جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.11.2020, 10:14

کلید‌های شهر فلورانس به‌ نسرین ستوده اهدا می‌شود

رادیو زمانه: کلیدهای شهر فلورانس ایتالیا سه‌شنبه ۲۴ نوامبر/ ۴ آذر، با حضور شهردار فلورانس در سالن چینکوچنتوی این شهر، به نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع برجسته حقوق بشر اهدا خواهد شد. حرکتی برای قدردانی از او به ‌پاس مبارزات خستگی ناپذیر در زمینه دفاع از حقوق بشر در ایران.

صبری نجفی، فعال حقوق بشر و مدافع حقوق زنان، به نمایندگی از نسرین ستوده در این مراسم حضور خواهد داشت.

با توجه به بحران شیوع کرونا این مراسم به صورت مجازی برگزار و پخش می‌شود و از طریق این لینک قابل تماشاست: پخش زنده مراسم اهدای کلیدهای شهر فلورانس به نسرین ستوده

صبری نجفی در گفت‌و‌گو با زمانه درباره نحوه برگزاری این مراسم می‌گوید: «در این مراسم که به دلیل شیوع ویروس کرونا به‌ صورت آنلاین برگزار خواهد شد، داریو ناردللا، شهردار فلورانس، لوکا میلانی، رئیس شورای شهر و من در سالن حضور خواهیم داشت. همچنین جان پیرو کاسی، رئیس فعلی و سرجو پاپارو، رئیس پیشین کانون وکلای فلورانس، سیبیللا سانتونی، رئیس فرصت‌های برابر در کانون وکلای فلورانس و کوزیمو پاپینی، رئیس بنیاد فارغ‌التحصیلان حقوق و آموزش وکلا در کانون وکلای فلورانس هم به ‌صورت ویدئو کنفرانس در این مراسم شرکت خواهند کرد.»

به‌ گفته نجفی، شنیده شدن صدای نسرین ستوده یکی از دستاوردهای برگزاری این مراسم خواهد بود:

«حمایت از نسرین ستوده یعنی حمایت از حقوق بشر در ایران. ما می‌خواهیم که مردم بیشتری در دنیا نسرین ستوده را بشناسند و از نقض گسترده حقوق بشر در ایران آگاه شوند.»

او درباره دیگر اهداف برگزاری ‌این مراسم هم می‌گوید: «ما می‌خواهیم دولت‌ها به ‌جای اینکه در پی برقراری روابط اقتصادی با ایران باشند، از حقوق بشر در ایران حمایت کنند.»

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در ایران که از برندگان جایزه نوبل آلترناتیو است، آخرین بار در ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ بازداشت و به زندان منتقل شد. او در اسفند ماه سال ۹۷ با مجموعا هفت عنوان اتهامی به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. از جمله اتهامات ستوده در دادگاه «تشویق به فساد و فحشا» از طریق بر عهده گرفتن وکالت پرونده «دختران خیابان انقلاب»، «عضویت مؤثر در گروهگ غیرقانونی و ضدامنیتی کانون مدافعان حقوق بشر لگام و شورای ملی صلح»، «ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی»، «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شد.

این وکیل دادگستری و زندانی سیاسی که به‌ دلیل عوارض ناشی از اعتصاب غذای طولانی به چند بیماری از جمله ناراحتی قلبی دچار شده، پس از پیگیری‌های بسیار خانواده و وکلایش توانست روز ۱۷ آبان‌ ماه امسال با تودیع وثیقه برای درمان از زندان به مرخصی برود. چهار روز بعد از آنکه مقامات قضایی با مرخصی این زندانی سیاسی موافقت کردند، اعلام شد که او به بیماری کووید-۱۹ مبتلاست.

با تمدید شدن مرخصی درمانی‌ نسرین ستوده، او همچنان خارج از زندان به سر می‌برد.

قدردانی از فعالیت‌های حقوق بشری این مدافع حقوق بشر اما در شهرهای مختلف ایتالیا در سال‌های گذشته نیز سابقه داشته و در روزهای گذشته هم انجام شده است. آخرین بار شهردار شهر بولونیا در شمال ایتالیا، روز ۱۲ نوامبر/ ۲۲ آبان‌ ۹۹، شهروندی افتخاری این شهر را به نسرین ستوده اعطا کرد.

به گفته صبری نجفی به‌ غیر از فلورانس و بولونیا، شهرداران و چهره‌های برجسته حقوق بشری در شهرهای دیگر ایتالیا از جمله میلان، پالرمو، ناپل، مودنا، ریمینی و کاوانیولو هم پیش‌تر برنامه‌های مختلفی را برای قدردانی از نسرین ستوده به ‌پاس فعالیت‌هایش در زمینه حقوق بشر در ایران برگزار کرده‌اند:

«شهر فلورانس و دیگر شهرهای ایتالیا از نسرین ستوده و از مردمی که زجر نقض حقوق بشر در ایران متحمل می شوند، حمایت می‌کنند. ایتالیا کشوری‌ست که من در آن زندگی می‌کنم و می‌بینم که چه‌قدر مردم این کشور به مسائل حقوق بشر در ایران علاقه دارند و آن را دنبال می‌کنند.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024