پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 23.10.2020, 9:06

سفیر ایران در عراق از سوی آمریکا تحریم شد

دویچه وله: وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، را در فهرست تحریمی خود قرار داده است. در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه اول آبان (۲۲ اکتبر) منتشر شد، مسجدی به “هدایت یا حمایت از فعالیت‌های ضدآمریکایی” در عراق متهم شده است.

به گفته دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک)، ایرج مسجدی “ژنرال سپاه پاسداران” است و از گروه‌های تروریستی حمایت کرده که “باعث کشته و زخمی شدن نیروهای آمریکایی و ائتلاف در عراق شده‌اند”.

به گفته استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، حکومت ایران در راستای پیشبرد برنامه‌های بی‌ثبات‌کننده خود، اعضای نیروی قدس (شاخه برون‌مرزی) سپاه پاسداران را به عنوان سفیر در کشورهای منطقه منصوب می‌کند، این امر امنیت و حاکمیت عراق را در معرض تهدید قرار داده است.

به گفته وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایالات متحده با استفاده از همه ابزارها و امکانات خود، از تلاش‌های حکومت ایران به قصد دخالت در امور سایر کشورهای مستقل از جمله اثرگذاری بر انتخابات آمریکا، جلوگیری می‌کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرد که پنج نهاد ایرانی را به اتهام “تلاش‌های گستاخانه” برای دخالت در انتخابات پیش‌‌روی آمریکا مورد تحریم قرار می‌دهد. در بیانیه یادشده از سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، نیروی قدس سپاه، شرکت “بیان رسانه گستر”، “اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی” و “اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی” نام برده شده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، طی بیانیه‌ای تأیید کرد که آمریکا علاوه بر ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد، دو عضو ارشد حزب‌الله لبنان به نام‌های نبیل قاووق و حسن البغدادی را وارد لیست تحریم‌های خود کرده است.

به گفته پمپئو، حزب‌الله لبنان یک “گروه تروریستی” است که همان سیاست‌های جمهوری اسلامی را دنبال می‌کند و “منافع شخصی خود یا تهران را بر منافع ملت لبنان مقدم می‌دارد”.

اتهام مداخله به روسیه و ایران

جان راتکلیف، هماهنگ‌کننده نهادهای امنیتی آمریکا و کریستوفر ری، مدیر پلیس امنیت داخلی آمریکا (اف‌بی‌آی) پیش از این در یک کنفرانس مطبوعاتی از “دخالت ایران و روسیه در انتخابات ریاست جمهوری” پیش‌روی آمریکا سخن گفته بودند.

جان راتکلیف از جمله گفت که ایران و روسیه به اطلاعات شماری از رای‌دهندگان دست یافته‌اند و هدف آنها “اثرگذاری بر افکار عمومی و ضربه زدن به اعتماد عمومی به انتخابات” در آمریکا بوده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اظهارات مقام‌های آمریکایی مبنی بر دخالت ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعا‌های تکراری و گزارش‌های ساختگی، ناشیانه و متقلبانه مقامات رژیم آمریکا، بار دیگر تاکید می‌کند برای تهران هیچ تفاوتی نمی‌کند کدام یک از دو کاندیدای فعلی راهی کاخ سفید شود».

علیرضا میریوسفی معاون مطبوعاتی هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل در پیامی توییتری نوشت: «ایران بر خلاف آمریکا در انتخابات دیگر کشورها دخالت نمی‌کند. جهان شاهد تلاش‌های نومیدانه علنی آمریکا برای زیر سوال بردن نتیجه انتخابات خودش در بالاترین سطح آن بوده است».

ایران روز پنجشنبه در واکنش به اظهارات مقام‌های امنیتی آمریکا مبنی بر دخالت جمهوری اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور، سفیر سوئیس را که حافظ منافع ایالات متحده در تهران است، احضار کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024