جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.10.2020, 23:46

سخنی با مدعیان / شیرین عبادی

سه‌شنبه ۱۳ اکتبر ۲۰۲۰

اخیرا در برخی از رسانه ها با تشبیه من به «آن سان سوچی» من را از عاملان فقر مردم‌ معرفی کرده و گفته‌اند که موافق تحریم هستم. من از ابتدای تحریم ظالمانه ایران ‌تا امروز در بسیاری مقالات و مصاحبه‌ها صراحتا اعلام کرده‌ام که با تحریم اقتصادی ایران مخالفم. زیرا ضمن گسترش فقر باعث سوءاستفاده صاحبان قدرت‌‌سیاسی نیز شده و آنان با استفاده از موقعیت بدست آمده به پول های کلان‌ بیشماری دست یافته‌اند. نتیجه آن هم فاصله عظیم‌ طبقاتی است که در سال‌های اخیر بیش از پیش نمایان شده است.

من بر این اعتقادم که فقر در ایران حاصل جمع سه امر نامبارک است:

۱. فساد  گسترده
۲. برنامه های غلط اقتصادی و سیاسی
۳. تحریم اقتصادی

اما چرا اخیرا و برای چندمین بار مرا موافق تحریم و در ردیف «آن سان سوچی» معرفی می کنند؟

من بخاطر نقض گسترده حقوق بشر در ایران که حتی به موضوعات ورزشی نیز سرایت کرده است، در کنار قهرمانان و ورزشکاران ایران پیشنهاد کردم که به مدت یک سال به ایران اجازه شرکت در بازی‌های بین المللی داده نشود تا شاید روش خود را مبنی بر  مداخله سیاست در امر ورزش، نادیده گرفتن زنان و ... را تغییر داده و به حرف ورزشکاران، زنان و بطور کلی خواست مردم توجه کند.

همین امر دست آویزی برای حمله مجدد به من‌شد که باید بگویم:

۱. من خود از مخالفان واقعی و نه رسانه‌ای “آن سان سوچی” هستم. سه سال قبل همراه با تنی چند از برندگان جایزه صلح نوبل به کمپ‌ پناهندگان رو هینجا در بنگلادش رفتم، با تهیه‌ گزارش با هیات تحقیق سازمان ملل همکاری کردم و خوشحالم که‌ نهایتا پرونده این‌ جنایت با زحمات من و تعدادی دیگر از حقوق دانان، در دادگاه بین‌المللی مطرح شد که در حال حاضر هم ادامه دارد.

۲. من بیش از ۵۰‌ سال سابقه قضاوت و وکالت و فعالیت‌های اجتماعی و مدنی دارم. هرگز سر سفره هیچ حکومتی ننشسته‌ام، هیچگاه از دیوار سفارت بالا نرفته و با گروگان‌گیری دیپلمات‌ها باعث انسداد سیاسی امروز نشدم.

از افرادی که من را “آن سان سوچی” ایران نامیده‌اند و هم مسلکان ایشان دعوت می‌کنم که یکبار برای همیشه با مردم صراحتا سخن گفته و اعلام کنند  که عقیده آنها در مورد قانون اساسی از جمله ولایت فقیه، شورای نگهبان و مداخله دین در حکومت ودر قوانین و ... چیست؟ و آیا اصلاحات مورد نظر آنان با وجود قانون اساسی فعلی امکان پذیر است یا خیر؟

تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024