شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 18.01.2021, 17:28

بانک‌های درجه دو چینی نیز حاضر به همکاری با ایران نیستند

امتداد-محمدجعفری: عدم پذیرش لوایح مربوط به FATF توسط مجمع تشخصی مصلحت نظام و تبعات سنگین مالی آن بر مناسبات تجاری کشور در واردات و صادرات، انتقادات زیادی را از سوی فعالین و کارشناسان اقتصادی به دنبال داشته و در مقابل، مخالفین FATF در داخل، مشکلات کنونی را تنها ناشی از تحریم‌‎های ثانویه ایالات متحده قلمداد می‌کنند.

مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه با تشریح ابعاد این مسئله در گفتگو با امتداد، عنوان داشت: اقتصاد ایران از نظر من در شرایط فعلی به شدت از جهالت اقتصادی رنج می‌برد. به عبارت ساده‌تر، اقتصاد ایران در گرو سیاست و بخصوص سیاست خارجی قرار گرفته است.

طرز تفکر امثال مصباحی مقدم به معنای عقب‌گرد ایران به قرون وسطی، جامعه بدوی و دیوار کشیدن به دور کشور است

نکته حائز اهمیت این است که آیا ما مایل به برقراری رابطه با دنیا هستیم یا خیر؟ اگر بنای رابطه با دنیا را نداشته باشیم، طرز تفکر امثال مصباحی‌مقدم در مجمع تشخیص مصلحت نظام کاملا درست خواهد بود. این طرز تفکر به معنای عقب‌گرد ایران به قرون وسطی، جامعه بدوی و دیوار کشیدن به دور کشور است. این طرز فکر چیزی نیست، جز اینکه ایران به واسطه آن در آینده از افغانستان هم عقب‌تر باشد.

اگر بنای تجارت با دنیا را داشته باشیم، سیستم بانکی ما باید قابلیت کار با سیستم بانکی جهانی را داشته باشد و به این منظور، ما باید مقررات بین‌المللی بانکی و بین‌المللی را پاس بداریم. بر همین مبنا، FATF یک پیمان بین‌الدولی است که بیش از ۱۸۹ کشور به عنوان همکار و ۳۵ کشور نیز به عنوان عضو اصلی، مقررات بین‌المللی آن را رعایت می‌کنند.

اگر FATF بد بوده، چرا شرکای عمده تجاری جمهوری اسلامی، نظیر روسیه، چین و ترکیه، عضو اصلی آن هستند؟

سوال اصلی من از تندورهای داخل ایران که اقتصاد کشور من را به عقب برده و با دور کردن ما از جامعه جهانی، باعث مهاجرت هزارن نخبه ایرانی ‌شده‌اند، این است که اگر FATF بد بوده، چرا شرکای عمده تجاری جمهوری اسلامی، یعنی روسیه، چین و ترکیه، عضو اصلی آن هستند؟

با پذیرش FATF می‌توان جلوی فرارها و پول‌های کثیف را در اقتصاد ایران بگیریم. امروز بخشی از فساد اقتصادی، رشوه‌ها، کلاهبرداری‌ها و فرارهای مالیاتی به این دلیل است که مبارزه با پولشویی در دستور کار اصلی قرار نگرفته است. البته، اخیرا بانک مرکزی، کارهایی را در این راستا شروع کرده که به شخصه، آن را به فال نیک می‌گیرم.

عدم پذیرش FATF به نفع دلالان، کلاهبرداران و کارچاق‌کنان است

امروز، هیچ بانک درجه سه و چهار اروپایی و حتی بانک‌های درجه دو چینی نیز به دلیل همین طرز تفکرات مصباحی مقدم، حاضر به همکاری با ما نیستند. تنها، بانک‌های زیرپله‌ای چینی با هزینه‌های بسیار بالا با ما کار می‌کنند. به عبارت دیگر، این بانک‌ها به عنوان نمونه برای گشایش ۱۰۰ یورو اعتبار، ۲۰ یورو دستمزد از ما می‌گیرند. هزینه چنین مسائلی از جیب ملت ایران رفته و عدم پذیرش FATF در واقع به نفع دلالان، کلاهبرداران و کارچاق‌کنان است.

