پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 14.01.2021, 18:09

از ارس تا‌ کرمان؛ چینی‌ها بیت‌کوین استخراج می‌کنند

دنیای اقتصاد

«در خانه لباس‌های گرم بپوشید تا‌ گاز و برق سایر هموطنان قطع نشود.» این پیامک را بسیاری از ایرانی‌ها دریافت کرده‌اند اما حالا برخی گمانه‌زنی می‌کنند که سرنخ قطع برق به چینی‌ها رسیده است، نه افزایش مصرف گاز یا برق. شواهد نشان می‌دهد چینی‌ها در رفسنجان و ارس مزارع بزرگ استخراج بیت‌کوین راه‌انداخته‌اند و همین مساله حواشی زیادی به دنبال داشته است.

حال این پرسش مطرح است که آیا چینی‌ها برق ایران را مختل کرده‌اند؟ ماجرا از خاموشی معابر تهران و اعتراض تهرانی‌ها آغاز شد. دلیل این عنوان شد که چون گاز به نیروگاه‌ها به اندازه کافی تحویل داده نشده است، شب‌ها برق معابر را خاموش می‌کنند. این موضوع نگرانی‌های بسیاری برای شهروندان به‌وجود آورد. اما برخی ادعای توانیر را قبول نداشتند و پشت پرده قطع برق زمستانه را استخراج‌ بیت‌کوین می‌دانستند. آنها به رشد حدود ۱۰ برابری بهای بیت‌کوین در یک‌سال گذشته و برق بسیار ارزان ایران اشاره می‌کردند و معتقد بودند که بین این دو مساله ارتباط مستقیمی وجود دارد. اما در آن‌سو کارشناسان ارز دیجیتال اعتقاد دارند که این حجم استخراج بیت‌کوین نمی‌تواند به‌صورت خانگی یا از سمت مزارع غیرمجاز باشد و کار مزارع بزرگ در مناطق ویژه اقتصادی است.

در این میان نسیم توکل، کارآفرین و عضو اتاق بازرگانی با انتشار لوکیشن دقیق یک مزرعه توییت زد: چینی‌ها در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در مجاور خطوط انتقال و پست برق ۲۶۰ کیلوولت فروکروم رفسنجان، مزرعه استخراج بیت‌کوین به ظرفیت ۱۷۵ مگاوات احداث کرده‌اند. در همین راستا امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات با تا‌یید وجود مزرعه بیت‌کوین چینی‌ها در ایران اعلام کرد که نه فقط در رفسنجان که آنها در مناطق دیگری از ایران مانند ارس، بیت‌کوین استخراج می‌کنند. اما او از حجم استخراج بیت‌کوین توسط چینی‌ها بی‌اطلاع است.

اما جزئیاتی از سرمایه‌گذاری چینی‌ها در مزرعه بیت‌کوین رفسنجان منتشر شده است. روابط‌عمومی گروه توسعه سرمایه‌گذاری ایران و چین اعلام کرده است که مزرعه ماینینگ منطقه ویژه رفسنجان، با ظرفیت ۱/ ۲ میلیون ترابایت خروجی و با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلار در فازهای مختلف، احداث و راه‌اندازی شده است.

مجموعه ایران و چین با دریافت کلیه مجوزهای قانونی اعم از جواز تا‌سیس و پروانه بهره‌برداری در حال فعالیت است. مزرعه ماینینگ رفسنجان هزینه برق مصرفی را با تعرفه تعیین‌شده در ماه‌های سرد سال به مبلغ ۴۰۰۰ ریال (معادل ۱۰ برابر تعرفه صنعتی) می‌پردازد. در ۴ ماه گرم سال نیز به‌دلیل تعرفه بالای برق و عدم‌صرفه اقتصادی این شرکت به‌طور کامل تعطیل بوده است. فاز دوم این مزرعه ماینینگ نیز در آینده نزدیک راه‌اندازی خواهد شد.

اما به‌راستی استخراج بیت‌کوین در ایران چقدر هزینه دارد؟ استخراج بیت‌کوین ۸۰۰ میلیون تومانی، تنها ۳۶ میلیون تومان هزینه دارد. یعنی با وجود سقوط ۲۵ درصدی اخیر ارزش بیت‌کوین، استخراج یک بیت‌کوین می‌تواند سود ۲۲ برابری نصیب ماینرها کند. این سود چشمگیر هزینه اولیه راه‌اندازی یک مزرعه بزرگ رمزارز با قابلیت استخراج سالانه هشت بیت‌کوین را در کمتر از یک سال جبران می‌کند. همه این محاسبات براساس تعرفه برق مجاز و گفته‌های رسمی مسوولان صنعت برق انجام شده و این سود قانونی ۱۴ مرکز استخراج رمزارز در کشور است. محاسبات حدودی نشان می‌دهد بزرگ‌ترین مرکز استخراج بیت‌کوین در کرمان ۷/ ۱ بیت‌کوین استخراج می‌کند که سود آن رقمی حدود یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان است.

وزیر ارتباطات درباره شائبه ارتباط قطعی برق اخیر با مزارع استخراج رمزارز گفت که بنابر گزارشی که از معاون وزیر نیرو در آذر امسال دریافت کرده است، ۲ هزار و ۱۱۲ درخواست برای احداث مزرعه استخراج ارز دیجیتال ثبت شده است. ۸۷۰ درخواست شرایط اولیه داشته‌اند و پروانه فعالیت برای آنها صادر شده است. ۴۵۰ مورد از مجموع این ۸۷۰ پروانه، به عقد قرارداد با وزارت نیرو منجر شده است و در نهایت تا‌ آن تا‌ریخ صرفا ۱۴ انشعاب متصل شده است. مجموع مصرف این ۱۴ انشعاب، ۱۱۵ مگاوات است.

همچنین تا‌ آن تا‌ریخ هزار و ۴۴۵ مرکز استخراج ارز دیجیتال غیرقانونی با گزارش‌های مردمی شناسایی و قطع شده‌اند. مجموع مصرف این انشعابات غیرمجاز، جمعا ۱۳۷ مگاوات بوده است. پیش‌بینی مدیران برق کشور این بود که کل انشعابات غیر مجاز ۴۰۰ مگاوات بوده که ۱۳۷ مگاوات آن شناسایی و قطع شده است. بنابراین گزارش مجموع برق مصرفی برای استخراج رمزارز در کشور، معادل تخمینی ۵۱۵ مگاوات بوده است. به گفته جهرمی، اینکه این میزان مصرف چقدر در خاموشی اثر دارد را متخصصان امر بگویند بهتر است؛ اما مشخصا با آمار چندهزار مگاواتی که برخی عنوان می‌کنند، فاصله دارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024