پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 26.01.2021, 8:51

یکی از افراد حادثه دیده مدرسه کانکسی دزفول جان باخت

بخشدار سردشت دزفول گفت: یکی از افراد حادثه دیده در آتش سوزی کانکس سردشت دزفول بر اثر جراحات وارده جان باخت.

علی عبدالهی شاه آبادی شامگاه دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نیما همتی چالگرد یکی از اهالی کنگرستان از توابع سردشت دزفول با حدود ۱۵ سال سن که در حادثه آتش سوزی مدرسه  کانکسی سردشت دزفول دچار سوختگی ۵۰ درصد شده بود در بیمارستان طالقانی اهواز جان باخت.

وی ادامه داد: چهار نفر دیگر که در حادثه آتش سوزی مدرسه کانکسی دزفول دچار حادثه شده اند و در بیمارستان طالقانی اهواز بستری هستند نیز بین ۵۰ تا ۸۰ درصد دچار سوختگی شده‌اند که حال عمومی آنها خوب نیست.
بخشدار سردشت دزفول بیان کرد: یکی دیگر از حادثه دیدگان نیز که دچار ۸۰ درصد سوختگی شده بود به اصفهان منتقل شده است.

وی افزود: طبق اعلام کارشناسان، علت این آتش سوزی صاعقه نبوده است.

پیش از این صاعقه، عامل آتش سوزی مدرسه کانکسی  معلمان در سردشت دزفول اعلام شده بود.

چرا وزیر به عیادت معلم‌های آسیب‌دیده از آتش‌سوزی نرفت؟

سه معلم عشایری و روستایی در منطقه چشمه‌شیرین و کنگرستان بخش سردشت دزفول شب‌ها را در کانکسی که به‌عنوان محل اقامت آنها در نظر گرفته شده بود، می‌خوابیدند. حوالی ساعت ۲۲ آخرین روز دی‌ماه، صاعقه‌ای با این کانکس برخورد می‌کند که منجر به آتش‌سوزی گسترده در آن می‌شود. چند نوجوان که از شاگردهای این معلم‌ها بودند، با دیدن آتش به کمک آنها رفتند و در نهایت در این حادثه سه معلم و سه نوجوان با سطوح مختلف آتش‌سوزی راهی بیمارستان شدند.

دکتر پیمان نجاتی، رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی اهواز، آخرین وضعیت جسمانی مصدومان حادثه آتش‌سوزی مدرسه کانکسی در سردشت دزفول را چنین بیان کرد: «آتش‌سوزی در منطقه سردشت شهرستان دزفول رخ داده است که سه دانش‌آموز و سه معلم دچار سانحه شدند. در‌حال‌حاضر دو دانش‌آموز و یکی از معلم‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند؛ یکی از دانش‌آموزهایی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است، ۸۴ درصد سوختگی دارد.

نجاتی ادامه داد: یکی از معلمان حدود ۵۷ درصد و یکی دیگر از دانش‌آموزان تقریبا ۳۶ درصد دچار سوختگی شده‌اند. بیماران دیگر در بخش بستری هستند که وضعیتشان خوب است. ما هر اقدامی که لازم باشد برای این بیماران انجام می‌دهیم و پیش‌آگهی سوختگی، با گذر زمان بهتر مشخص می‌شود. دو نفر از این بیماران درصد سوختگی بالایی دارند که امیدواریم به‌زودی بهبود یابند. ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم».

اما آنچه به‌جز عجیب و غم‌انگیز‌‌بودن این حادثه در روزهای گذشته واکنش‌هایی را به همراه داشت، حضورنداشتن وزیر آموزش‌و‌پرورش در بیمارستان و عیادت از این مصدومان بود. محسن حاجی‌میرزایی به‌منظور افتتاح ۲۳ پروژه آموزشی در شهرستان شادگان روز اول بهمن و یک روز بعد از رخ‌دادن این حادثه دردناک، وارد خوزستان شد؛ اما در طول مدت حضورش به عیادت این سه معلم در بیمارستان طالقانی اهواز نرفت. مسئله‌ای که بعد از انتقادهای فراوان به شخص وزیر، بیانیه این وزارتخانه را به همراه داشت که البته چیزی از کم‌لطفی وزیر کم نمی‌کند.

وزیر آموزش‌و‌پرورش همچنین در نشست شورای معاونین اداره کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان با حضور استاندار -‌که به‌عنوان آخرین برنامه سفر وزیر در استان خوزستان برگزار شد‌- دستور دادند که این موضوع با قید فوریت مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار بگیرد. در‌عین‌حال مراقب‌های درمانی از این عزیزان همدلانه انجام شود.

حاجی‌میرزایی البته در بازگشت به تهران هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به این حادثه واکنش نشان داد. او در این زمینه گفت: این یک حادثه بود و ممکن است در هر زمانی و در هر نقطه از کشور چنین حادثه‌ای اتفاق بیفتد. ما اولویت اولمان این است که همه دانش‌آموزان از امکان آموزش برخوردار باشند، حتی اگر در چادر یا کانکس و واحد استیجاری است. در درجه اول باید اطمینان یابیم هیچ دانش‌آموزی از آموختن محروم نخواهد شد؛ در گام دوم باید برای اصلاح فضای آموزشی اقدام کنیم.

وی افزود: اعتباراتی که داریم در مقایسه با گذشته چهار برابر شده است و دولت اعتبارات خوبی را به توسعه فضاهای آموزشی اختصاص داده؛ تلاش می‌کنیم فضاهای آموزشی را بهبود دهیم. سال گذشته و امسال تمام مدارس خشت و گلی را جمع‌آوری کردیم و مدارس کانکسی و سنگی کاهش یافته و به‌تدریج متناسب با اولویت‌ها پیش می‌رویم. همچنان ۲۲ درصد از فضاهای آموزشی نیازمند توجه ویژه است یا باید روی مقاوم‌سازی آنها کار شود یا روی بازسازی مجدد که جزء اولویت‌های ماست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024