جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 26.10.2020, 21:05

«عزت ابراهیم الدوری»، معاون صدام حسین درگذشت

میدل ایست نیوز: پایگاه های تابع حزب منحل شده بعث از مرگ «عزت ابراهیم الدوری»، معاون صدام حسین، خبر دادند.

به گزارش پایگاه های خبری عراقی، یک پایگاه تابع حزب بعث با انتشار خبری کوتاه از مرگ عزت ابراهیم الدوری خبر داد.

«السیاسة نیوز» نیز خبر داد که یکی از این پایگاه ها نوشته: «الدوری برای همیشه رفت».

الدوری (زاده ۱۹۴۲) نفر دوم در رژیم صدام حسین بود و پس از سقوط رژیم بعث بارها اخباری درباره کشته شدن وی منتشر شد.

پس از سقوط رژیم بعث و اعدام صدام حسین، چند بار ویدئوهایی از الدوری درحال قرائت بیانیه هایی منتشر شد.

بعد از حمله ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳، الدوری ناپدید شد و پس از اعدام صدام حسین، حزب بعث اعلام کرد که عزت ابراهیم الدوری جانشین او در دبیر کلی حزب بعث در عراق شده است.

برخی گزارش های امریکایی الدوری را فرمانده نظامی عملی داعش در عراق و سوریه می دانند.

او زاده شهر الدور در استان صلاح الدین عراق بود و در حلقه های صوفیانه منطقه آموزش دید.

الدوری پس از چند بار رد شدن در دبیرستان، مدرسه را رها کرد و به شغل یخ فروشی پرداخت و بعدتر به حزب بعث پیوست و به سرعت از مقامات بلندپایه حزب شد.

الدوری ۵ بار ازدواج کرده بود و ۱۱ پسر و ۱۳ دختر داشت.
او در رژیم بعث رئیس شورای رهبری انقلاب بود و پس از حمله عراق به کویت معاون فرمانده کل نیروهای مسلح شد، ضمن اینکه وزیر کشاورزی و کشور عراق هم بود.

او از زمان کودتای ۱۹۶۸ عراق از نزدیک ترین افراد به صدام حسین بود.

شبکه CNN به نقل از منابع آگاه خبر داد که الدوری صبح یکشنبه (۲۵ اکتبر) در مراسمی با حضور بستگان خود در گورستانی در استان صلاح الدین دفن شده است.


«عزت ابراهیم الدوری» نفر دوم در رژیم صدام که بود؟

میدل ایست نیوز: پس از سال ها اخبار ضد و نقیض، حزب منحل بعث در عراق رسما مرگ «عزت ابراهیم الدوری» را اعلام کرد.

عزت ابراهیم الدوری زاده ۱۹۴۲ در شهر الدور در استان صلاح الدین که مرکز آن تکریت از اصلی ترین پایگاه های حزب بعث بود زاده شد و به علت وابستگی های خانوادگی در محیطی صوفیانه رشد کرد و عضو طریقت نقشبندیه شد.

به علت مردودشدن های مکرر، تحصیلات دبیرستانی اش را به اتمام نرساند و برای کسب درآمد به شغل یخ فروشی مشغول شد که برای همین برای تحقیر از او به «ابو الثلج» یاد می شد و همزمان به حزب بعث پیوست.

او از زمان کودتای ۱۷ ژوئن ۱۹۶۸ که به قدرت گرفتن ۳۵ ساله حزب بعث در عراق انجامید، همیشه در کنار صدام حسین بود و از وی به «سایه صدام» یاد می شد.

در زمان قدرت رژیم بعث وی به وزارت کشاورزی، وزارت کشور، نایب رئیس شورای رهبری انقلاب، و معاونت رئیس جمهور رسید و بعد از صدام، دومین مقام بلندپایه عراق بود. او در مقام وزیر کشور نقش مهم در حذف مخالفان حزب بعث به طور خاص حزب کمونیست عراق داشت.

در جنایت انفال نیز عزت ابراهیم الدوری در مقام فرمانده ارشد به «علی حسن المجید» دستور استفاده از گاز خردل و گاز سارین علیه کردها در حلبچه را صادر کرد. در ۱۹۹۱، با آغاز شورش مناطق کردنشین او در سخنرانی ای گفت که اگر کردها حلبچه را فراموش کرده اند آماده است که آن ماجرا را تکرار کند.

پس از حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰، وی جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح شد. او در ۱۹۹۳، از مسئولان طرحی موسوم به «الحملة الایمانیة» با هدف آنچه رژیم بعث «تشویق التزامات دینی در میان مردم عراق» می خواند شد. به موجب طرح آموزه های اسلامی با خوانش حزب بعث در برنامه های تلویزیون و کتاب های مدرسه پررنگ شد.

در نوامبر ۱۹۹۸ دستگاه تبلیغاتی رژیم بعث اعلام کرد که وی از یک عملیات ترور در کربلا جان سالم  به در برده است.

از همان زمان گفته می شد وی به بیماری سرطان خون مبتلاست و در سال ۱۹۹۹ برای درمان به وین رفت، تلاش های فعالان حقوق بشر و مخالفان رژیم بعث برای بازداشت او در وین بابت جنایت علیه بشریت به جایی نرسید و حکومت اتریش اجازه بازگشت او به عراق را داد.

در آستانه حمله امریکا به عراق در ۲۰۰۳ که به فروپاشی حزب بعث در عراق انجامید فرمانده «جبهه شمالی عراق» شد.

پس از آن تاریخ، الدوری مانند بسیاری از دیگر سران حزب بعث ناپدید شد، و دولت امریکا برای اطلاعات درباره او ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد. او در لیست افراد تحت تعقیب امریکا در رتبه ششم بود.

با اعدام صدام حسین، وی دبیر کل حزب بعث در عراق شد، اما این مقام وی باعث شکاف در حزب بعث و تشکیل جبهه ای مخالف وی به ریاست «محمد یونس الاحمد» شد. او در واکنش به اعدام صدام حسین کشورهای امریکا، بریتانیا، اسرائیل، و ایران را عاملان قتل صدام حسین معرفی کرد.

او همچنین در سال ۲۰۰۹ از تشکیل «جبهه جهاد و آزادی و رهایی» یا آنچه از آن به سازمان نقشبندیه یاد می شود و یکی از گروه های تروریستی همکاری با القاعده و داعش است را راه اندازی کرد. منابع امنیتی تأکید می کند که وی در عمل فرمانده نظامی گروه تروریستی داعش بود.

در سال ۲۰۰۵ حزب بعث از مرگ او خبر داد اما بعد این خبر را تکذیب کرد. در جریان درگیری ها با تروریست های القاعده و داعش نیز چند بار اخباری درباره مرگ وی منتشر شد، از همه مهم تر در سال ۲۰۱۵ تلویزیون رسمی عراق خبر داد که الدوری در سلسله جبال حمرین (از اصلی ترین پایگاه های داعش) در درگیری نیروهای امنیتی کشته شده است، اما حزب بعث این خبر را انکار کرد. جنازه فرد مورد نظر نیز برای آزمایش DNA تحویل امریکا داده شد اما نتایج آزمایش اعلام نشد.

یک ماه بعد، فایلی صوتی از او منتشر شد و انتشار فایل های صوتی و ویدئویی از وی چند بار نیز تکرار شد که آخرین آنها در سالروز تأسیس حزب بعث در آوریل ۲۰۱۹ بود.

الدوری ۵ بار ازدواج کرده و ۱۱ پسر و ۱۳ دختر داشت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024