چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 27.01.2021, 15:40

آیا اردوغان برای بهبود روابط با اسرائیل، حماس را قربانی می‌کند؟

میدل ایست نیوز: روزنامه تایمز بریتانیا در گزارشی نوشت جنبش حماس اخیرا پیام‌هایی در رابطه با موضع منفی آنکارا در قبال اقامت طولانی مدت رهبران و اعضای این جنبش در ترکیه دریافت کرده است. همچنین به نظر می‌رسد «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه ایجاد تغییرات در سیاست خارجی این کشور در قبال اسرائیل و به دنبال آن، بازبینی در مناسبات خود با حماس را آغاز کرده است.

تایمز افزود جنبش حماس طی سال‌های گذشته رفته رفته دوستان خود را از دست داده است به طوری که به دلیل عدم همراهی با دمشق در مخالفت با اعتراضات مردمی، از این گروه خواسته شد تا از سوریه خارج شود همچنین بعد از کودتای «عبدالفتاح السیسی» علیه «محمد مرسی»، رئیس جمهوری پیشین مصر، روابط این گروه با قاهره هم شکرآب شد.

اما ترکیه به رهبری اردوغان که با حماس در ایدئولوژی اخوانی اشتراک‌نظر داشت، آغوش خود را به روی رهبران و اعضای این گروه فلسطینی باز کرد و اقامت‌های طولانی مدت و حتی تابعیت این کشور را به برخی از رهبران حماس اعطا کرد.

این روزنامه بریتانیایی نوشت که حماس پس از استقرار در ترکیه، از این کشور به عنوان مکانی برای تمرکز بر عملیات التکرونیکی و جذب دانشجویان مهندسی و پزشکی استفاده کرد.

به نوشته تایمز، اردغان طی سال‌های گذشته احساس انزوا کرده و سیاست خارجی ترکیه را در موقعیت نامناسبی احساس می کند به طوری که روابط نزدیک با روسیه منجر به خشم کشورهای عضو ناتو شده است همچنین آنکارا یونان را به عنوان دشمن خود زیرنظر دارد که در حال تقویت مناسبات خود با اسرائیل، امارات و دیگر کشورهای عربی است، از این رو، اردوغان تلاش دارد تا بار دیگر ارتباطات دیپلماتیک خود با اسرائیل را برقرار کند و در این مسیر، کارت چانه‌زنی این کشور، حماس است.

با این اوضاف، علیرغم اینکه اردوغان در اظهارات علنی خود از فلسطین حمایت می‌کند اما گزارش‌ها نشان می دهد که حماس از چارچوب و دایره آزادی عمل داده شده به این گروه در ترکیه بدون اطلاع اردوغان عبور کرده است؛ امری که خود توجیهی به دولت ترکیه برای محدود کردن فعالیت این گروه می دهد.

به نوشته این روزنامه بریتانیایی، دولت ترکیه طی هفته‌های اخیر سختگیری علیه فعالیت‌های حماس در این کشور را آغاز کرده است و اقامت طولانی مدت برخی از رهبران و اعضای این گروه را لغو کرده به طوری که در یک مورد، عضوی از حماس در فرودگاه استانبول بازداشت و از این کشور اخراج شد.

تایمز ادامه داد تحقیقات نشان می‌دهد که حماس از چندین تشکل تحت پوشش فعالیت‌های خیرخواهانه و حمایت از دانشجویان استفاده می‌کند، از جمله این تشکل‌ها، انجمن «الرائد» است که هدفش سازماندهی دانشجویان فلسطینی رشته‌های پزشکی و مهندسی است، از میان این دانشجویان باید به «احمد سدر» (28 ساله) و متولد شهر اریحا اشاره کرد که در سال 2018 میلاید از سوی دو نفر با نام‌های مستعار شریف و ناظمی جذب انجمن الرائد شد، در ادامه از سدر خواسته شد تا با حماس همکاری کند و آموزش‌هایی در اماکنی امن ببیند، هنگامی که وی به کرانه باختری بازگشت ماموریت ایجاد شبکه‌ای جدید برای جذب افراد به وی سپرده شد اما نیروهای اسرائیلی وی را بازداشت کردند و اکنون در زندان نظامی عوفر در نزدیکی رام الله به سر می برد.

تایمز افزود: انجمن الرائد که دفاتری در منطقه باشاک شهر استانبول دارند، توسط دو عضو برجسته حماس در نوار غزه به نام‌های «سامح السراج» و «ماهر السلاخ» اداره می شود و این دو مدام بین بیروت و استانبول در رفت و آمد هستند.

این روزنامه بریتانیایی نوشت اردوغان ماه گذشته اعلام کرد که آنکارا به دنبال بهبود روابط با اسرائیل است. ترکیه و اسرائیل پیشتر همپیمانانی راهبردی بودند اما اردوغان مناسبات خود با تل‌آویو را کاهش داد تا خود را به عنوان مدافع مساله فلسطین نشان دهد اما اکنون با روی کار آمدن «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهوری امریکا و کنار گذاشته شدن ترکیه از پرونده هواپیماهای اف35، اختلافات گازی در مدیترانه و عوامل و پرونده‌های دیگر به دنبال نزدیکی به تل‌آویو است، مسئولان اسرائیلی بهبود روابط با ترکیه را مشروط به قطع روابط آنکارا با حماس کرده‌اند و به نظر می‌رسد اردوغان این پیام را دریافت کرده و به دنبال جامه عمل پوشاندن به این خواسته تل‌آویو است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024