جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 20.09.2020, 20:06

اختلاف میان دولت و طالبان درباره آینده افغانستان

دویچه وله: هیات‌های دولت افغانستان و گروه طالبان بر سر موارد مهم دستورالعمل مذاکرات صلح که بیشتر از ۲۰ ماده را در بر می‌گیرد، اختلاف نظر دارند. عاجل‌ترین مسئله جامعه افغانستان توافق بر سر آتش‌بس پایدار است.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه در یک مصاحبه با شبکه “طلوع‌نیوز” گفته است تا هنگامی که مذاکره‌کننده‌گان دربارۀ علت‌های جنگ به توافق نرسند، این گروه آتش‌بس نخواهد کرد.

نعیم تاکید کرد که همزمان با آغاز مذاکرات صلح، طالبان خشونت‌های‌شان را کاهش داده‌اند. نعیم حکومت را متهم ساخت که عملیات‌های تهاجمی را متوقف نکرده‌است.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، در ادامۀ سخنانش دربارۀ نظام آینده افغانستان گفته است که طالبان خواستار استقرار یک نظامی اسلامی هستند.

در مذاکراتی که چندین روز است در دوحه ادامه دارد، طالبان اصرار دارند که جنگ این گروه در افغانستان باید “جهاد” نام‌گذاری شود، فقه حنفی بنیاد مذهبی اصلی تصمیم‌گیری‌ها در مذاکرات صلح باشد و از مذاهب دیگر نامی برده نشود. این در حالی است که قانون اساسی کنونی افغانستان، در مادۀ ۱۳۱، مذهب جعفری را به‌رسمیت شناخته ‌است.

برخی از اعضای هیئت‌های مذاکره کننده گفتند که خواست دیگر طالبان این بوده است که توافقنامه این گروه با آمریکا باید توافق‌نامه “مادر” تلقی شود و مذاکرات میان‌افغانان بخش جدایی‌ناپذیرآن باشد و هرگاه توافقنامه صلح طالبان و آمریکا نقض شود، طالبان به ادامۀ مذاکرات میان افغانان پایبند نماند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان با وجود همه اختلافاتی که میان هیات‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و گروه طالیان وجود دارد گفته است مذاکرات صلح میان افغانان با فراز و فرودهای فراوانی رو به رو خواهد بود اما درباره رسیدن به یک صلح خوش‌بین است.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت صلح افغانستان نیز در مورد مذاکرات صلح قطر به دویچه وله گفته است که گفتگوها میان دو طرف جریان دارد و تلاش می‌شود که اختلاف دیدگاه‌ها حل و فصل شود تا طرفین به یک دیدگاه واحد دست پیدا کنند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان نیز با اشاره به اعلامیه شورای امنیت سازمان ملل متحد در صفحه توییتر خود گفته است: «این یک موقع بی‌نظیر برای افغانستان است. نه تنها اینکه جناح‌های افغان مستقیماً با هم مذاکره می‌کنند، بلکه آنچنانی که در اعلامیه شورای امنیت تذکر یافته، حمایت گسترده جهانی برای تفاهم سیاسی از طریق مذاکرات و صلح در افغانستان وجود دارد. این یک فرصت بی‌نظیر است و باید استفاده شود.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه ۲۹ شهریور (۱۹ سپتامبر) با صدور بیانیه‌ای از روند مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان در دوحه پایتخت قطر حمایت کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024