شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 21.01.2021, 23:33

نشریه آلمانی: کار سخت بایدن هنوز آغاز نشده‌ است

نشریه «دی‌سایت» آلمان، آغاز ریاست‌جمهوری «جو بایدن» را به دلیل نیاز به تلاش مضاعف او برای فاصله‌گرفتن از سیاست‌های «دونالد ترامپ» و مبارزه با میراث به جا مانده از او، بسیار دشوار ارزیابی‌ کرد.

به گزارش ایرنا، بایدن نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا دیروز (چهارشنبه) به وقت آمریکا، با ادای سوگند به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده کار خود را آغاز کرد.

در همین رابطه نشریه دی سایت آلمان روز پنج شنبه، ‌۲۱ ژانویه ۲۰۲۱ نوشت: بایدن از امروز کار خود را آغاز می‌کند و به عنوان رئیس جمهوری جدید ایالات متحده برنامه‌های سلف خود را کاملاً تغییر می‌دهد. در واقع این قسمت آسان ماجراست و دشواری دیگری که او دارد این است که باید با میراث به جا مانده ترامپ مبارزه کند.

پس از چندین هفته که مردم روزها و ساعت‌ها را شمردند تا بایدن کارش را در کاخ سفید آغاز کند، اکنون بر همگان مسجل است که بایدن باید برای تغییر اوضاع از صبح زود تا اواخر شب کار کند. او باید تماس‌های زیادی برقرار و جلسات زیادی برگزار کند. بایدن در سخنرانی مراسم تحلیف خود وعده این تغییر را داد و گفت: بیایید از اول شروع کنیم. در واقع این تغییرات که به طور گسترده‌ای انجام خواهد شد، از نظر منطقی کاملاً طاقت فرسا است.

دی سایت افزود که در حال حاضر ترامپ بدون اینکه در مراسم تحلیف جانشینش حضور یابد، به فلوریدا رفته است. از این پس هیچ چیزی وی را در برابر احضارها و محکومیت‌های احتمالی در تمام تحقیقات که مدتهاست علیه او انجام می‌شود، محافظت نمی‌کند. اما در واشنگتن دی سی آثار اقدامات او همه جا باقی خواهد ماند، به همان اندازه که ترامپ ممکن است این روزها منزوی باشد و به همان اندازه نیز میراث باقی مانده از او ویرانگر است. حداقل روند استیضاح ترامپ در کنگره به دلیل دامن زدن به شورش، او را تا مدتی در سرخط روزنامه‌ها نگاه می‌دارد. در این میان این احتمال وجود دارد که او شبکه خود را به رغم محدودیت در شبکه‌های اجتماعی بزرگ، توسط رسانه‌هایی که نمی‌توانند از او دست بکشند، پیدا کند.

به نوشته این نشریه آلمانی، تشدید اوضاع در پایتخت، حمله به پارلمان، اقدام به کودتای مسلحانه، هرچه می‌خواهید آن را بنامید، اینها نقطه عطفی بود که آمریکا به این زودیها قادر به غلبه بر آن نخواهد بود و آغاز ریاست جمهوری بایدن نیز قادر به این کار نیست. ترامپ جامعه دو پاره‌ای را که به دلیل خودخواهی فرصت طلبانه اش، وارد تنش‌ های ریشه دار کرده، تحویل بایدن داده است. جهان بینی او ممکن است از یک ایده نژادپرستانه ناشی شود. هر چند ترامپ نمی‌تواند تمایلش به استبداد را از بین ببرد، اما در عین حال او یک ایدئولوگ با اعتقادات عمیق هم نیست.

این نشریه افزود که در هر حال افراطی گرایی خود را همیشه از ناامیدی حاد، نیاز به دوست داشتن و تایید به عنوان برنده بزرگ بحرانها و به عنوان نوعی «فاشیسم موقعیت» همانطور که «گابریل روزنفلد» مورخ می‌نامد، احیا می‌کند.

