شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 27.02.2021, 20:41

حکم نهایی ۷ فعال سیاسی صادر شد

دادگاه تجدیدنظر استان تهران فرنگیس مظلوم، هود یازرلو، صدیقه مرادی، مهدی خواص صفت و محمدولی غلام نژاد، ۵ فعال سیاسی را به حبس محکوم کرد.

به گزارش هرانا، بر اساس این حکم که توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران صادر و طی روزهای اخیر به این شهروندان ابلاغ شده است، فرنگیس مظلوم به اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم از طریق ارتباط گیری با سازمان مجاهدین خلق و فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های معاند نظام” به ۱۸ ماه حبس تعزیری، هود یازرلو از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های معاند نظام” به ۱ سال حبس تعزیری و صدیقه مرادی و مهدی خواص صفت با اتهام مشابه به ۳ ماه حبس تعزیری و محمدولی غلام نژاد به ۲ ماه حبس محکوم شده‌اند.

همچنین هانی یازرلو از اتهامات مطروحه تبرئه شده است.

تا زمان تنظیم این گزارش رای صادره علیه زهرا اکبری نژاد درچه در مرحله تجدیدنظر به وکیل مدافع او ابلاغ نشده است.

پیشتر فرنگیس مظلوم به صورت غیابی به ۶ سال حبس تعزیری، هود یازرلو و هانی یازرلو  هر کدام به ۱ سال حبس تعزیری و محمدولی غلام نژاد، زهرا اکبری نژاد درچه، مهدی خواص صفت و صدیقه مرادی نیز هر کدام به ۹۵ روز حبس تعزیری محکوم شدند. همچنین حسن عطارزاده دیگر متهم این پرونده نیز از بابت اتهامات انتسابی تبرئه شد. خانم مظلوم پس از پذیرش درخواست واخواهی و برگزاری جلسه دادگاه توسط همین شعبه به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم  و درخواست تسلیم به رای داد.

دکتر هانی یازرلو و فرزندش هود یازرلو، محمدولی غلام نژاد، صدیقه مرادی و مهدی خواص صفت در تاریخ ۱۶ تیرماه ۹۸، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در تهران و به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. این شهروندان نهایتا مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

خانم مظلوم نیز در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۸ در منزل خواهر خود بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات، موسوم به بند ۲۰۹ زندان منتقل شد. خانم مظلوم نهایتا در تاریخ ۱۶ مهرماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

فرنگیس مظلوم، هانی یازرلو و فرزندش هود یازرلو، محمدولی غلام نژاد، صدیقه مرادی، مهدی خواص صفت و زهرا اکبری نژاد درچه توسط شعبه ۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اوین از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم از طریق ارتباط گیری با سازمان مجاهدین خلق و فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های معاند نظام” و حسن عطارزاده از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های معاند نظام” مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند.

از میان این شهروندان دکتر هانی یازرلو فعال سیاسی با سابقه‌ای است که در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ و ۷۰ و ۹۰ بارها بازداشت و در زندانهای مختلف تحمل حبس کرده است. هود یازرلو نیز در خردادماه ۸۷ بازداشت و پس از حدود سه سال تحمل حبس از باب اقدام علیه امنیت ملی در اردیبهشت ۱۳۹۰ از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

صدیقه مرادی، زندانی سیاسی سابق نیز پیشتر در سال ۱۳۹۰ بازداشت و به اتهام محاربه و ارتباط با گروه‌های معاند نظام توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به ۱۰ سال حبس و تبعید به زندان رجایی شهر کرج محکوم و در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد. خانم مرادی که سابقه دوبار بازداشت در دهه ۶۰ را نیز داشت پس از بازداشت به مدت ۷ ماه در بند ۲۰۹ زندانی بود و در آذرماه ۹۰ به بند عمومی منتقل شد. وی نهایتاً در تاریخ ۳ آذرماه ۱۳۹۵ پس از تحمل ۵ سال حبس از زندان اوین آزاد شد. آقای خواص صفت نیز از زندانیان سیاسی سابق در دهه ۶۰ است و سال‌های ۶۰ تا ۶۷ را در زندان سپری کرده است. وی زمانی که خانم مرادی در سالهای ۹۰ تا ۹۵ دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کرد، بارها توسط وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

محمدولی غلام‌نژاد در سال ۸۷ به همراه همسر خود صغری و فرزند خود امید غلام نژاد به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق بازداشت شد. فرزند این خانواده مدت کوتاهی پس از بازداشت آزاد شد ولی آقای غلام نژاد و همسرش هر کدام به تحمل ۳ سال حبس محکوم شدند. مورخ ۲۰ مهرماه ۹۲ آقای غلام نژاد در حالی که ۳۰ روز از مدت محکومیت او باقی مانده بود از زندان اوین آزاد شد. پیش از او نیز به همین ترتیب صغری غلام نژاد از همین محل آزاد شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024