چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 16.01.2021, 19:33

سخنگوی پیشین رهبر القاعده در لندن چه می‌کند؟

میدل ایست نیوز: روزنامه دیلی میل در گزارشی نوشت که بسیاری از محافل سیاسی و رسانه‌ای بریتانیا از بازگشت «عادل عبدالباری»، سخنگوی سابق «اسامه بن لادن»، سرکرده گروه تروریستی القاعده به لندن معترض هستند.

دادگاهی امریکایی عبدالباری را پس از ۱۶ سال محبوس بودن در زندان های بریتانیا و ایالات متحده به اتهام تروریسم و به ویژه انفجار سفارت امریکا در کنیا و تانزانیا و انفجارهایی که به کشته شدن ۲۲۴ نفر و زخمی شدن بیش از ۵ هزار تن انجامید، از زندان آزاد کرد.

سخنگوی سابق بن لادن در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط نیروهای بریتانیایی دستگیر شد و پس از کش‌وقوس‌های حقوقی طولانی به امریکا تحویل داده شد و در سال ۲۰۱۵ میلادی بعد از اعتراف به سه اتهام از جمله توطئه برای کشتن امریکایی‌ها خارج از این کشور به ۲۵ سال زندان محکوم شد اما این مجازات کمی بعد به ۱۶ سال کاهش پیدا کرد.

عبدالباری در سال ۱۹۹۱ میلادی برای دفاع از یکی از افراط‌گرایان بازداشت شده مصر را به مقصد ایالات متحده امریکا ترک کرد اما وی مقصد خود را تغییر داده و به بریتانیا رفت و درخواست پناهندگی سیاسی کرد و بعد از آن، همسر و فرزندانش در لندن به وی محلق شدند.

به گفته روزنامه بریتانیایی دیلی میل، عبدالباری در پی ادغام «گروه جهاد اسلامی» در مصر با گروه القاعده در سال ۱۹۸۸ میلادی فرمانده هسته‌ای تروریستی در لندن شد و مسئول جذب افراط‌گرایان و تندروها در آنجا شد و به یکی از معاونان بن لادن و سخنگوی وی تبدیل شد.

این روزنامه بریتانیایی در ادامه نوشت: در فوریه سال ۱۹۸۸ میلادی، بن لادن و ایمن الظواهری فتوایی دال بر وجود قتل امریکایی‌ها از جمله غیرنظامیان در هر نقطه از جهان را تایید کردند و در ۴ اوت همان سال، گروه جهاد اسلامی بیانیه‌ای در انتقام‌گیری از امریکا به دلیل بازداشت اعضای این گروه در خارج منتشر کرد که یک نسخه از آن در دفتر عبدالباری در لندن کشف و ضبط شد.

از سوی دیگر، روزنامه بریتانیایی(The Sun) نوشت که بازگشت عبدالباری به لندن مایه نگرانی وزارت کشور بریتانیا است که تاکید کرده مصمم است تا کشور را از تهدیدات تروریستی نجات دهد.

این روزنامه نوشت که عبدالباری خواهان امتیازاتی از جمله حفاظت امنیتی برای مراقبت از جانش شده است که هزینه‌های سنگینی بر دوش مالیات دهندگان بریتانیایی تحمیل می کند.

دیلی میل تصریح کرد: عبدالباری از زمان پناهندگی به بریتانیا به همراه همسرش در آپارتمانی به ارزش بیش نزدیک به یک و نیم میلیون دلار به علاوه دیگر مساعدت‌ها و کمک‌ها دریافت می کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024