پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 22.09.2020, 19:15

قوه قضائیه ارتباط مرگ نادر مختاری با اعتراضات آبان را رد کرد

بی بی سی: حشمت‌اله حیات‌الغیب، مدیر کل زندان‌های استان تهران در واکنش به انتشار خبر مرگ نادر مختاری در زندان، ضمن تایید مرگ این زندانی گفته است که او در آبان ۹۸ در حال سپری کردن دوران محکومیت هشت ساله خود به جرم سرقت بوده و در اعتراضات شرکت نداشته است.

در توضیحات مرکز رسانه قوه قضاییه که در پی انتشار خبر سایت کلمه درباره مرگ آقای مختاری منتشر شده آمده: “نادر مختاری به جرم کیف قاپی و سرقت از ششم بهمن ۱۳۹۴ در ندامتگاه بزرگ تهران” یا همان زندان فشافویه زندانی بوده است و “در کل سال ۹۸ حتی یک ساعت هم از مرخصی استفاده نکرده است.”

درباره علت مرگ نادر مختاری، قوه قضائیه ایران می‌گوید که او از ابتدا که به زندان افتاده به بیماری تنگی نفس مبتلا بوده است و “علیرغم پیگیری جدی درمانی متاسفانه در روز ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ فوت می‌کند.”

قوه قضائیه توضیح نداده است که با توجه به مشکل تنگی نفس به چه دلیل با وجود شیوع بیماری کرونا، مرخصی شامل آقای نادر مختاری نشده است.

اطلاعیه قوه قضائیه ایران یک روز پس از آن منتشر شد که سایت کلمه از “مرگ” یکی از بازداشت شدگان اعتراضات به افزایش ناگهانی قیمت بنزین در آبان ماه سال گذشته، در “بازداشتگاه سروش ۱۱۱” در کهریزک در جنوب تهران خبر داد.

در گزارش کلمه به نقل از یک منبع آگاه آمده که این زندانی به نام نادر مختاری، معترضان آبان ماه بوده که به “علت ضربات باتوم چند ماه در کما” بوده است که در اسفند ماه به هوش می‌آید. در این گزارش آمده که به دلیل نامناسب بودن شرایط جسمانی او “پزشکان متخصص” مخالف انتقال او به بازداشتگاه سروش ۱۱۱ بودند اما با وجود مخالفت پزشکان او به این زندان منتقل و در بهداری این زندان، با وضعیتی وخیم بستری و زندانی می‌شود.”

در گزارش کلمه آمده بود که “آقای مختاری ۳۵ ساله و ساکن شهر کرج بوده است که پس از اعتراضات آبان به مدت یک ماه مفقود شده بود و خانواده او پس از یک ماه او را در حالی که در کما بوده است در بیمارستان شهدای شهر ری شناسایی و پیدا می‌کنند.”

کلمه به نقل از یک “منبع آگاه” گزارش داد که تاکنون جنازه نادر مختاری به خانواده تحویل داده نشده‌است و همچنین خانواده این زندانی به شدت تحت فشار هستند و برای سکوت کردن تهدید شده‌اند.

در پی تعطیل شدن بازداشتگاه “مخوف” کهریزک در جنوب ایران بازداشتگاه دیگری به نام سروش ۱۱۱ در منطقه کهریزک ساخته شده است.

سازمان زندان‌های ایران می‌گوید که بازداشتگاه سروش ۱۱۱ همان کهریزک سابق نیست و در بیانیه‌ای توضیح داده است: “پس از وقایع سال ۸۸ و نظر شورای عالی امنیت ملی بنای غیراستاندارد بازداشتگاه کهریزک تخریب و بازداشتگاه سروش ۱۱۱ توسط نیروی انتظامی با رعایت موارد مورد نظر و تحت نظارت سازمان زندانها ساخته شده است.”

در پی اعتراضات آبان ماه که به دنبال افزایش ناگهانی قیمت بنزین در سراسر ایران رخ داد، صدها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند.

با وجود درخواست‌های مکرر کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل مقامات قضایی ایران هرگز گزارشی از اتفاقات آبان ماه و آمار و اسامی کشته شدگان و بازداشت شدگان این اعتراضات را منتشر نکرده اند.

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی دور قبل مجلس ایران از بازداشت حداقل هفت هزار نفر در جریان این اعتراضات صحبت کرده بود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024