پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 06.08.2020, 12:05

فرونشست زمین در دشت ورامین کل استان تهران را تهدید می‌کند

ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران گفت: فرونشست زمین در دشت ورامین پدیده‌ای است که کل استان تهران را تهدید می‌کند و اگر همین امروز برای جلوگیری از پیشروی آن اقدام کنیم، ده سال زمان می‌برد تا زمین به حالت قبلی خود باز گردد.

منصور درجاتی روز پنجشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران ورامین که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار کرد: فرونشست زمین پدیده‌ای است که رخداد آن کنونی نیست بلکه در طول سال‌های گذشته، عوامل بسیاری از جمله برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی، باعث پدید آمدن آن شده است.

وی اظهار کرد: اهمیت موضوع فرونشست زمین و خطراتی که این پدیده برای کل استان تهران به همراه دارد باعث شده تا مرکز استراتژیک نهاد ریاست جمهوری  برای بررسی آن جلسات علمی، تخصصی و اجرایی متعددی برگزار کند تا از پیشروی آن جلوگیری شود.

وی با تأکید بر این که امروز همه وظیفه دارند تا خسارات وارد شده از گذشته را جبران کنند اظهار کرد: اگر همین امروز برای جلوگیری از پیشروی پدیده فرونشست که تا نزدیک راه‌آهن سراسری تهران- مشهد کشیده شد اقدامی عملی کنیم، حدود ۱۰ سال زمان می‌برد تا زمین با حالت قبلی خود بازگردد.

درجاتی با اشاره به احیاء مجدد تالاب بندعلیخان ورامین گفت: این تالاب در سال‌های گذشته به دلیل کاهش میزان بارش نزولات جوی و عدم اختصاص حق‌آبه به طور کامل خشک شده بود که اگر این امر ادامه پیدا می‌کرد، علاوه بر پیشروی بیابان و افزایش میزان ذرات معلق و گرد و غبار، فرونشست در دشت ورامین تشدید می‌شد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه طی دو سال گذشته و با پیگیری‌های صورت از سوی مسوولان شهرستان ورامین و اقدمات کارشناسانه، این تالاب بار دیگر آب‌گیری و احیا شد که این مهم نقش مهمی در احیاء مجدد مراتع جنوب دشت، بازگشت پرندگان مهاجر و تغییرات مثبت اکوسیستم منطقه ایفا کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با اشاره به همه‌گیری کرونا در جهان گفت: کرونا، دشمن مخفی ما است که هوشمندانه در حال پیشروی است، امروز در شرایطی که مردم زیر بار فشارهای اقتصادی، تحریم و شیوع کرونا قرار دارند باید به دور از هر گونه تعصبات سیاسی و جناحی، غیرتمند تلاش کنیم تا در برابر این بیماری ایستاده و شرایط زندگی مردم را بهبود بخشیم.

وی تصریح کرد:وزرات بهداشت و درمان از زمان شیوع ویروس کرونا، عملکرد مقابله‌ای و مراقبه‌ای خوبی از خود نشان داده است، امروز روحیه تمامی مسوولان کشور در راستای کمک بی منت است و البته که اگریاری اهل بیت عصمت و طهارت نبود، موفقیت‌های امروز به دست نمی‌آمد.

درجاتی با اشاره به بروز بحران‌های متعدد در جهان طی سال‌های اخیر گفت: از اواخر سال ۹۷ تا کنون، جهان بحران‌های گوناگونی را در حوزه‌های مختلف آب و هوا، مسائل اقتصادی و به ویژه بروز بیماری کرونا را تجربه کرده است.

وی گفت: برخی از افراد تصور می‌کنند که فقط ایران است که درگیر بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه می‌شود در حالی که کل جهان در طول سال‌های اخیر با بحران‌های متعددی مواجه بوده است.

وی افزود: خوشبختانه طی دو سال گذشته، شاهد تحول اقلیمی در ایران بودیم و بارش نزولات جوی در مناطق مختلف کشور باعث شد تا ضمن خروج از خشکسالی، ذخیره مناسبی در مخازن سدها به وجود آید به طوری که میزان بارش نزولات جوی قابل مقایسه با ۹ سال قبل نیست.

درجاتی با اشاره به برخی از مشکلات شهرستان ورامین اظهار کرد: ورامین از لحاظ جمعیت، مهاجر پذیری و بافت فرسوده، از شرایط ویژه‌ای برخوردار است که باید با برنامه‌ریزی مناسب، مشکلات این شهرستان بررسی و گام‌های اساسی برای حل آن‌ها برداشت.

وی از نبود سوله مدیریت بحران در ورامین به عنوان چالش بزرگ شهرستان یاد کرد و افزود: در دهه ۸۰، ورامین و ملارد، پایلوت احداث سوله مدیریت بحران استان تهران بودند که با نظارت دفاتر فنی و نقشه خاص طراحی و اجرا شد.

وی گفت: تراکم جمعیتی بالا و نحوه قرار گرفتن منازل در مناطق مختلف ورامین وجود سوله مدیریت بحران را الزام آور کرده و باید مذاکرات لازم با نیروی انتظامی برای بازپس گیری این سوله انجام شود.

وی با تقدیر از تلاش فرماندار ورامین در حمایت از گروه‌های پشتیبانی مقابله با سیل سال گذشته در استان خوزستان و گلستان گفت: ایران اسلامی سال گذشته را با بحران سیل آغاز کرد که همدلی و همراهی مردم و مسوولان، باعث شد تا بتوانیم از این بحران به سلامت عبور کنیم.

وی گفت: استان تهران و شهرستان ورامین در مقابله با سیل خوزستان اقدامات مؤثری را انجام داد و فرماندار ورامین به عنون فرمانده میدان حادثه، توانمندی شهرستان را در مقابله با بحران‌ها به تصویر کشید.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024