شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 16.01.2021, 20:15

چرا سردار حاجی‌زاده با وجود پرونده و شاکی هنوز آزاد است؟

رادیو فردا: ۹ نفر از مادران قربانیان پرواز هواپیمای اوکراینی در ویدئویی با انتقاد از نحوه برخورد با این پرونده، از مقام‌های حکومت ایران پرسیده‌اند که چرا امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، «با وجود شاکی و پرونده هنوز آزاد است؟»

این ویدئوی ۴ دقیقه‌ای که شامگاه جمعه، ۲۶ دی‌ماه، با عنوان «از قاتل قهرمان نسازید» منتشر شده، واکنش به حضور آقای حاجی‌زاده در برنامه «بدون تعارف» است که روز گذشته از صداوسیمای حکومت ایران منتشر شد و در آن فرمانده ارشد سپاه با چهره‌ای خندان و شوخ به تشریح ماجرای حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق می‌پردازد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در این برنامه بدون هیچ اشاره‌ای به ماجرای شلیک به هواپیمای اوکراینی می‌گوید در شب ۱۸ دی‌ماه سال گذشته «احتمال درگیری» نظامی بین ایران و آمریکا بوده است و علاوه بر ۱۳ موشکی که به پایگاه عین‌الاسد شلیک شد، ۴۰۰ موشک دیگر نیز آماده شلیک بوده و سپاه پاسداران آماده درگیری بیشتر بوده است.

مادران قربانیان پرواز هواپیمای اوکراینی در ویدئویی که منتشر کرده‌اند با اشاره به همین وضعیت از آقای حاجی‌زاده پرسیده‌اند که چرا با وجود چنین وضعیتی، حریم هوایی آسمان ایران بسته نشد و سامانه نظامی بین دو فرودگاه تهران با دستور چه کسی مستقر شد؟

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲، بامداد ۱۸ دی‌ماه‌ پارسال با شلیک دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

مقام‌های حکومت ایران در طول یک‌ سال گذشته به رغم درخواست مکرر خانواده قربانیان این هواپیما، هنوز هیچ اتهامی متوجه امیرعلی حاجی‌زاده نکرده‌اند.

این در حالی است که امیرعلی حاجی‌زاده، مسئول مستقیم پدافند سپاه در شب حمله به پایگاه‌های آمریکا، روز ۲۱ دی‌ماه سال گذشته خود «تمام مسئولیت» مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی را پذیرفت.

این فرمانده ارشد سپاه همچنین در برنامه بدون تعارف می‌گوید در جریان حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد، آمریکایی‌ها «کشته» شدند و مقام‌های عراقی این موضوع را گزارش داده‌اند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های دولت آمریکا و عراق گفته‌اند در جریان این حمله کسی کشته نشد و حسین سلامی، فرمانده کل سپاه گفته بود که ایران در این حمله دنبال کشتن کسی نبوده است.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران پیش از شلیک موشک آمریکا را از طریق عراق از قصد خود مطلع ساخته بود.

در بخشی دیگر از برنامه بدون تعارف، بخشی از سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پخش شد که می‌گوید روز حمله به پایگاه آمریکا «یوم الله» بود.

دو نفر از مادران قربانیان پرواز هواپیمای اوکراینی با اشاره به همین موضوع پرسیده‌اند که «آیا خدا اجازه داد که در یوم‌الله به بچه‌های این مملکت موشک بزنید؟»

یک مادر دیگر هم می‌گوید آیا «یوم‌الله» این است که «پایگاه خالی» آمریکا را بزنید و در همان زمان «۱۷۶ انسان بی‌گناه از جمله ۲۹ کودک را بکشید؟»

یک مادر دیگر هم از سردار حاجی‌زاده خواسته است که بدون تعارف بگوید که «آیا مهم‌ترین افتخارش این است که به بچه‌های این مملکت موشک بزند؟»

یک مادر دیگر از فرمانده نیروی هوافضای سپاه می‌پرسد که «چرا بچه من را کشتید» و مانند خانواده دیگر قربانیان تاکید می‌کند که «نه می‌بخشم و نه فراموش می‌کنم».

خانواده بازماندگان در طول یک‌ سال گذشته بارها به عملکرد فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعتراض و انتقاد کرده‌اند.

در همین زمینه حامد اسماعیلیون نویسنده که همسر و دخترش را در جریان سرنگونی هواپیما از دست داد، در توییتی که روز هشت اردیبهشت منتشر کرد، نوشت: «قاتلان به نام قهرمان ملی در دفاع از بیت رهبری در تلویزیون ظاهر می‌شوند و معترضان به جنایت در زندانند.»

روز ۲۵ آذر امسال، پدر مریم ملک، یکی از قربانیان این حادثه، در جریان یک جلسه با مقام‌های قضایی با تاکید بر اینکه فرمانده هوافضای سپاه «تا مفرق دستش به خون» آلوده است، او و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران را «جنایتکار» خواند.

آقای ملک همچنین از مقام‌های قضایی حاضر در جلسه پرسید که چرا در طول این یک ‌سال امیرعلی حاجی‌زاده که «فرمانده هوافضاست و مسئولیت مستقیم نظامی دارد، از کار برکنار نشده است».

مقام‌های قضایی حکومت ایران تاکنون گزارشی از نحوه رسیدگی به این پرونده و محاکمه مقصران این پرونده نداده‌اند، ولی در چند پرونده جداگانه اقدام به صدور حکم زندان برای کسانی کرده‌اند که به این حادثه و نقش و عملکرد سپاه پاسداران معترض شده بودند.

غلامعلی ترکی، دادستان نظامی تهران روز ۱۹ دی‌ماه، اعلام کرد که در پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه سپاه پاسداران، «ده نفر مقصر شناخته شده» که در بین آنها «فرماندهان عالی نظامی» نیز حضور دارند ولی اشاره‌ای به نام آقای حاجی‌زاده نکرد.

علاوه بر این، تاکنون هیچ یک از مقام‌های ارشد سپاه پاسداران به خاطر این پرونده که از سوی خانواده قربانیان هواپیما «جنایت» نام گرفته، برکنار نشده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024