سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 27.01.2021, 17:16

آیا دولت بایدن پروژه «معامله قرن» را پیش می گیرد؟

میدل ایست نیوز: دولت «جو بایدن» اعلام کرد که روابط خود را با فلسطینیان بهبود خواهد بخشید و به آوارگان آنها کمک خواهد کرد.

«ریچارد میلز» کاردار سفارت امریکا در فلسطین، تأکید کرد که قرار است به زودی نشستی بلندپایه در شورای امنیتی در این باره برگزار شود و افزود که دولت جدید امریکا معتقد است که این «بهترین راه برای تضمین آینده اسرائیل به عنوان یک کشور دموکراتیک و تحقق مطالبات مشروع فلسطینیان برای ایجاد کشور خاص خودشان» است.

میلز موضع بایدن درقبال مناقشه فلسطین و اسرائیل را موضعی «معتدل‌تر» خوانده است و افزوده که در دولت جدید امریکا سیاست ایالات متحده حمایت از راه حل دو کشوری است که در آن صلح و امنیت برای هر دو کشور فراهم باشد.

او افزود که در راستای این هدف دولت جدید امریکا به شراکت خود با فلسطین و اسرائیل بازخواهد گشت و روابط خود را با سران فلسطینی و ملت فلسطین ازسر خواهد گرفت و برنامه های کمک امریکا برای پروژه های توسعه ای و کمک های انسانی به مردم فلسطین دوباره آغاز خواهد شد.

در زمان ترامپ که طرحی موسوم به «معامله قرن» برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل مطرح کرد روابط فلسطین با ایالات متحده بسیار تیره شد و در نهایت «محمود عباس» فلسطین را با امریکا کاملا قطع کرد.

دولت ترامپ همچنین کمک ها به دفتر سازمان ملل برای کمک به آوارگان فلسطینی (اونروا) را هم قطع کرد.

میلز همچنین گفت که لازمه رسیدن به راه حل دو کشوری تأمین فضای لازم برای آن و خودداری از اقدامات یکجانبه ای است که موجب پیچیده تر شدن مسائل می شود، اقداماتی مانند انضمام اراضی و شهرک سازی و ویرانی خانه های فلسطینیان.

او همچنین تأکید کرد که دولت جدید امریکا از روند عادی سازی روابط میان کشورهای عربی با اسرائیل حمایت می کند و دیگر کشورها را هم به این مسیر تشویق می کند اما این موضوع جای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل را نخواهد گرفت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024