شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 27.02.2021, 10:21

بایدن: به زودی تغییرات بزرگی در روابطمان با عربستان خواهیم داد

میدل ایست نیوز: «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا، تأکید کرد که به پادشاه عربستان گفته که سیاست های امریکا در قبال عربستان تغییر خواهد کرد.

او در گفت وگو با شبکه امریکایی «یونیویژن» گفت: «دیروز با پادشاه عربستان و نه با ولیعهد صحبت کردم و به روشنی به او گفتم که اوضاع عوض شده است. واشنگتن به زودی تغییرات بزرگی در روابط عربستان و امریکا خواهد داد».

بایدن گفت که بخشی از این تغییرات  روز دوشنبه آتی روشن خواهد شد.

او تأکید کرد که امریکا می خواهد عربستان سعودی را بابت نقض حقوق بشر مسئول و پاسخگو کند و افزود که این کاری است که در همه جای دنیا می کنیم.

رئیس جمهور امریکا درباره گزارش منتشرشده در روز جمعه، گفت: «این گزارش روی میز بود، دولت سابق آن را منتشر نکرد اما من به محض ورود به کاخ سفید دستور انتشار آن را دادم. حادثه فاجعه باری بود».

شب گذشته سازمان اطلاعات ملی امریکا در گزارشی اعلام کرد که مدیر این سازمان احتمال موافقت شخصی ولیعهد عربستان در حادثه ترور «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار عربستانی، را بسیار بالا می‌داند.

به گزارش الجزیره، در این گزارش تأکید شده که سلطه ولیعهد عربستان بر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور چنان شدید است که دشوار بتوان تصور کرد که این حادثه بدون اجازه وی انجام شده است.

این گزارش ۲۱ فرد را در این حادثه سهیم دانسته است.

پس از انتشار این گزارش «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا، تأکید کرد که این کشور ۷۶ شهروند عربستانی را مشمول قوانین موسوم به «محدودیت خاشقجی» کرده است.

او گفت که این قانون شامل محدودیت در صدور روادید برای این شهروندان عربستان می‌شود.

وی افزود که واشنگتن با تهدیدها و نقض حقوق معترضان و روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و اجتماعی در عربستان تسامح به خرج نخواهد داد.

بلینکن تأکید کرد که امریکا به روابط خود با عربستان اهتمام جدی دارد اما این روابط باید بازتاب‌دهنده ارزش‌های امریکا باشد.

وزارت خارجه امریکا نیز به‌صورت جداگانه اعلام کرد که برای صدور روادید ۷۶ شهروند عربستان محدودیت‌هایی اعمال شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024