پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.10.2020, 22:13

بلاروس رهبر اپوزیسیون را در فهرست افراد تحت پیگرد قرار داد

دویچه وله: رسانه‌های روسی خبر داده‌اند که سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان بلاروس که به خارج گریخته، در فهرست افراد تحت تعقیب قرار گرفته است. تیخانوفسکایا به اتهام دعوت مردم به شورش علیه نظم موجود تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.

وزارت کشور روسیه می‌گوید نام خانم تیخانوفسکایا، به دلیل تحریک مردم برای شورش در لیست مشترک افراد تحت پیگرد در میسنک و مسکو درج شده است. مسکو متحد نزدیک مینسک است و دو کشور لیست مشترکی برای مبادله اطلاعات پیرامون متهمان و اقدام قضایی علیه آنها دارند و در این زمینه با یکدیگر توافق‌نامه امضا کرده‌اند.

تیخانوفسکایا با شروع تظاهرات خیابانی مردم، بلاروس را ترک کرد و به لیتوانی گریخت.

رویترز به نقل از خبرگزاری روسی RIA می‌نویسد در صورت دستگیری و محاکمه، تا پنج سال حبس می‌تواند در انتظار تیخانوفسکایا باشد.

وزارت کشور بلاروس هنوز باره تحت پیگیرد قرار گرفتن تیخانوفسکایا موضعی نگرفته، اما مقامات قضایی مینسک گفته‌اند که مستنداتی از تلاش مخالفان دولت برای ایجاد بی‌ثباتی و تضعیف امنیت ملی در دست دارند. هم‌زمان، سخنگوی تیخانوفسکایا گفته که این قبیل اظهارات موجب تعجب نمی‌شوند: «زیرا دستگاه قدرت بلاروس هیچ ابزار و توجیه قانونی دیگری برای بقای خود ندارد.»

تیخانوفسکایا به الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس تا ۲۵ اکتبر فرصت داده که از مقام خودش کناره‌گیری کند؛ وگرنه فراخوان یک اعتصاب عمومی فلج‌کننده را می‌دهد.

انتظار می‌رود روزهای شنبه و یکشنبه (۱۷ و ۱۸ اکتبر) تظاهرات بزرگی در بلاروس برگزار شود. این در حالی است که مقامات مینسک به تظاهرکنندگان هشدار داده‌اند که مراقب باشند، زیرا پلیس منبعد از مهمات و سلاح‌های مرگبار علیه آنها استفاده خواهد کرد.

در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در ۹ اوت، لوکاشنکو مدعی کسب ۸۰درصد آرا شد. اپوزیسیون اما با تاکید بر تقلب انتخاباتی، تیخانوفسکایا را صاحب اکثریت آرا و برنده واقعی انتخابات دانست.

لوکاشنکو از ۲۶ سال قبل بر مسند قدرت بلاروس تکیه زده است. اتحادیه اروپا نتیجه اعلام شده انتخابات این کشور را به رسمیت نشناخته و بر سر تحریم ۴۰ نفر از اعضای دولت و نیروهای امنیتی بلاروس به توافق رسیده است. وزیران خارجه اتحادیه، برای تحریم شخص لوکاشنکو هم بیانیه‌ای صادر کرده‌اند.

لوکاشنکو که مناسبات تنگاتنگی با پوتین دارد، “آخرین دیکتاتور اروپا” خوانده می‌شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024