پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 25.01.2021, 23:04

جو بایدن و آنگلا مرکل درباره ایران تلفنی گفت و گو کردند

صدای آمریکا: رئیس جمهوری ایالات متحده و صدر اعظم آلمان درباره چندین موضوع از جمله ایران، روز دوشنبه تلفنی گفت و گو کردند.

خبرگزار رویترز روز دوشنبه ۶ بهمن، به نقل از سخنگوی دولت آلمان نوشت، دو رهبر در این تماس تلفنی، توافق داشتند که تنها با همکاری نزدیک می‌توان بر همه‌گیری کرونا و دیگر چالش‌های جهانی غلبه کرد.

خبرگزاری و همچنین بلومبرگ در دو گزارش جداگانه نوشتند در این تماس، دو رهبر درباره مسائل سیاست خارجی و به طور مشخص درباره ایران و افغانستان گفت و گو کردند.

جزئیات بیشتری از بحث این دو رهبر درباره ایران منتشر نشده است اما پیش از تماس رهبران آمریکا و آلمان، اسکای نیوز روز دوشنبه، به نقل از منابعی در پنتاگون مدعی شده بود که دولت بایدن به دنبال گفتگوی مستقیم با تهران از طریق میانجی‌های اروپایی است.

کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه به تازگی بر همکاری با آمریکا برای ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای تاکید کرده‌اند. روز دوشنبه همچنین، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان گفته بود، تنها در سایه همکاری کشورهای غربی، اهدافی مانند ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای امکان‌پذیر است. این اظهارنظر یک روز بعد از تاکید وزیر خارجه فرانسه درباره پیامدهای بالقوه دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای مطرح شد.

دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و کارزار فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی را فعال کرد. جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، می‌گوید اگر ایران به اجرای دقیق توافق هسته‌ای بازگردد، آمریکا نیز به عنوان نقطه‌‌ای برای شروع مذاکرات بعدی، برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به آن ملحق می‌شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024