حتی اگر فرض کنیم که همین فردا، جوبایدن به برجام بازگشته و تمامی تحریم‌هایی که پس از خروج واشنگتن از این توافق بین‌المللی علیه تهران وضع شده را بردارد و ما، و همچنان جزو کشورهای همکار با FATF نباشیم، هیچ بانک بین‌المللی، حاضر به همکاری با ما نخواهد بود.

در حال حاضر  تنگاهای جدی معیشتی برای مردم بوجود آمده و این مسئله، از عوامل متعددی نشات می‌گیرد. الان، نهادهای اقتصادی کلان به مانند ستاد فرمان اجرایی امام، بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، آستان قدس رضوی، قرارگاه خاتم الانبیا و امثال آن در این کشور فعالیت اقتصادی گسترده‌ای دارند و نمی‌توان نشانه هر مشکلی را صرفا به سمت دولت گرفت.

در شرایط فعلی، متاسفانه ما چند دولت داریم. دولت مستقر منتخب مردم اگر اقتدار لازم را داشت، خب! پذیرش FATF که به سود منافع ملی بوده و نمایندگان مردم در مجلس نیز آن را تصویب کرده‌اند، صورت می‌داد.مشکل اصلی در این بین، این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام که، تصمیم به عدم پذیرش لوایح مربوط به FATF گرفته و فشارهای اقتصادی سنگین را بر زندگی مردم تحمیل کرده، باید تبعات تصمیم خود را نیز بپذیرد.

قدرت دولت پنهان به مراتب از دولت اصلی منتخب مردم بیشتر است

در ایران از نظر من، قدرت دولت پنهان به مراتب از دولت اصلی منتخب مردم بیشتر است. اگر مردم در اردیبهشت ۹۶ در صف‌های طولانی حاضر شده و به روحانی رای دادند به دلیل تمایل‌شان به تعامل با جامعه جهانی بود و اگر غیر از این را شاهد بودیم، قطعا رئیسی پیروز انتخابات می‌شد. این مسئله را، حاکمیت باید دریابد، در غیر این صورت در بلندمدت، استقلال و تمامیت ارضی ما، قطعا دچار مشکل خواهد شد.

ترکیه، امروز جزو ۲۰ اقتصاد برتر دنیا است و این در حالی بوده که ۴۰ سال قبل، درآمد سرانه این کشور، نصف درآمد ما بود. یا به عنوان نمونه، درآمد سرانه کره جنوبی، کمتر از یک سوم درآمد ایران بود و این رقم، امروز به بیش از دو ونیم برابر در آمد ما رسیده است.

شفافیت در اقتصاد، یکی از مسائلی است که FATF نیز آن را تصریح کرده است. به عنوان نمونه اگر گریزی به بحث شفافیت داشته باشیم، خوب است که شورای نگهبان به عنوان نهادی که از پذیرش FATF سر باز زده به شکل شفاف روشن کند؛ نهادی که بودجه آن در سال ۶۵ بالغ بر ۵ میلیون تومان بوده، امروز بودجه ۱۵۰ میلیاردتومانی را در مجموعه دوازده نفره خود، چگونه هزینه می‌کند.

دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام به اندازه یک وزارتخانه، اعتبار دریافت می‌کند

دبیرخانه، همین مجمع تشخیص مصلحت نظام به اندازه یک وزارتخانه اعتبار دریافت می‌کند و این، حق مردم است تا بدانند که این بودجه‌ها، چگونه و در چه اموری هزینه می‌شود. این آقایان با اقدامات خود در تلاش هستند تا به مردم ثابت کنند که در انتخاب‌تان در بر سر کار آوردن دولت فعلی اشتباه کردید. البته، این را نمی‌دانند که دود این مسئله به چشم خودشان خواهد رفت. مردم اگر از روحانی سرخورده شوند، قطعا به سمت تندروها نخواهند رفت. بلکه به سمت ناجی خارجی حرکت می‌کنند و این مسئله، واقعا برای استقلال و تمامیت ارضی ما خطرناک است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024