پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 14.01.2021, 13:13

مقام کره‌ای خواستار کمک قطر در رفع توقیف کشتی شد

خبرگزاری یونهاپ گزارش داد: «چوی جونگ کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی در دیدار با مقامات ارشد دوحه خواستار آزادی نفتکش کره‌ای توقیف شده در ایران شد.

به گزارش ایرنا، یونهاپ روز پنجشنبه این خبر را به نقل از وزارت خارجه کره منتشر کرد و نوشت: چوی جونگ کان این درخواست را در دیدارهای جداگانه با محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر و سلطان بن سعد المرایخی وزیر مشاورامور خارجه قطر مطرح کرده است.

این رسانه افزود: سفر این مقام کره‌ای به قطر به دنبال دیدارش از ایران انجام گرفت.

نفتکش کره‌ای و ۲۰ نفر از خدمه آن از جمله پنج نفر از اتباع کره جنوبی از ۴ ژانویه تاکنون در ایران نگهداری می‌شوند. مذاکرات درباره کشتی توقیف شده در تهران پیشرفت چندانی نداشت.

ایران ادعا می‌کند که این کشتی را به دلیل ایجاد آلودگی دریایی توقیف کرده، اما ناظران اقدام ایران را گروگان‌گیری کشتی برای حل مشکل دارایی‌های مسدود شده‌اش در بانک‌های کره جنوبی می‌دانند. دارایی‌های ایران که عموما پول فروش محصولات نفتی به کره جنوبی است به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در بانک‌های کره جنوبی مسدود شده‌اند.

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرده که معاون وزیر خارجه خواستار حداکثر حمایت ممکن از سوی طرف قطری برای حل این مساله شده است.

دو طرف همچنین درباره مسائل دوجانبه از حمله توسعه همکاری‌ها در توسعه انرژی و بخش های کشتیرانی مذاکره کرده اند.

چوی جونگ کان بعد از بازگشت به کشورش گفت بر این باور است که ایران باید «سریعا» در زمینه این کشتی و ملوانان آن گام بردارد.

وی در فرودگاه بین المللی سئول به خبرنگاران گفت: هر چند دیدارش از تهران نتیجه ای در خصوص آزادی زودهنگام این کشتی نداشته است، اما ایران و کره جنوبی گام های بزرگی را برای دستیابی به این هدف برداشته اند.

وزارت خارجه کره در عین حال گفت که وقتی کشور مشغول مذاکره درباره راه های گسترش تبادلات بشردوستانه بودند، ایران پیشنهاد داده است از پول‌های بلوکه شده‌اش در کره به موجب تحریم‌های آمریکا برای خرید آمبولانس استفاده شود.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری ادعای این مقام کره جنوبی را رد کرده و گفته تهران با پیشنهاد سئول برای استفاده از بخشی از دارایی ها مسدود شده‌اش که حدود ۷ میلیارددلار است برای خرید آمبولانس مخالفت کرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024