پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 27.02.2021, 20:54

نوذر آزادی هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما درگذشت

نوذر آزادی کارگردان، بازیگر و نویسندۀ رادیو، تلویزیون و تئاتر سال‌های پیش از انقلاب در سن هشتاد و دو سالگی در آلمان درگذشت. او که با نقش‌هایی چون آقای مدیر در سری فیلم‌های صمد و البته قاطبه به یادها سپرده شده، شاعر و نقاش هم بود.

نوذر آزادی در سال ۱۳۱۷ در کرمانشاه به دنیا آمد، خانواده مادری او از قوم لک ایل کاکاوند کرمانشاه بودند. پدرش ارتشی بود و در کرمانشاه مأموریت داشت. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در دبستان و دبیرستان کزازی که از مدارس مشهور کرمانشاه بود به انجام رسانید. مدتی به عنوان گوینده و نویسنده در رادیوی کرمانشاه فعالیت می‌کرد و از آنجا با پروین دولتشاهی آشنا شد که این آشنایی به ازدواج انجامید.

نوذر آزادی هنگامی که ۱۴ ساله بود بازیگری را از تئاتر کرمانشاه آغاز کرد؛ و از تابستان سال ۱۳۳۷ هم‌زمان در تهران نیز با گروه آناهیتا زیر نظر مصطفی اسکویی ادامه داد. از جمله کارهای شاخص او در تهران و کرمانشاه بازی در نمایش‌هایی چون سرایدار، هرکول و طویله اوجیاس، امشب از خود می‌سازیم، ایستگاه، دون ژوان در جهنم به کارگردانی ابراهیم گلستان و اورگاست به کارگردانی پیتر بروک، بازجویی، فال‌گوش، پوشاندن آن‌ها که برهنه‌اند، بیرون جلوی در، کارمندان روزجمعه، کتک خورده و راضی، شش شخصیت درجستجوی نویسنده، کلاهی پراز باران، ویلون ساز کره مونا، مستنطق، کارگردانی نمایش «رضا بیک ایمانوردی» نوشتهٔ ابراهیم مکّی و چند نمایش دیگر است.

شهرت اصلی او نزد اهالی قدیمی تئاتر و منتقدین آن روزگار بخاطر بازیگری در نمایش‌های مطرحی همچون اورگاست به کارگردانی پیتر بروک و نمایش سرایدار وچند نمایش دیگر است و نزد اکثریت مخاطبان تلویزیون تا این زمان بیشتر برای بازی در نقش «جعفر قاطبه» می‌باشد؛ این تیپ/شخصیتِ انتقادی ابتدا در سریالی در گونه کمدی/انتقادی به نام اختاپوس نوشته و کارگردانی پرویز صیاد و به ابتکار هنری نوذر آزادی خلق گردیده و با موفقیت اجرا شد و به سرعت در بین بینندگان به محبوبیت و شهرت رسید و در زمستان سال ۱۳۵۶ با ساخت مجموعه تلویزیونی شش قسمتی ایتالیا ایتالیا به کارگردانی و نویسندگی خودش به اوج پختگی و تکامل رسید. این سریال در نخستین روزهای عید ۱۳۵۷ از تلویزیون ملی ایران پخش شد.

او همچنین در سریال‌های سرکار استوار، آدم به آدم، تله موش، قماربازان، ساتگین و همچنین چند کار تلویزیونی تک قسمتی مثل کاف شو، سامانتا شو ایفای نقش کرده‌است.

همسر او پروین دولتشاهی از هنرمندان تئاتر تلویزیون و سینما بود که در سریال‌ها و نمایش‌ها و چندین فیلم سینمایی از جمله سریال ایتالیا ایتالیا نیز با هم همبازی بودند.

او پس از انقلاب از فعالیت در سینما و تئاتر محروم شده بود.

منبع: ویکی‌پدیا




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024