جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 17.09.2020, 9:30

آیا اقدامات تنش‌زای روسیه توافق آتش‌بس ادلب را به محاق می‌برد؟

میدل ایست نیوز: پس از نبردهای سنگین میان ارتش سوریه و گروه‌های مخالف مورد حمایت ارتش ترکیه، مسکو و آنکارا در پنجم ماه مارس گذشته برای برقراری آتش‌بس در منطقه ادلب توافق کردند.

به اعتقاد کارشناسان و ناظران با حملات هوایی اخیر روسیه این توافق اکنون در معرض فروپاشی قرار دارد؛ مسکو روز گذشته بیش از ۲۰ حمله هوایی در استان ادلب علیه گروه‌های مخالف سوریه انجام داد و همزمان کشتی‌های جنگی این کشور در دریای مدیترانه چندین منطقه را در ادلب بمباران کردند.

بر اساس گزارش‌ منابع آگاه، ۷ جنگنده روسیه به نوبت اطراف روستاهای باتنتا و االشیخ بحر در شمال شهر ادلب را بمباران کردند، این در حالی است که روستای الشیخ بحر با موشک‌های دوربُرد شلیک شده از کشتی جنگی روسیه مورد هدف قرار داد.

خبرگزاری استپ هم تصریح کرد که هواپیماهای روسیه با موشک‌های گرمافشاری یا ترموباریک شمال غرب شهر معرة مصرین واقع در حومه شمالی ادلب را هدف گرفتند، این بمباران همزمان با حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه علیه شهرهای جبل الزاویه، کنصفرة، سفوهن و الفطیرة در جنوب ادلب انجام شد.

منطقه ادلب واپسین پناهگاه گروه‌های اصلی مخالف سوریه به شمار می‌رود که نزدیک به ۴ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، این منطقه اهمیت بسیاری برای ترکیه دارد چرا که اهرم فشار آنکارا در برابر روسیه و ایران به عنوان متحدان نظام سوریه محسوب می‌شود.

افزایش تنش امری ممکن اما فروپاشی آن نه

«احمد حماده»، کارشناس امور نظامی و از مخالفان دولت سوریه در بررسی اتفاقات و تحولات اخیر و حملات روسیه و سوریه به ادلب گفت: این حملات منجر به فروپاشی قریب الوقوع آتش‌بس میان مسکو و آنکارا نمی‌شود.

حمادة در گفت‌وگو با شبکه الحرة تاکید کرد: همه شاخص‌ها نشانگر دوام آوردن آتش‌بس است به طوری که هنوز گشتی‌های نظامی مشترک میان روسیه و ترکیه در جاده بین‌المللی حلب-لاذقیه موسوم به M-4 در حال همکاری هستند همچنین تمرین نظامی مشترک میان دو طرف در راستای مقابله با حمله احتمالی به گشتی‌ها در جریان است.

وی افزود: روسیه علیرغم شانه خالی کردنش از تعهدات توافق مسکو به بهانه وجود سازمان‌های تروریستی در ادلب و نقض‌های صورت گرفته از سوی گروه‌های مخالف سوری نمی تواند اکنون توافق مذکور را کالام مُلغی کند.

این کارشناس نظامی سوری تصریح کرد: تداوم آتش‌بس بیش از آنکه با تحولات میدانی در ارتباط باشد، با امور سیاسی مرتبط است، بمباران و نقض‌های توافق آتش‌بس از سوی دمشق و متحدانش تاثیری بر توافق مذکور نخواهد داشت.

وی وقوع تقابل نظامی میان ترکیه و روسیه را دور از ذهن دانست چرا که مسکو از میزان اهمیت ادلب نزد آنکارا نیک آگاه است به طوری که نیروهای ترکیه با تسلیحات سنگین و پیشرفته در این منطقه حضور دارند و دو طرف تمایلی ندارند که جنگ منطقه‌ای با تبعات و نتایج ناگوار در گیرد.

روسیه و ایران دو بازنده اصلی پرونده سوریه در صورت فروپاشی توافق آتش‌بس

در همین چارچوب، «احمد شروف»، تحلیلگر نظامی سوری تاکید کرد روسیه و ایران بنا به دلایلی در صورت فروپاشی آتش‌بس ادلب دو بازنده بزرگ خواهند بود که یکی از این دلایل، آن است که ترکیه رویکرد خود را به سمت واشنگتن تغییر خواهد داد، امری که به تقویت موضع قدرتمند امریکا علیرغم کُندی آن منجر خواهد شد.

وی معتقد است که در صورت وقوق «سناریو بدتر» یعنی فروپاشی توافق آتش‌بس، روسیه متحمل خسارت‌های اقتصادی و سیاسی بزرگی خواهد شد چرا که مسکو توافقات اقتصادی و منافع مشترکی با ترکیه در آسیای مرکزی و پروژه انتقال گاز به اروپا دارد و با از دست دادن آنکارا، متحدی به جز ایران در پرونده سوریه برایش باقی نخواهد ماند، ایرانی که همانند روسیه خواهان دشمنی با ترکیه نیست زیرا در سایه تحریم‌های اعمالی امریکا، آنکارا یکی از گذرگاه‌های اقتصادی راهبردی تهران برای دور زدن تحریم‌ها محسوب می‌شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024