیماری و بستری شدن در بیمارستان به خوبی عمل کرده است، اگرچه با میزان اثربخشی بسیار بالای ۲ واکسن ساخته‌شده توسط شرکت‌های فایزر-بیون تک و مدرنا برابری نمی‌کند.

هیات متشکل از متخصصان مستقل بیماری‌های عفونی و اپیدمیولوژیست‌ها به اتفاق آرا به تایید مجوز این واکسن رأی دادند.

دکتر جی پورتنوی متخصص آلرژی در بیمارستان کودکان مرسی در کانزاس سیتی و یکی از اعضای هیات‌مدیره گفته است: «ما در حال حاضر با یک پاندمی درگیر هستیم. فوق‌العاده است که این واکسن را داریم.»

در جلسه ارائه جانسون اند جانسون به پنل، دکتر گرگوری پولند ویروس‌شناس در کلینیک مایو به میزان اثربخشی واکسن، سهولت استفاده و میزان کم عوارض جانبی اشاره کرد: «برای من روشن است که فواید شناخته‌شده بسیار بیشتر از خطرات شناخته‌شده [این واکسن] است.»

میزان کارایی واکسن جانسون اند جانسون

میزان کارایی واکسن جانسون اند جانسون در آمریکا ۷۲ درصد و در آفریقای جنوبی که از پاییز نوع جهش‌یافته و نگران‌کننده‌ای از ویروس در آن شناسایی شده ۶۴ درصد گزارش شده است.

این واکسن همچنین در برابر نوع شدید بیماری کووید-۱۹ در آمریکا تا ۸۶ درصد و در آفریقای جنوبی تا ۸۲ درصد موثر است. اینها اعداد بالاست اما پایین‌تر از میزان کارایی ۹۵ درصدی واکسن‌های فایزر و مدرنا است.

واکسن جانسون اند جانسون در یک دز تزریق می‌شود و تکنولوژی متفاوتی در ساخت آن به کار رفته است. آزمایش‌های بالینی جانسون اند جانسون در مقیاس گسترده‌ای در هشت کشور، سه قاره و روی نزدیک به ۴۵ هزار شرکت‌کننده انجام شد.

اگرچه این واکسن در یک دز تزریق می‌شود، اما تحقیقاتی در دست انجام است تا مشخص شود آیا دز دوم آثار محافظتی آن را افزایش می‌دهد یا خیر.

دکتر پل اوفیت، متخصص اطفال در بیمارستان کودکان فیلادلفیا و یکی از اعضای هیات‌مدیره، در جلسه روز جمعه توضیح داد، در آزمایش‌های بالینی اولیه که در تابستان صورت گرفت جانسون اند جانسون دریافت که دز دوم منجر به ایجاد سطحی از آنتی‌بادی ویروس کرونا می‌شود که تقریباً سه برابر بیشتر از میزانی است که فقط با یک دز تولید می‌شد.

اما انتظار نمی‌رود نتایج آخرین مرحله آزمایش‌های بالینی دز دوم واکسن زودتر از ماه جولای به دست آید.

دکتر یوهان ون هوف، رئیس بخش جهانی تحقیق و توسعه واکسن در داروسازی Janssen، بازوی تولید داروی جانسون اند جانسون، می‌گوید پس از بررسیِ میمون‌ها که نشان داد یک دز واکسن برای محافظت از آنها در برابر بیماری کافی است، این شرکت تصمیم گرفت استراتژی یک دز را دنبال کند: «واضح است که هنگام شیوع بیماری و در یک اپیدمی سخت چالش بزرگ این است که همه‌گیری را تحت کنترل درآوریم. این روش (یک دز واکسن) برای استفاده در شرایط شیوع گسترده بسیار مناسب است.»

اما دکتر ون هوف همچنین خاطرنشان می‌کند پیگیری داوطلبانی که یک دز دریافت می‌کنند بسیار مهم خواهد بود تا ببینند آیا میزان ایمنی بدن‌شان در ماه‌های آینده تغییر می‌کند یا خیر: «ممکن است برای محافظت طولانی‌مدت ارائه یک تقویت‌کننده ضروری باشد.» دکتر ون هوف در ادامه می‌گوید: «علامت سوال بزرگ هنوز هم این است که ایمنی بدن چه مدت طول می‌کشد؟»

FDA پس از رأی‌گیری در بیانیه‌ای به جانسون اند جانسون اعلام کرد که به سرعت در جهت نهایی‌سازی و صدور مجوز استفاده اضطراری واکسن عمل کند.

FDA همچنین گفت که این موضوع را به سایر سازمان‌های دولتی اطلاع داده است: «بنابراین آنها می‌توانند برنامه‌های خود را برای توزیع به‌موقع واکسن اجرا کنند.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024