پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 13.08.2020, 18:09

اردوغان: حمله‌ای به کشتی اکتشاف نفت شد و پاسخ دادیم

رجب طیب اردوغان در میان تنشها با یونان و ارسال ناو فرانسوی به دریای مدیترانه، اعلام کرد حمله‌ای به کشتی اکتشاف نفت و گاز «اوروج رئیس» انجام شده و ترکیه پاسخ داده است.

وی توضیحی درباره جزئیات این حمله و پاسخ ترکیه نداد، اما کشتی یاد شده طی چند روز گذشته عملیات اکتشاف نفت و گاز در دریای مدیترانه و نزدیک جزایر یونان را آغاز کرده و به تنشها میان ترکیه و یونان دامن زده است.

اردوغان روز پنج‌شنبه و در پی دستور امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه به اعزام ناو جنگی به دریای مدیترانه برای «کنترل وضعیت منطقه» گفت، ترکیه نه طمعی به منابع یونان دارد و نه حق خود را به یونان واگذار خواهد کرد.

مکرون به شدت از آغاز عملیات اکتشاف نفت و گاز ترکیه در دریای مدیترانه انتقاد کرده است.

اردوغان گفت در رابطه با این موضوع، روز جاری با رهبران آلمان و آمریکا تلفنی گفت‌وگو خواهد کرد و اعلام کرد مناقشه یونان و ترکیه باید با مذاکرات حل شود.

مناقشه یونان و ترکیه طی چند سال گذشته اوج گرفته و ماه گذشته آنه‌گرت کرامپ کارن‌باوئر، وزیر دفاع آلمان اعلام کرد آنگلا مرکل صدراعظم این کشور توانسته است در حالی که ترکیه و یونان در آستانه یک جنگ بودند، بین آنها میانجیگری کند و جلوی یک جنگ را بگیرد.

ترکیه همچنین با قبرس نیز بر سر اکتشاف و حفاری‌های نفتی دریایی در تنش است.

ترکیه طی سالهای گذشته عملیات اکتشاف و حفاریهای نفت و گاز در آبهای مدیترانه و دریای سیاه را آغاز کرده است.

روابط ترکیه و فرانسه نیز طی ماههای گذشته به شدت پرتنش شده است. فرانسه حامی نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در لیبی است که علیه دولت مورد حمایت سازمان ملل در نبرد هستند، اما ترکیه با ارسال نیروهای نظامی به لیبی، دولت این کشور را حمایت می‌کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024