جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 26.01.2021, 13:17

سکومت مردم، پوتین را به توهم محبوبیت واداشته است

مجلسی، دیپلمات پیشین وزارت خارجه در گفتگو با امتداد

امتداد-گروه بین الملل: با حضور پررنگ‌تر طرفداران آلکسی ناوالنی، حقوقدان و اپوزوسیون شناخته‌شده حکومت پوتین در خیابان‌های شهرهای روسیه بر شدت برخورد با معترضین نیز از سوی نیروهای امنیتی افزوده شده و مسکو دیگر استان‌های این کشور، لحظات پرتلاطمی را سپری می‌کنند.

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل و دیپلیمات پیشین وزارت امورخارجه، ضمن اشاره به این مسئله در گفتگو با امتداد، اظهار داشت: در حالتی که ولادیمیر پوتین، تمام قدرت را قبضه کرده و پول و ثروت روسیه را در دست دارد، جامعه روسیه نیز در شرایط تحول فرهنگی قرار گرفته و مردم در عصر تکنولوژی با تمام دنیا در ارتباط هستند. امری که در عمل، تضادی را پدید آورده که جز با توسل به زور و اسلحه، حفظ اقتدارگرایی حکومت در همسایه شمالی کشورمان، امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: یکی از اصول رایج دموکراسی این است که مردم از فردای انتخابات با توسل به مطالبه‌گری در مقابل حتی رهبران انتخاب شده به شیوه‌های دموکراتیک قرار می‌گیرند. به هر حال، طلبکار بودن مردم از حقوق اصلی آن‌ها بوده و این، حاکمان هستند که باید پاسخگوی مطالبات شهروندان‌شان باشند.

این دیلپمات با سابقه عرصه سیاست خارجی، تصریح کرد: مردم، فی نفسه خواهان تحول و تغییر هستند و وقتی بقای فرمانروایان طی چندین سال در حکومت رخ می‌دهد، خود به خود از این تحول جلوگیری خواهد کرد. چرا که باقی ماندن یک حاکم طی سالیان دراز در عرصه حکومت‌داری به او، هاله‌ای از تقدس سلطنتی خواهد بخشید.

مجلسی در ادامه یادآور شد: بزرگترین مزیت آمریکا به عنوان اولین حکومت دموکراتیک در تاریخ تجدد، صرفا این نیست که قوای سه گانه و در کنار آن، رسانه‌ها را به عنوان رکن چهارم در خود به شکل تفکیکی و مستقل داشته است، بلکه در این حکومت، رکن پنجمی تحت عنوان محدود بودن دوره حکومت حاکمان به خوبی مراعات شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل، عنوان داشت: اکنون نیز در روسیه، بخشی از مخدوش کردن حقوق مخالفین به دلیل نامحدود بودن دوره حکومت رخ داده و زمینه‌های نارضایتی شهروندان را فراهم کرده است. نامحدود بودنی که در بستر بازی مدودف-پوتین به ظاهر محدود به نظر می‌رسد، اکنون از نگاه معترضین روسی، توهینی آشکار تلقی شده است. چرا که، آن‌ها چه از زبان اپوزوسیون‌های مشهور حکومت چون، ناوالنی و چه در قالب بیان مواضع، همواره اعلام کرده‌اند که تداوم عمر حکمرانی پوتین در روسیه به معنای وجود قحط الرجال در میان شهروندان برای اداره امور کشور خواهد بود.

وی در ادامه نیز خاطرنشان کرد: در حالی که در کشوری مثل روسیه، هزاران چهره شناخته شده و توانمند برای اداره کشور وجود دارند که سیاست‌های جاری در این کشور، مانع از راهیابی آن‌ها به عرصه اداره کشور شده است. به زعم معترضین، این تداوم حکومت، پوتین را در جایگاهی قرار داده که اساسا، کسی نباید به خود این اجازه را بدهد که شخص اول کشور را بابت اتخاذ سیاست‌های مختلف، بازخواست کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل، همچنین در ادامه گفت: بر اساس آنچه معترضین در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند، پوتین و سیاست‌های حکمرانی او در تار و پود ساختار سیاسی کشور رسوخ کرده و مجال کنشگری از سوی سایر چهره‌ها را با روش‌های دیکتاتورمآبانه‌ای که امروز در خیابان‌های روسیه شاهد آن هستیم، سلب کرده است.

مجلسی همچنین با اشاره به ارزیابی‌ها از سرنوشت اعتراضات در روسیه، عنوان داشت: پوتین، امروز چنان قدرت نظامی، اطلاعاتی و اقتصادی را در روسیه به دست گرفته که متاسفانه، بسیار آشکار است که این اعتراضات و شورش‌ها به زودی سرکوب شده و مردم ناچار خواهند شد تا به لاک سکوت خود فرو بروند.

سکومت مردم، پوتین را به توهم محبوبیت واداشته است

وی در پایان نیز اضافه کرد: امری که در مقابل این گونه حکام به توطئه سکوت، منجر می‌شود. این سکوت مردم، حکامی نظیر پوتین را به این توهم وامی‌دارد که محبوب هستند و البته، روزی از درون متلاشی خواهند شد. با وضعیتی که امروز، روسیه با آن مواجه شده، عجالتا تا سال‌های آتی، امکان واگذاری نرم قدرت توسط پوتین شدنی نبوده و حکمرانان کرملین، موضوعیتی نیز برای آن قائل نیستند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024