جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 27.09.2020, 9:56

ماموریت مصطفی ادیب برای تشکیل دولت در لبنان شکست خورد

دویچه وله: نخست‌وزیر لبنان در ملاقات با رئیس جمهور این کشور از پذیرش ماموریت تشکیل کابینه عذرخواست. او قصد داشت به جای وزرای پیشنهادی احزاب سیاسی، تکنوکرات‌ها را وارد کابینه خود کند. اما احزاب سیاسی لبنان این شرط او را نپذیرفتند.

مصطفی ادیب دلیل انصراف خود از تشکیل دولت جدید لبنان را عدم موافقت احزاب و جریان‌های سیاسی با شروطی دانست که او برای تشکیل کابینه جدید پیشنهاد کرده بود.

ادیب با میانجی‌گری فعالانه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و حمایت سه نخست وزیر قبلی (میقاتی، سعد حریری و حسان دیاب) و موافقت حزب‌الله لبنان، حزب سوسیالیست ترقی‌خواه و جنبش میهنی آزاد مسیحیان لبنان ماموریت تشکیل دولت جدید را پذیرفته بود.

ادیب شب گذشته با میشل عون رئیس جمهور لبنان در کاخ ریاست جمهوری “بعبدا” بدون اینکه لیستی از اعضای کابینه خود ارائه کند، دیدار کرده بود. در همین راستا ریاست جمهوری لبنان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که استعفای مصطفی ادیب از سوی میشل عون، به نقل از رئیس جمهوری این کشور پذیرفته شده است و مطابق با الزامات قانون اساسی اقدامات لازمه را انجام خواهد داد.

ادیب قصد داشت با تشکیل کابینه‌ای متشکل از متخصصین و تکنوکرات‌ها با بحران و مشکلات لبنان مقابله کند. اما او موفق نشد و بعد از هفته‌ها بحث و نزاع با احزاب سیاسی، حکم ماموریت خود برای تشکیل دولت جدید لبنان را پس داد.

دولت قبلی لبنان بر اثر انفجار نیترات آمونیوم در بندر بیروت در چهارم اوت سال جاری کناره‌گیری کرده بود. در نتیجه این انفجار مهیت ۱۹۰ نفر کشته و شش هزار نفر مجروح شدند. این انفجار لبنان را به بحرانی عمیق فرو برد.

پس از انفجار هولناک، دولت حسان دیاب استعفا کرد و مشیل عون، رئیس جمهور لبنان با صدور حکمی مصطفی ادیب را برای تاسیس یک دولت جدید در این کشور مامور کرد. اما او در یک ماهی که پذیرش ماموریت‌اش می‌گذرد  نتوانست شرایط خود را به گروه‌های سیاسی برای تکشیل دولت جدید بقبولاند.

جنبش شیعه امل لبنان به رهبری نبیه بری که رئیس پارلمان این کشوراست همچنان بر سر تعیین وزیر دارایی به عنوان سهمیه این گروه پافشاری می‌کرد. گروه امل ارتباط تنگاتنگی با حزب‌الله لبنان دارد.

پست‌های دولتی در لبنان بین گروه‌های دینی و قومی تقسیم می‌شود. ادیب ولی قصد داشت مناصب اصلی را به “تکنوکرات‌ها”  بدهد و نه احزاب سیاسی و گروه‌های انتیکی و دینی.

مصطفی ادیب روز شنبه پنجم مهر (۲۶ سپتامبر) به دلیل اینکه نتوانسته است وظیفه و ماموریتی را که به او داده شده را به پایان برساند عذرخواهی کرد. او اظهار امیدواری کرد که جانشین او موفق‌تر عمل کند.

هنوز مشخص نیست چه کسی وظیفه تشکیل دولت جدید را در لبنان برعهده خواهد گرفت.

لبنان اکنون بدترین روزهای خود را سپری می‌کند. بحران اقتصادی و گسترش وسیع کرونا و اختلافات سیاسی و از سوی دیگر فساد مالی و اداری، رانت‌خواری، باندبازی‌ها و عدم کفایت مسؤلان حکومتی، لبنان را با بحرانی بزرگ روبرو کرده است.

بدهی‌های خارجی لبنان بیش از ۸۰ میلیارد دلار اعلام شده که برابر با ۱۷۰ درصد تولید ناخالص ملی این کشور است. موسسه اعتبارسنجی “استاندارد و پورز”، لبنان را “بدهکارترین” کشور خوانده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024