جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 27.09.2020, 9:11

شکل‌گیری سلاطین جدید با طرح تامین کالاهای اساسی

ایلنا
در روزهای اخیر مباحث درباره اجرای طرح تامین کالاهای اساسی افزایش یافته است. در همین خصوص محمدمهدی مفتح (سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس) اعلام کرد: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس روی تصویب هر چه سریع‌تر طرح تامین کالاهای اساسی اجماع نظر دارد. تنها به دنبال تعیین منابع لازم برای اجرای آن است که البته به نکاتی هم دست پیدا کرده که حتی شاید نیاز به تعیین منبع مالی وجود نداشته باشد، زیرا دولت می‌تواند اقلام اساسی را با قیمت‌های کمتر تامین و در اختیار مردم بگذارد.
در همین خصوص یک فعال کارگری عنوان کرد: اگر قرار است با اجرای طرح تامین کالاهای اساسی سلاطین دیگری به سلاطین ارز و سکه و دلار و… اضافه کنیم، بهتر است از خیر اجرای آن بگذریم.
علی‌اصغر شهبازی اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و معیشت کارگران، اقدامات حمایتی ضروری است، اما در برهه‌های مختلف و در مورد کارهای مختلف از سیاستگذاری تا اجرای درست، فاصله زیادی وجود داشته است.
او ادامه داد: انواع و اقسام طرح‌ها با عنوان حمایت از دهک‌های پایین جامعه اجرا شده است، اما در نهایت نه‌تنها سودی برای آنها نداشته که به ایجاد سلاطین مختلف انجامیده است. ارز ۴۲۰۰ تومانی طرحی بود که برای تامین ارزان کالا اجرا شد و دیدیم که چه اتفاقاتی رخ داد.
او گفت: کمک به معیشت دهک‌های پایین جامعه ازجمله کارگران راهکارهای معلومی دارد و از طریق کانال‌هایی مثل تشکل‌های کارگری می‌توان به شناسایی نیازمندان پرداخت و با اعطای بن کالا یا بسته‌های اقلام اساسی، بخشی از نیازهای آنها را مرتفع کرد. شهبازی با بیان اینکه کارگران بی‌شناسنامه‌ای در سراسر کشور مشغول کارند، افزود: شرایط بازار کار در مواردی باعث شده افرادی با تحصیلات دانشگاهی با حقوق ناچیز وردست مغازه‌داران کار کنند. آیا دولت برای اجرای طرح کالاهای اساسی قادر به شناسایی این کارگران محروم و کارگرانی از این دست هست؟ اگر چنین توانی دارد و می‌تواند طرح را به گونه‌ای اجرا کند که منحرف نشود، اجرا کند، و الا از تشکل‌هایی کمک بگیرد که اطلاعات دقیق و درست دارند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024