شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 19.10.2020, 15:37

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: نگران تلفات بالای دی ماه هستم

همشهری آنلاین - پروانه بندپی: از زمان شیوع موج سوم کرونا در ایران، آمار ابتلا به این بیماری و مرگ‌ومیر به طرز قابل‌توجهی افزایش یافته و به گفته مسئولان، مدتی است که ظرفیت بیمارستان‌های کشور به‌ویژه تهران کاملا پر شده و بسیاری از بیماران در صف انتظار برای بستری ‌شدن جان خود را از دست می‌دهند.

در این شرایط، محدودیت‌های دوره پیک کرونا آن‌طور که باید از سوی مسئولان جدی گرفته نشده و اعمال نمی‌شود. آخرین تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا اجرای «طرح جریمه افراد بدون ماسک» بود که نه تنها درست اجرا نشد، حتی مورد انتقاد و دستمایه طنز خیلی از شهروندان، کاربران شبکه‌های اجتماعی، کارشناسان و نمایندگان مجلس قرار گرفته است. طرحی که با گذشت چند روز از تصویب آن، هنوز به درستی اجرایی نشده و به گفته رئیس پلیس پایتخت محدود به چند هزار «تذکر زبانی» باقی مانده است.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و درمان مجلس با انتقاد از عملکرد دولت و ستاد ملی کرونا به همشهری‌آنلاین می‌گوید: تصمیم‌هایی که ستاد ملی مقابله با کرونا درباره جریمه عابران بدون ماسک گرفته‌، اصلا قابل عملی‌ شدن نیست. آدم پیاده را چطور می‌خواهند با دوربین راهنمایی و رانندگی تشخیص بدهند و جریمه‌ کنند؟ مگر مردم کد دارند؟ خالی‌بندی است دیگر. مگر آدم‌ها ماشینند که پلاک داشته باشند و از طریق پلاک قابل تشخیص باشند؟ بعد مگر در جایی از این شهر دوربین هست؟ حرفی باید بزنند که قابل باور باشد و بشود به آن استناد کرد.

او گفت: ما روزهای سختی در پیش داریم. اگر می‌خواستند کرونا را در تهران کنترل کنند، باید حداقل دو هفته این شهر را به طور کامل تعطیل می‌کردند تا زنجیره بیماری قطع شود. ادارات مدام از «دولت الکترونیک» حرف می‌زنند. پس چرا به جای کاهش ترددها، این همه کارمند را به ادارات می‌کشانند؟

شهریاری به تصمیم بازگشایی مدارس از سوی دولت هم معترض است: دولت در بازگشایی مدارس هم شتابزدگی داشت. بازگشایی مدارس در روز ۱۵ شهریور و اول مهر هیچ فرقی نداشت. فقط باعث شدند شیوع بیماری تسریع شود و زمان پیک سوم را جلو انداختند.

چرا مجلس کاری نمی‌کند؟

نکته‌ای که درباره کرونا این‌روزها قابل تامل است و به چه می‌آید، انفعال مجلس است. آنطور که از شواهد بر می‌آید تمام فعالیتی که مجلس برای کرونا کرده است، محدود به تذکراتی است که در صحن داده می‌شود و البته یک بار حضور پرخطر رئیس مجلس در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی تهران.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس دراین‌باره می‌گوید: متاسفانه ستاد ملی مقابله با کرونا مثل یک ستاد فراقانونی عمل می‌کند و از مجلس هم هیچ‌کس آنجا حضور ندارد. از قوه قضاییه هم فقط دادستان کل کشور آنجا حضور دارد. یعنی یک ستاد کاملا دولتی نشسته و دارد برای تمام کشور تصمیم می‌گیرد. تفکراتش هم تماما تفکراتی است که در آمریکا پیاده شده است و معتقدند همه باید مبتلا شوند تا ایمنی جمعی حاصل بشود. دبیرکل سازمان جهانی بهداشت هم چند روز پیش این تفکرِ همه‌گیری و ایمنی جمعی را کاملا نادرست خواند.

امیدواریم تصمیم عاقلانه‌ای بگیرند

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و درمان مجلس پیش‌بینی نگران‌کننده‌ای از کرونا در ابتدای زمستان ۹۹ دارد: ما به شدت نگرانیم که اگر روند بیماری به این شکل ادامه پیدا کند، ما تلفات زیادی در دی‌ماه خواهیم داشت. باید فکر عاجلی در این زمینه بشود اما به نظر می‌رسد که گوش آقای رئیس‌جمهور بدهکار این حرف‌ها نیست و تفکرات خودش را دارد اجرایی و عملیاتی می‌کند و به کسی هم پاسخگو نیست. مجلس هم که دستش فعلا بسته است. مجلس اگر طرحی بدهد، این طرح چند جا می‌رود و در نهایت وتو می‌شود.

شهریاری گفت: امیدواریم فکر عاقلانه‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شود تا بیشتر از این جان مردم در خطر نیفتد. اگر ترددها را دو هفته از تهران و به تهران ممنوع کنند، ادارات تعطیل شوند، پاساژها و پارک‌ها و ... بسته شوند، زنجیره تا حدودی قطع می‌شود. هرچند من به این دولت امیدی ندارم که پروتکل‌ها را هم بتواند به درستی اجرا کند.

این نماینده مجلس گفت: البته یک بار بعد از عید توانستند و نشان دادند که اگر بخواهند، می‌توانند پروتکل‌ها را رعایت و اجرا کنند. اما ادامه‌دار نبود و به بهانه صدمه دیدن اقتصاد، بازگشایی‌ کسب‌وکارها اتفاق افتاد و باز بیماری شعله‌ور شد. متاسفانه هر دفعه مساله جدیدی از سوی دولت مطرح می‌شود و گرفتاری‌های جدید برای مردم درست می‌شود.

چرا سیستان و بلوچستان سفید است؟

در آمار روزانه وزارت بهداشت از کرونا، استان سیستان و بلوچستان فعلا سفید گزارش می‌شود. این‌درحالی است که در پیک اول کرونا، بحران کرونا در جنوب‌شرقی ایران بوجود آمده بود، رئیس کمیسیون بهداشت و نماینده مردم زاهدان در مجلس  در پاسخ به این سوال که چرا سیستان و بلوچستان جزو استان‌های سفید کرونا اعلام می‌شود، گفت: این را باید از دولت بپرسید ولی من فکر می‌کنم یکی از دلایلش این است که سیستان و بلوچستان، استانی پهناور و تراکم جمعیت در آن پایین است. جمعیت در شهرها کم است. روستاها هم متفرق هستند؛ روستاهایی دورافتاده با جمعیت کم. برداشت من این است.

شهریاری همچنین گفت: یک دلیلش هم می‌تواند عوامل ژنتیکی باشد که البته هنوز معلوم نیست و بعدها در تحقیقات مشخص خواهد شد که آیا واقعا ژنتیک می‌تواند در عدم ابتلای مردم یک استان به گونه‌ای از بیماری موثر باشد یا نه.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024