پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.01.2021, 23:12

دستور بایدن برای بررسی اثر تحریم‌ها روی مبارزه با کرونا

رئيس جمهور آمریکا دستور بازنگری کلیه تحریم‌هایی را داده است که در زمان دونالد ترامپ صادر شدند. آنچه در رابطه با ایران از اهمیت برخوردار است بررسی مجدد تحریم‌هایی است که مبارزه با کرونا را در این کشور دشوار می‌کنند.

به گزارش نیوزویک این سند روز پنجشنبه منتشر شد و «دستور العمل امنیت ملی درباره رهبری جهانی ایالات متحده برای تقویت پاسخ بین‌المللی به کووید-۱۹ و پیشبرد امنیت بهداشت جهانی و آمادگی بیولوژیک» نام دارد.

بر اساس این سند، به وزارتخانه‌های خارجه، خزانه‌داری و بازرگانی دستور داده شده است در هماهنگی با وزارت بهداشت و خدمات انسانی و آژانس توسعه بین الملل «تحریم‌های مالی و اقتصادی چندجانبه و آمریکا را فورا مورد بازبینی قرار دهند تا مشخص شود که آیا این تحریم‌ها بی‌جهت مانع پاسخ به همه گیری کرونا شده است یا نه.

وزارتخانه‌های یادشده موطف شده‌اند از طریق مشاور امنیت ملی، توصیه‌هایی را برای هرگونه تغییر رویکرد، به رئیس جمهور ارائه دهند.

بر اساس گزارش نیوزویک بخشنامه امنیت ملی آمریکا که روز پنجشنبه ۲۱ ژانویه منتشر شد، بخشی از اقدامات بایدن در نخستین روزهای فعالیت خود برای خنثی کردن سیاست‌های دونالد ترامپ  است. نیوزویک نوشته مشخص نیست که چه زمانی تغییرات پیشنهادی به رئیس جمهور ارائه می‌شود.

این تحریم‌ها که به گفته نیوزویک اثرگذاری برخی از آنها حتی زیر سوال است، از سوی ترامپ به عنوان سلاح مطلوبی برای تضعیف رقبا یا کشورهای متخاصم مانند ایران، ونزوئلا، کره شمالی، چین ر، روسیه و دیگر کشورها استفاده می‌شد. برخی تحریم‌ها علیه عراق یا اتحادیه اروپا نیز در دوره گذشته به عنوان سلاحی برای تهدید استفاده می‌شدند تا آنها خواست‌های آمریکا را بپذیرند.

نیوزویک به آنچه خبرگزاری رویترز در ماه دسامبر منتشر کرد اشاره کرده است که در آن گفته شده انتظار نمیرود برنامه‌های بایدن به طور کامل از سیاست فعلی آمریکا دور شود. یکی از افراد نزدیک به تیم انتقال بایدن به رویترز گفته بود که «این یک عقبگرد یا یک فشار به جلو نخواهد بود، بلکه یک تعدیل مجدد در استفاده از ابزار تحریم خواهد بود.»

ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ تحت تحریم‌های شدید و پی در پی آمریکا قرار گرفت. جو بایدن گفته است که می‌خواهد با فرض بازگشت تهران به توافق کامل مجددا به برجام  بپیوندد. نیوزویک نوشته است از جمله کشورهایی که می تواند بیشترین سود را از دستور یادشده بایدن ببرند ایران است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024