پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 28.10.2020, 10:39

فرستاده ویژه روحانی در امور قره‌باغ با "طرح صلح" وارد باکو شد

دویچه وله:  عباس عراقچی معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه و “فرستاده ویژه حسن روحانی به باکو” روز چهارشنبه ۶ آبان (۲۸ اکتبر) در راس یک هیئت وارد باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان شد.

عراقچی و هیئت همراه او در باکو با مقامات جمهوری آذربایجان از جمله جیحون بایرام‌اف وزیر امور خارجه آذربایجان، خلف خلف‌اف معاون وزیر امور خارجه، حکمت حاجی‌اف دستیار ویژه رئیس جمهوری آذربایجان و همچنین شاهین مصطفی‌یف معاون نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

عراقچی در آستانه سفر خود به باکو گفت که او در این سفر حامل پیشنهاد ابتکاری ایران برای حل مسالمت‌آمیز جنگ میان دو کشور همسایه ارمنستان و جمهوری آذربایجان هست.

انتصاب عراقچی به عنوان “نماینده ویژه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در امور قره‌باغ” از فعال شدن سیاست ایران در خصوص جنگ قره‌باغ حکایت دارد.

ایران به دلیل روابط دوستانه با طرفین مناقشه قره‌باغ و همچنین به دلیل مناسباتی که با روسیه و ترکیه در منطقه برقرار کرده است، می‌تواند در بحران قره‌باغ تاثیر‌گذار باشد.

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه هم در مصاحبه با روزنامه “ایزوستیا” چاپ مسکو از تمایل ایران برای میانجی‌گری میان ارمنستان و آذربایجان سخن گفت.

به گفته جلالی تشدید درگیری‌ها در قره‌باغ می‌تواند نه تنها برای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بلکه برای کل منطقه عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد و مقامات تهران آمادگی دارند در حل و فصل بحران قره‌باغ کوهستانی واسطه شوند.

منایع آذربایجان اعلام کردند که این کشور ظرف یک ماه گذشته موفق شد حدود یک سوم از قره‌باغ را که توسط نیروهای ارمنستان به “اشغال” درآمده‌ را آزاد کند. به رغم آتش‌بس جنگ بی‌وقفه ادامه دارد.

طرح ایران برای پایان بخشیدن به جنگ قره‌باغ

عباس عراقچی می‌گوید سفر به باکو در چارچوب یک سفر دوره‌ای به شماری از کشورهای منطقه (ارمنستان، روسیه و ترکیه) انجام می‌گیرد و هدف اصلی آن ارائه ابتکار پیشنهاد ایران برای حل و فصل مخاصمه قره‌باغ و رسیدن به صلح پایدار میان دو کشور ارمنستان و آذربایجان است.

عراقچی همچنین گفت که چارچوب طرح ابتکاری ایران آماده شده و با مقام‌های جمهوری آذربایجان به مشورت گذاشته می‌شود. به گفته عراقچی طرح ایران در چند مرحله می‌تواند اوضاع را به یک صلح پایدار برساند و به اختلافات موجود و به اشغال جمهوری آذربایجان پایان دهد.

عراقچی پایان دادن به اشغال اراضی جمهوری آذربایجان را عنصری مهم در طرح ابتکاری ارائه شده ایران برشمرد و افزود: «حقوق اقلیت‌ها و حقوق بشردوستانه هم پایه دیگر این طرح را تشکیل می‌دهند.»

نماینده ویژه ایران در امور قره‌باغ تاکید کرد ترک مخاصمه و شروع گفت‌وگوها با کمک کشورهای تاثیرگذار، کمککننده و تضمینکننده صلح از دیگر عناصر این طرح است.

فرستاده ویژه روحانی به باکو همچنین افزود درباره طرح ایران با  کشورهای منطقه دیدار و مشورت خواهد کرد تا با رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد طرح پیشنهادی قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.

معاون امور سیاسی وزیر امورخارجه ایران از جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری دوست و همسایه یاد کرد و گفت: «ما همواره از تلاش جمهوری آذربایجان برای آزادسازی شهرها و مناطق اشغالی‌اش حمایت کرده‌ایم و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و بقیه کشورها در منطقه و تغییرناپذیری مرزها یک اصل مهم و خدشه‌ناپذیر است که باید همچنان حفظ شود.»

عباس عراقچی پس از دیدار از باکو بلافاصله به مسکو و ایروان و در ادامه به آنکارا سفر خواهد کرد تا به تشریح طرح ابتکاری پیشنهادی ایران برای حل مناقشه قرهباغ بپردازد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024