سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.01.2021, 0:22

سخنگوی وزارت خارجه قطر: آماده میانجیگری بین ایران و امریکا هستیم

میدل ایست نیوز: «لولوة الخاطر»، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه قطر تاکید کرد که دوحه آماده میانجیگری بین تهران و واشنگتن است.

الخاطر در گفت وگویی با شبکه ای اف ای اسپانیا گفت: قطر اعلام کرد که تمایل دارد بین ایران و امریکا میانجیگری کند و به مشارکت در گفت وگوی بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری پایبند است اما همه طرف هایی که هنوز تردید دارند باید تصمیم به ورود مستقیم به مذاکرات بگیرند.

وی سپس به نقش قطر در کاهش تنش های منطقه ای پس از ترور شهید قاسم سلیمانی توسط امریکا در اوایل سال 2020 اشاره کرد و گفت: منطقه در آن مرحله، در آستانه تنش نظامی بود و قطر در آن مرحله اقدام به آرام سازی اوضاع است، به نظر من منطقه را از جنگی احتمالی نجات دادیم.

الخاطر توضیح داد که ایران یک واقعیت جغرافیایی در منطقه است و کشورهای عضو شورای همکاری نیز یک واقعیت جغرافیایی هستند و هیچ کس از بین نخواهد رفت از این رو ورود به گفت وگویی هدفمند، سازنده و مستقیم مهم است.

سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه قطر در ادامه اظهارداشت که اگر گفت وگوی با ایران برای امریکا مهم است، برای ما به عنوان کشورهای عضو شورای همکاری، گفت وگویی هدفمند و سازنده با ایران مهم تر است؛ گفت وگویی که موجب حفظ امنیت جمعی در منطقه و حقوق ملت ها و تضمین آینده ای شکوفا برای نسل های آینده است.

وی همچنین به آشتی بین کشورهای عضو شورای همکاری اشاره کرد و گفت که هیچ یک از طرف ها هیچ امتیازی به دیگری نداده اند بلکه همه از این بحران زیان دیدند از این رو پایان آن پیروزی و دستاوری برای همه خواهد بود.

الخاطر توضیح داد که قطر از این بحران حداقل از بعد اقتصادی قوی تر بیرون آمد؛ به گونه ای که طی این مدت اقدام به تنوع بخشیدن به واردات مواد غذایی و تقویت جایگاه خود به عنوان یکی از بزرگترین صادر کنندگان انرژی کرد.

پیش از این نیز «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر گفت که زمان آن فرارسیده که کشورهای عضو شورای همکاری اکنون مذاکرات را با ایران آغاز کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر خواستار نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری و جمهوری اسلامی ایران شد و گفت که دولت قطر امیدوار است این اتفاق بیافتند و همواره معقتد است که این امر باید رخ دهد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024