جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.11.2020, 10:34

کامبوزیا پرتوی درگذشت

کامبوزیا پرتوی کارگردان و فیلم نامه نویس سینمای ایران درگذشت.

نسرین مرادی همسر این کارگردان در گفتگو با ایسنا تایید کرد که کامبوزیا پرتوی صبح امروز ۴ آذر ماه در بیمارستان “دی” از دنیا رفته است.

کامبوزیا پرتوی که به دلیل عمل قلب به بیمارستان مراجعه کرده بود، سرانجام به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان، درگذشت.

این کارگردان سینما که متولد ۱۳۳۴ است، کارگردانی فیلم‌هایی چون «ماهی،» «گلنار»، «بازی بزرگان»، «کافه ترانزیت»، «ننه لالا و فرزندانش»، «کامیون» را برعهده داشته است. تازه‌ترین ساخته او فیلم «کامیون» است که هنوز به نمایش عمومی در نیامده است.

نویسنده فیلم‌نامه‌های آثاری چون «من ترانه ۱۵ سال دارم»، «فراری»، «دایره»، «محمد رسول‌الله» هم بوده است.

چندی پیش این هنرمند در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان تقدیر شد. او تاکنون چند جایزه داخلی و بین‌المللی را دریافت کرده است.

پیام تسلیت فیلم نامه نویسان

در پی درگذشت کامبوزیا پرتوی، کانون فیلم نامه نویسان سینمای ایران در پیام تسلیتی از فقدان این فیلم نامه نویس نوشت و ما هم مرور کردیم بخشی از آخرین مصاحبه اش را که به بهانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان چندی قبل با ایسنا داشت.

به گزارش ایسنا، در متن پیام تسلیت کانون فیلم نامه نویسان سینمای ایران آمده است:” خبر درگذشت همکار نازنین‌مان،فیلم‌نامه نویس برجسته سینمای ایران کامبوزیا پرتویی مانند آواری بر تل غصه‌های این‌روزهای ما فرو ریخت و برای ما که حتی از ابراز هم‌دردی شایسته نیز محرومیم جز تحسر و تاسف باقی نگذاشت.و حالا باید باور کنیم‌که دیگر لبخند فرزانگی و رفتار باوقار او را نخواهیم دید.”

کامبوزیا پرتوی در کارنامه هنری اش علاوه بر ساخت فیلم های چون “بازی بزرگان”، “ماهی”، “کافه ترانزیت”، “گربه آواز خوان” که در خاطره ها ماندگار هستند، در فیلم های چون “قطعه ناتمام”، “من ترانه پانزده سال دارم”، “ایستکاه متروک”، “شیرک” ، “محمد رسول الله” به عنوان فیلم نامه نویس همکاری داشته است.

اما کامبوزیا پرتوی چند ماه قبل با اشاره به این که نوجوانان امروز پُرانگیزه‌اند و ما نباید انگیزه آن‌ها را بسوزانیم به ایسنا گفته بود: نسل جدید به‌خاطر مواجهه با دنیای مجازی، آمادگی خلق فضاهای خارق‌العاده‌ای را دارند.

این کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینما درباره تأثیر حضور مربیان و برگزاری کارگاه‌ها در آینده نوجوانان و ایجاد ذهنیت درست برای آن‌ها در المپیاد فیلم سازی به ایسنا یادآور شده بود: زمانی که این کارگاه برگزار شد، میزان استقبال نوجوانان از آن برایم حائز اهمیت بود و به همکارانم یادآوری کردم که این نسل، پر از انگیزه است و ما نباید انگیزه آن‌ها را بسوزانیم.

پرتوی با تأکید بر این که برگزاری کارگاه‌های آموزشی المپیاد فیلمسازی نوجوانان برای پیشبرد سینمای حرفه‌ای در آینده هم مفید خواهد بود، معتقد بود: نسل جدید به‌خاطر مواجهه با دنیای مجازی، آمادگی خلق فضاهای خارق‌العاده‌ای را دارند. در سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با نوجوانان‌هایی روبه رو شدم که طرح‌های آنها از لحاظ پختگی سینمایی و هنری، چیزی از یک طرح‌ حرفه‌ای کم نداشت. آنچه مسلم است برگزاری این دوره‌ها، سبب می‌شود تا نوجوانان علاقه‌مند به سینما هرچه سریع‌تر راه خودشان را انتخاب کنند بنابراین این المپیاد باید از وجه فرهنگ‌سازی مورد توجه قرار گیرد. باید این موضوع را باور کنیم که زمانی ما تولید حرفه‌ای خواهیم داشت که فرهنگ‌سازی درست و ریشه‌ای صورت گرفته باشد و المپیاد فیلمسازی، یک فرصت مهم برای فرهنگسازی است.

پوران درخشنده: مرگ کامبوزیا پرتوی را باور نمی کنم

پوران درخشنده در حالیکه از درگذشت کامبوزیا پرتوی بشدت اندوهگین بود، گفت: باورم نمی‌شود او رفته باشد چراکه پر از عشق به زندگی بود.

این فیلمساز در گفتگو با ایسنا از آخرین دیدار خود با پرتوی سخن گفت و ادامه داد: انگار همین چند روز پیش بود که او را در مراسم بزرگداشتش در جشنواره فیلم کودک و نوجوان دیدیم. هرچند به سختی راه می‌رفت ولی حالش خیلی بهتر شده بود، با چه عشقی از فیلمنامه تازه‌اش گفت که قصد ساختش را داشت و پیگیر اکران فیلم قبلی‌اش هم بود. او پر از انرژی و عشق به زندگی بود و هیچ باورم نمی‌شود که در فاصله بسیار کوتاهی از دنیا رفته باشد.

درخشنده اضافه کرد: در آن مراسم چقدر از دیدن دوستانش خوشحال بود. هرچند به دلیل کرونا دور هم جمع شدن، سخت بود ولی خیلی خوشحال بود که دوستانش در مراسم بزرگداشتش شرکت کرده‌اند.

این کارگردان از عشق پرتوی به بچه‌ها نیز سخن گفت و افزود: او عاشق زندگی بود و عاشق کارش و بچه‌ها. در المپیاد فیلمسازی جشنواره کودک و نوجوان در کنار هم بودیم. محبتی که بین و او و بچه‌ها جریان داشت، شگفت‌انگیز بود. در مدت کوتاهی توانسته بود همه بچه‌ها را جذب خود کند و با شور و شوق بسیار به آنان آموزش می‌داد.

درخشنده، درگذشت پرتوی را اتفاقی بسیار تلخ و غم‌انگیز دانست و ادامه داد: انسان بزرگی بود و یادگارهای ارزشمندی از خود بر جای گذاشت؛ فیلمنامه‌های خوب، فیلم‌های زیبا و فرزندانی نیکو.

او فقدان پرتوی را تسلیت گفت و ابراز تاسف کرد: عزیز بزرگی را در میان فیلنامه‌نویسان و کارگردانان سینمای ایران از دست دادیم. امیدوارم بازماندگان سلامت باشند و روح او نیز شاد  و در آرامش باشد. البته که اطمینان دارم او با آرامش از این دنیا رفته است.

پوران درخشنده در پایان گفت: روزهایی بسیار تلخ را سپری می‌کنیم. گویی هر روز آبستن یک اتفاق دردناک است. متاسفم که هر روز سرمایه‌هایمان را این چنین آسان از دست می‌دهیم. باید قدر یکدیگر را بیشتر بدانیم. کرونا ثابت کرد لحظه‌ها معنای دیگری دارند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024