دی سایت اضافه کرد که کار دشوار بایدن همین است؛ او باید با این میراث مقابله کند. از آنجا که گروهی که ترامپ تحریکشان کرد، دقیقاً مانند خودش به سادگی به خانه هایشان نرفته‌اند و هنوز می‌پرسند: مگر ما چه کرده‌ایم. دیوانه‌هایی که به دروغ‌های چشمگیر تقلب در انتخابات و توطئه چپ گرایی اعتقاد دارند، هنوز در صحنه هستند و از ناامیدی خشمگین می‌باشند، حتی اگر در روز جابجایی قدرت تقریباً در همه جا آرام بودند.

به نوشته این نشریه، در این شرایط بعید است که این طیف به یک روش میهن دوستانه و به یکباره پشت بایدن جمع شوند. خصوصاً از آنجا که همه جمهوری خواهان در کنگره به دنبال فاصله گرفتن از ترامپ نیستند. «میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنا تقصیر را متوجه رئیس جمهوری بازنده و دیگر افراد قدرتمند دانست و گفت که یک گروه خشمگین حق ندارد حاکمیت قانون در کشور را، حتی برای یک شب سلب کند. اما او باید می‌گفت: ما هم مسئولیت داریم.

بایدن واقعاً مجبور است از صبح زود تا آخر شب کار کند و تماس‌های زیادی بگیرد و جلسات متعددی برگزار کند. او وظیفه اصلی خود را بازگرداندن حقیقت به جایگاه خود در گفتمان سیاسی و اجتماعی می‌داند. او بدون کنگره هم می‌تواند به تنهایی اولین گام‌های اجرایی را بردارد. وی با امضاهای خود در روز چهارشنبه، مجموعه‌ای از تغییرات مهم را ایجاد کرد: ایالات متحده در حال پیوستن دوباره به توافق‌نامه پاریس است، خروج از سازمان بهداشت جهانی متوقف می‌شود، ممنوعیت ورود از کشورهای مختلف اسلامی برداشته شده است، ساخت دیوار در مرز مکزیک متوقف می‌شود، استفاده از ماسک در هر جایی که دولت فدرال حاکمیت داشته باشد، اجباری است، اینها بخش‌هایی از ۱۷ دستور اجرایی است که بایدن در روز اول زمامداری صادر کرد و این روند می‌تواند هر روز ادامه داشته باشد. رئیس جمهوری آمریکا همچنین برخی از مقامات منصوب شده توسط ترامپ را به خانه‌هایشان فرستاده است.

دی سایت افزود که با این کار، بایدن شروع به تغییر سریع دستور کار قبلی در کاخ سفید کرده است. به ویژه در مبارزه طولانی مدت با همه گیری «ویروس کرونا»، او نباید بیشتر از این زمان را از دست بدهد: ۱۰۰ میلیون آمریکایی باید در ۱۰۰ روز واکسینه شوند، از این پس دولت باید از مردم محافظت بهتری داشته باشد. اما بسیاری از موارد دیگر از بهبود اوضاع اقتصادی گرفته تا اصلاح سیاستهای مهاجرتی، به زمان طولانی‌تری نیاز دارند.

از سوی دیگر افراطی گری یک معضل بزرگ برای بایدن نیز هست. از یک سو او نمی‌خواهد و نمی‌تواند با آن سازش کند و به همین دلیل نیز انتخاب شد. از دیگر سو، او به حمایت از آراء جمعی و حفظ چندصدایی نیازمند است. او به ویژه برای اجرای سیاست هایش به کمک جمهوری خواهان چشم دوخته است. وی در مراسم تحلیفش گفت: سیاست نباید آتشی خشمگین باشد که همه چیز را در مسیرش نابود کند. آمریکایی ها چنین چیزی را شاهد بودند و دنیا طی چهار سال آن را دیده است. اکنون خیلی چیزها تغییر خواهد کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024