پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 19.09.2020, 12:16

درخواست سناتورهای جمهوریخواه برای تحریم کل بخش مالی ایران

دویچه وله: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در آغاز سال جاری میلادی فرمانی در راستای تحریم بخش مالی ایران صادر کرد. حال شش سناتور جمهوریخواه از ترامپ خواسته‌اند، کل بخش مالی جمهوری اسلامی را تحریم کند.

شش سناتور حزب جمهوریخواه آمریکا با تدوین و ارسال نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده از او خواهان تحریم کل بخش مالی ایران شده‌اند.

شش سناتوری جمهوریخواه که این نامه را به امضا رسانده‌اند، عبارتند از تام کاتن (ایالت ارکانزاس)، جان کرنین (ایالت تگزاس)، تد کروز (ایالت تگزاس)، مارکو روبیو (ایالت فلوریدا)، ریک اسکات (ایالت فلوریدا)، تام تیلی (ایالت کارولینای شمالی). نامه مزبور روز جمعه (۲۸ شهریور / ۱۸ سپتامبر) منتشر شده است.

ترامپ در آغاز سال جاری میلادی با صدور فرمانی اجرایی در ارتباط با تحریم بخش مالی ایران به وزارت‌ امور خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه داد، بخش‌های بیشتری از اقتصاد ایران را مورد تحریم قرار داده و با این کار فشار بر جمهوری اسلامی را بیشتر کنند.

این شش سناتور جمهوریخواه در نامه خود ضمن ستایش از رویکرد و سیاستگذاری دونالد ترامپ در برابر جمهوری اسلامی از او خواسته‌اند با تشدید فشار علیه جمهوری اسلامی این کشور را به میز مذاکره بکشاند.

بنا بر این نامه، اگر چه تحریم‌هایی مالی علیه جمهوری اسلامی صورت گرفته، اما “حداقل ۱۴ بانک ایرانی هنوز هم به شبکه پیام‌رسانی مالی سوئیفت برای انجام نقل و انتقالات مالی بدون تحریم وصل هستند” و از این رو “شریان مهم اقتصادی برای حکومت محسوب می‌شوند”.

این سناتورهای جمهوریخواه در نامه خود به ترامپ تصریح کرده‌اند، در صورتی که آمریکا این بانک‌های باقیمانده را نیز هدف تحریم‌های خود قرار دهد، “ارتباط ایران با سیستم مالی جهانی به طور کامل قطع شده و توانایی حکومت برای تأمین مالی نفوذ شرورانه‌اش در منطقه محدودتر خواهد شد”.

به موازات انتشار نامه سناتورهای جمهوریخواه، خبرگزاری رویترز بامداد جمعه (۲۸ شهریور / ۱۸ سپتامبر) با انتشار گزارشی اختصاصی به نقل از چهار منبع مطلع که نامشان فاش نشده، خبر داد، ترامپ در صدد امضای یک فرمان اجرایی برای مجازات کسانی است که تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی را نقض کنند.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که ناظر بر توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی در سال ۱۳۹۴ است، تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی پس از یک دوره پنج‌ساله لغو می‌شود. این مهلت ۱۷ اکتبر امسال (۲۷ مهر) فرا می‌رسد.

ایالات متحده با خاتمه یافتن تحریم‌های تسلیحاتی علیه تهران به شدت مخالف است و برای تمدید آن قطعنامه‌ای به شورای امنیت ارائه کرد که رای نیاورد.

رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی گزارش داد، با فرمان اجرایی جدید دونالد ترامپ تحریم‌های تسلیحاتی ایالات متحده بعد از ماه اکتبر نیز ادامه خواهد داشت و داد و ستد تسلیحات با ایران نیز مشمول تحریم‌های ثانویه خواهد شد.

تحریم‌های ثانویه به معنای اعمال مجازات‌هایی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی کشورهای سومی است که تحریم‌های آمریکا علیه کشوری مانند ایران را نقض می‌کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024